Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse DSB bank gaat failliet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129602)

JP Coen 12 oktober 2009 07:51

Nederlandse DSB bank gaat failliet

Nu de DSB bank in Nederland bankroet gaat, kan een Belgische bank de DSB kopen ,uit faillisement. Misschien iets voor Fortis.Be ?

citaat volkskrant:

Het doek lijkt gevallen voor DSB Bank. De Nederlandsche Bank (DNB) staat klaar om het bewind over te nemen bij de bank van Dirk Scheringa. De bank zou technisch failliet zijn. De Nederlandse staat schiet de bank niet te hulp. Dit melden bronnen rond het ministerie van Financiën.

De rechter zou vannacht op verzoek van toezichthouder DNB de zogenoemde noodregeling toepassen op DSB Bank. Dat is vergelijkbaar met een surseance van betaling. Direct na de rechterlijke uitspraak was een persconferentie gepland door DNB-president Nout Wellink en minister van Financiën Wouter Bos. Bij het sluiten van deze editie was de uitkomst nog niet bekend.

De relatief kleine bank heeft een balanstotaal van bijna 8 miljard euro. De overheid vindt de bank daarmee te klein voor een reddingsoperatie. Grote banken zoals ABN Amro, Fortis en ING kregen wel overheidssteun om schade aan de economie te voorkomen.

Sidharta 12 oktober 2009 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4385031)
Nu de DSB bank in Nederland bankroet gaat, kan een Belgische bank de DSB kopen ,uit faillisement. Misschien iets voor Fortis.Be ?

citaat volkskrant:

Het doek lijkt gevallen voor DSB Bank. De Nederlandsche Bank (DNB) staat klaar om het bewind over te nemen bij de bank van Dirk Scheringa. De bank zou technisch failliet zijn. De Nederlandse staat schiet de bank niet te hulp. Dit melden bronnen rond het ministerie van Financiën.

De rechter zou vannacht op verzoek van toezichthouder DNB de zogenoemde noodregeling toepassen op DSB Bank. Dat is vergelijkbaar met een surseance van betaling. Direct na de rechterlijke uitspraak was een persconferentie gepland door DNB-president Nout Wellink en minister van Financiën Wouter Bos. Bij het sluiten van deze editie was de uitkomst nog niet bekend.

De relatief kleine bank heeft een balanstotaal van bijna 8 miljard euro. De overheid vindt de bank daarmee te klein voor een reddingsoperatie. Grote banken zoals ABN Amro, Fortis en ING kregen wel overheidssteun om schade aan de economie te voorkomen.

Dan gun ik nog eerder KBC een poot aan de grond in Nederland.

Sidharta 12 oktober 2009 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4385031)

citaat volkskrant:

Het wordt dus toch een kopen in Belgie:roll:

http://www.fd.nl/artikel/13401995/re...t-dsb-curatele

Egmond Codfried 12 oktober 2009 15:24

Hier in Den haag hoorde ik nog niets van en koper. Eerder dat het zo een onaantrekkelijke investering zou zijn met alle rechtzaken in het verschiet. Ik moest lachen hoe de grote baas van de DSB alle mogelijke partijen de schuld geeft voor zijn falen. Er wordt al heel lange tijd geklaagd en toch liet de DSB de zaak op haar beloop. Ook vraag ik mij af hoe het in deze tijd van crisis zo een hele tijd door kon gaan terwijl wij toch mochten verwachten dat de Nederlandse Bank meteen had ingegrepen.

Sidharta 12 oktober 2009 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4385782)
Hier in Den haag hoorde ik nog niets van en koper. Eerder dat het zo een onaantrekkelijke investering zou zijn met alle rechtzaken in het verschiet. Ik moest lachen hoe de grote baas van de DSB alle mogelijke partijen de schuld geeft voor zijn falen. Er wordt al heel lange tijd geklaagd en toch liet de DSB de zaak op haar beloop. Ook vraag ik mij af hoe het in deze tijd van crisis zo een hele tijd door kon gaan terwijl wij toch mochten verwachten dat de Nederlandse Bank meteen had ingegrepen.

U heeft gelijk.
Het is pas een aantrekkelijke koop ,als de risico's gedekt worden en als de prijs tot op een dieptepunt is gedaald.
In Belgie zit hel veel geld, dus zeker ook een koper.
Waarschijnlijk wordt het verzekeringsdeel en bankedeelte gesplitst.
Voor een Nederlandse bank is het kopen veel moeilijker ,want het concurrentiebeding van Nely Kroes komt dan weer in actie.

Egmond Codfried 12 oktober 2009 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4385909)
U heeft gelijk.
Het is pas een aantrekkelijke koop ,als de risico's gedekt worden en als de prijs tot op een dieptepunt is gedaald.
In Belgie zit hel veel geld, dus zeker ook een koper.
Waarschijnlijk wordt het verzekeringsdeel en bankedeelte gesplitst.
Voor een Nederlandse bank is het kopen veel moeilijker ,want het concurrentiebeding van Nely Kroes komt dan weer in actie.

Het succes van de DSB was gebaseerd op een diefachtige gimmick. Ik zou denken dat iedereen nu gewaarschuwd is, en dat deze succesformule geen ingang meer zal vinden. Maar ik weet te weinig van het bankwezen, dus als je andere aantrekkelijke punten zou opnoemen, zou ik dat waarderen.

Hertog van Gelre 12 oktober 2009 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4385943)
Het succes van de DSB was gebaseerd op een diefachtige gimmick. Ik zou denken dat iedereen nu gewaarschuwd is, en dat deze succesformule geen ingang meer zal vinden. Maar ik weet te weinig van het bankwezen, dus als je andere aantrekkelijke punten zou opnoemen, zou ik dat waarderen.

Hoezo? Wil je kopen?

Scherven A. Mok 12 oktober 2009 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4385782)

Juist, als een contortium van vijf banken met oa rabobank en ING ism met de Nederlandse overheid er nog niet in slaagt de bank over te nemen en te redden dan gaat KBC alleen dat zeker niet wagen.

Sidharta 12 oktober 2009 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4385974)
Juist, als een contortium van vijf banken met oa rabobank en ING ism met de Nederlandse overheid er nog niet in slaagt de bank over te nemen en te redden dan gaat KBC alleen dat zeker niet wagen.

Kennelijk was de prijs en het risico gister te hoog.
Over een week kan dit anders zijn.

liberalist_NL 12 oktober 2009 20:45

Faillissement is ze gegund. Het is trouwens een lichtend voorbeeld van hoe goed christelijkheid en bedriegende aard samengaan.

Jaani_Dushman 12 oktober 2009 20:50

Banken zijn systematisch failliet. Maar overleven enkel dankzij ons totaal misplaatste vertrouwen in deze instellingen.

Turkse Nederlander 13 oktober 2009 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4386421)
Faillissement is ze gegund. Het is trouwens een lichtend voorbeeld van hoe goed christelijkheid en bedriegende aard samengaan.

Ik ben het niet eens met de praktijken van Dirk Scheringa. De bank was echter tot twee weken terug een gezonde bank. Het faillissement is vooral veroorzaakt door de negatieve berichtgeving rond deze bank in de afgelopen weken. Dit veroorzaakte een run op de bank door spaarders die hun tegoeden veilig probeerden te stellen waardoor de solvabiliteit in gevaar kwam. Natuurlijk heeft Dirk dit over zichzelf afgeroepen. De macht van de media mag echter niet onderschat worden. De media dient uiterst zorgvuldig met deze macht om te gaan. Het bankwezen is vooral nu ultra gevoelig voor negatieve berichtgeving.

willem1940NLD 13 oktober 2009 01:22

Ik vrees dat na nog een paar van zulke faillisementen de staatsdekking op spaartegoeden tot 100.000 euri niet meer zal kunnen worden gehandhaafd; daarna zijn onze gewone betaalrekeningen/salarisrekeningen niet meer veilig en niemand komt daar onderuit want het loonzakje bestaat niet meer, niemand kan nog zonder een bankrekening. Misschien zal Rabobank als laatste rechtop blijven, maar dan alleen nog geld geven op Rabo-bankpas.

http://www.brabantsdagblad.nl/algeme...dietcrisis.ece

:|

roger verhiest 13 oktober 2009 10:09

Als alle nederlandse banken dan toch failliet gaan moet de bevolking haar euroscepticisme misschien opgeven ? Fortis Bellgie bestaat overigens niet meer : dat maakt nu deel uit van een "solide europese bankgroep"...

Sjaax 13 oktober 2009 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 4386964)
Ik ben het niet eens met de praktijken van Dirk Scheringa. De bank was echter tot twee weken terug een gezonde bank. Het faillissement is vooral veroorzaakt door de negatieve berichtgeving rond deze bank in de afgelopen weken. Dit veroorzaakte een run op de bank door spaarders die hun tegoeden veilig probeerden te stellen waardoor de solvabiliteit in gevaar kwam. Natuurlijk heeft Dirk dit over zichzelf afgeroepen. De macht van de media mag echter niet onderschat worden. De media dient uiterst zorgvuldig met deze macht om te gaan. Het bankwezen is vooral nu ultra gevoelig voor negatieve berichtgeving.

De financieel onwetende burger is natuurlijk het grootste slachtoffer. Degene die banken vertrouwt, er zijn geld naar toebrengt en zich verder niet interesseert voor de mogelijke consequenties. De overheid zorgt toch voor een garantie van €100.000.
Oplichters zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Dirk Scheringa is een echte kampioen in zijn soort, dan is Bernie Madoff maar een sukkeltje. Maar de burgers mogen zich wel wat vragen stellen over hun overheid en dus over de politiek. Hoe functioneren de toezichthouders? Laten ze banken maar begaan, zolang de gewone burger er niets van merkt? Het schijnt dat de DSB al lange tijd regels aan zijn laars lapte. Uiteindelijk is het de belastingbetaler die moet bijlappen om malversaties - in dit geval woekerpolissen - recht te breien.

Sidharta 14 oktober 2009 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4387234)
Als alle nederlandse banken dan toch failliet gaan moet de bevolking haar euroscepticisme misschien opgeven ? Fortis Bellgie bestaat overigens niet meer : dat maakt nu deel uit van een "solide europese bankgroep"...

De Fortis-holding-Be bestaat nog wel.
Waarschijnlijk nemen ze de verzekeringstak van Fortis-NL over en misschien ook de verzekeringstak van de DSB bank.Ze willen wel de grootste verzekeraar van de Benelux worden.

Egmond Codfried 14 oktober 2009 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4387304)
De financieel onwetende burger is natuurlijk het grootste slachtoffer. Degene die banken vertrouwt, er zijn geld naar toebrengt en zich verder niet interesseert voor de mogelijke consequenties. De overheid zorgt toch voor een garantie van €100.000.
Oplichters zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Dirk Scheringa is een echte kampioen in zijn soort, dan is Bernie Madoff maar een sukkeltje. Maar de burgers mogen zich wel wat vragen stellen over hun overheid en dus over de politiek. Hoe functioneren de toezichthouders? Laten ze banken maar begaan, zolang de gewone burger er niets van merkt? Het schijnt dat de DSB al lange tijd regels aan zijn laars lapte. Uiteindelijk is het de belastingbetaler die moet bijlappen om malversaties - in dit geval woekerpolissen - recht te breien.

Gister bleek dat ik, anders dan gedacht wel degelijk een kennis heb die slachtoffer is van dat DSB debacle. Nu ben ik meer deskundig want het probleem heeft een smoel gekregen. Zij had 10.000 uitgezet als een zogenaamde achterliggende lening met een rente van 7%, heeft eenmaal rente gevangen, was van plan het vijf jaar te laten staan om te profiteren van rente op rente en lijkt dus nu alles kwijt te zijn. Dit is geen rijke persoon, maar ze heeft dit bedrag bijeen geschraapt door vreselijk zuinig te leven en alle soort van jobjes erbij te doen. De bedoeling was om een huis te kopen. Nu lijkt alles dus verloren. Ik wist dat ze zuinig leefde, ze heeft mij zelf nog nooit een kopje koffie aangeboden als tegenprestatie voor mij drie gangen diners. Toch heb ik erg met haar te doen en bewonder haar stoïcisme.

http://forum.fok.nl/topic/1109277

Citaat:

Wat vinden jullie hiervan?

http://www.dsbbank.nl/sparen/achtergesteld-deposito/

Het gaat wel om een achtergestelde obligatie. Je geld is niet gegarandeerd op basis van de Nederlandse Garantieregeling en bij een faillisement sta je achteraan de rij met schuldeisers.

Maar in mijn ogen is de vergoeding die je voor dit kleine risico ontvangt toch zeer behoorlijk!!

5 jaar vast: 7,0%
10 jaar vast: 7,5%

Aandelen brengen gemiddeld (op lange termijn) 8% per jaar op tegen een veel groter risico. Hier kun je 7,5% per jaar vangen, tegen een veel beperkter risico toch?

Henri1 14 oktober 2009 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4385200)
Dan gun ik nog eerder KBC een poot aan de grond in Nederland.

Een Nederlandse Bank die failliet gaat ????

Ik dacht nu echt dat de Hollanders allemaal zo'n goede zakenlieden waren dar er daar nooit wat failliet gaat, en nu ineens een bank ?

Oké, ik heb me op dat vlak schromelijk vergist.

willem1940NLD 14 oktober 2009 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4389720)
Gister bleek dat ik, anders dan gedacht wel degelijk een kennis heb die slachtoffer is van dat DSB debacle. Nu ben ik meer deskundig want het probleem heeft een smoel gekregen. Zij had 10.000 uitgezet als een zogenaamde achterliggende lening met een rente van 7%, heeft eenmaal rente gevangen, was van plan het vijf jaar te laten staan om te profiteren van rente op rente en lijkt dus nu alles kwijt te zijn. Dit is geen rijke persoon, maar ze heeft dit bedrag bijeen geschraapt door vreselijk zuinig te leven en alle soort van jobjes erbij te doen. De bedoeling was om een huis te kopen. Nu lijkt alles dus verloren. Ik wist dat ze zuinig leefde, ze heeft mij zelf nog nooit een kopje koffie aangeboden als tegenprestatie voor mij drie gangen diners. Toch heb ik erg met haar te doen en bewonder haar stoïcisme.

http://forum.fok.nl/topic/1109277

Verscheidene mensen wezen dus al in 2007 op de risico's van het besproken type hoge-rente-transacties èn in het bijzonder op de gammele positie van DSB, maar omdat er al sinds de 60-er jaren (Teixeira de Mattos) geen Nederlandse bank meer was failliet gegaan blijven de meeste mensen, zelfs nu nog, hun kop in het zand steken; laten zich "gerust"stellen door staats-maatregelen enzo maar iedereen met een beetje zakelijk besef zou toch ongerust moeten worden over steeds maar weer dat woord "vertrouwen" vanaf alle en vooral de hoogste niveaux.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Teixeira_de_Mattos_(bank)

Eerdaags zou een van de grote met Nederlands belastinggeld geïnjecteerde Graaibanken ondanks alles toch plat kunnen gaan, met zo hoge kosten dat daarna de Staatsgarantie van 100.000 euri verlaagd zal worden of geheel afgeschaft.

Ik voorzie eerdaags een "noodmaatregel" van/voor alle Nederlandse banken tot een pin-limiet van pakweg 250 euri per week op gewone betaalrekeningen ....

Bovenbuur 14 oktober 2009 16:07

Maar voorlopig is die staatsgarantie er dus wel, iedereen die minder dan een ton bij de DSB had staan krijgt alles terug. Dat gebeurde zelfs bij IceSave, en daar gold die garantie niet voor. Dus alle "meer deskundigen" kunnen stoppen met zielig zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be