Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
(Bericht 4383279)
Vanuit enkele "factorijen" in West-Afrika hebben vooral Hollandse,Britse,Portugese- en Spaanse schippers een paar honderdduizend mensen de Oceaan overgezet voor de slavenhandel.(het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijn!)
Die mensen werden door Afrikaanse- en "Arabische" slavenhandelaars gevangen tot diep in het binnenland, of gekocht(!!) ..en arriveerden dan in het Afrikaanse handelskaravaancircuit....Het maakte deel uit van de grote "handelsdriehoek".De handel in slaven voor INTERN GEBRUIK in Afrika moet altijd veel groter geweest zijn dan wat Europeanen met grote inspanningen,en veel verlies aan schepen aan mensenlevens KONDEN versleuren over de Oceaan....tegen de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld was de "verse" import van slaven op het Noord-Amerikaanse continent al decennialang verboden(en dan ook marginaal),men werkte met"eigen kweek" om het ietwat plastisch uit te drukken.....
In diezelfde periode (vanaf de jaren 1500 tot in de jaren 1800)"vingen" barbarijse (Algerijnse-) en Turkse kapers overigens ook "witte" mensen voor de slavenhandel!
|
"De huidige schatting is dat 12 miljoen slaven zijn vervoerd vanuit Afrika naar Amerika" (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavenhandel)
We spreken dan over een periode van drieenhalf eeuwen, met de bedenking dat het merendeel van de zwarten overleed tijdens de reis. Bovendien kan men voor dergelijke schattingen niet verdergaan op het hedendaagse aantal zwarten in Amerika. Dit niet alleen vanwege de hoge sterfte aan boord, maar ook omdat vele slaven het niet lang uithielden in Amerika zelf. Degenen die in de mijnbouw terechtkwamen waren zeker van een kort leven. Het is dan ook een zeer kleine minderheid van de uit Afrika 'geëxporteerden' die zich in de nieuwe wereld heeft kunnen voortplanten.
Over het preciese aantal valt natuurlijk te discussiëren, maar het moeten er in elk geval onverantwoord veel geweest zijn. Enkele historici (hun namen ontgelippen mij) hebben de demografische impact in Afrika zelf gereconstrueerd, en kwamen tot de conclusie dat de gevolgen van de eeuwenlange afvoer van de sterkste, gezonde jonge mannen uit West-Afrika vandaag nog voelbaar zijn.
Intern gebruik? in West-Afrika bestond er enkel vraag naar slaven vanwege de Europeanen. Tussen Senegal en Gabon waren er geen Arabische slavenhandelaars actief. Ik vraag me trouwens af waarom u het woord 'gekocht' zo benadrukt. U beseft toch wel dat dat op hetzelfde neerkomt? Vraag naar slaven => de ene stam valt de andere aan om de leden te ketenen en hen met de Europeanen te ruilen voor wapens of prullaria.
Wat het kunnen vervoeren betreft, kent u vast en zeker dergelijke afbeeldingen, die voor zich spreken:

Er konden er vast nog wel wat meer bij dan hier weergegeven wordt, want de meerderheid stierf onderweg al aan ziekte of honger. Als je er bij aanvang van de reis zoveel mogelijk bijeenpropt, zullen de overlevenden halverwege de reis al wat meer plaats hebben.
Er was inderdaad nogal wat risico verbonden aan transatlantische reizen, Vandaar dat geldschieters nooit een volledig schip financierden, maar investeerden in aandelen om hun risico te spreiden. Op blanke mensenlevens werd niet nauw gekeken, want matrozen waren per definitie marginalen. Vanaf 1700 was te techniek bovendien al zo vergevorderd dat het aantal verloren schepen erg klein werd.
Wat de blanke slaven betreft: die werden meestal ingeschakeld in de zeevaart, als roeiers, en veel minder ingeschakeld in de economische productie. Hun economisch belang was veel geringer, waardoor men minder reden had om er actief op te gaan 'jagen'. Vandaar ook dat islamieten nooit hun slaven verkregen in het land van herkomst (maar dmv piraterij), in tegenstelling tot de Europeanen.