Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Antizionisme tegenover antisemitisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129692)

Johan Bollen 13 oktober 2009 19:03

Antizionisme tegenover antisemitisme

Niet een thema waar ik mezelf echt in thuis acht qua historische kennis. In de buurt van een video over mensenrechtenschendingen kwam ik deze video tegen die me overtuigd heeft dat er een groot verschil is tussen antisemitisme en antizionisme.

diffrence between a jew and a zionist

Zeikstraal 13 oktober 2009 19:08

Gun 13 oktober 2009 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4388194)
Niet een thema waar ik mezelf echt in thuis acht qua historische kennis. In de buurt van een video over mensenrechtenschendingen kwam ik deze video tegen die me overtuigd heeft dat er een groot verschil is tussen antisemitisme en antizionisme.

Inderdaad heel identificerend.

Deze is hier reeds verscheidene malen getoond ...

Meer details

N-SA 13 oktober 2009 19:22

Citaat:

Uiteraard is er een groot verschil. N-SA is antizionistisch, niet antisemitisch.

Interessante auteur over het onderwerp is Norman Finkelstein, jood en fervent criticus van de Israëlische staat en zijn misdadige leger.

Geert C 13 oktober 2009 19:23

Citaat:

Is hier dan iemand die het tegendeel beweert?

Johan Bollen 13 oktober 2009 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-SA (Bericht 4388235)
Uiteraard is er een groot verschil. N-SA is antizionistisch, niet antisemitisch.

En antizionistisch is dat hetzelfde als anti Israëlisch, of slechts anti huidige koers van Israël?

Johan Bollen 13 oktober 2009 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4388240)
Is hier dan iemand die het tegendeel beweert?

Ik lees soms de beschuldiging dat antizionisme slechts een vorm is van antisemitisme, of een mantel waaronder antisemitisme schuil gaat. Ik geloof niet dat de mensen in die video 'zelfhaters' kunnen genoemd worden.

Andy 13 oktober 2009 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4388245)
En antizionistisch is dat hetzelfde als anti Israëlisch, of slechts anti huidige koers van Israël?

Zionisme is het streven naar een joodse staat Israël. Anti-zionisme kan dus ruimer zijn dan een pleidooi voor een andere Israëlische politieke koers.

Johan Bollen 13 oktober 2009 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 4388802)
Zionisme is het streven naar een joodse staat Israël. Anti-zionisme kan dus ruimer zijn dan een pleidooi voor een andere Israëlische politieke koers.

Maar het is niet noodzakelijk zo?

Andy 13 oktober 2009 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4388814)
Maar het is niet noodzakelijk zo?

Ja: groter dan of gelijk aan.

Johan Bollen 14 oktober 2009 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 4388823)
Ja: groter dan of gelijk aan.

Dat zou er dan op neerkomen dat terwijl antisemitisme een vorm is van racisme, antizionisme niet meer hoeft te betekenen dan een aanklacht tegen racisme. Inderdaad een groot verschil.

Gun 14 oktober 2009 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 4388802)

Zionisme gaat ruimer dan alleen de staat Israël ...

N-SA 14 oktober 2009 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4388245)

Veranderen de belangen van een land en zijn elite volgens jou na elke verkiezing?

Francientje 14 oktober 2009 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4388843)
Dat zou er dan op neerkomen dat terwijl antisemitisme een vorm is van racisme, antizionisme niet meer hoeft te betekenen dan een aanklacht tegen racisme. Inderdaad een groot verschil.

LOL.
Allé, een klein dinges dat ik terugvond over jullie Antizionistische leidsvrouw,
mevrouw Duisenberg.

'Twee weken geleden was Duisenberg spreker op een internationale conferentie over hulp aan slachtoffers van de bezetting in de Indonesische hoofdstad Jakarta. Een van de andere sprekers daar was de oud-moefti van Jeruzalem, Ikrina Sabri, die vorig jaar in de Rotterdamse Doelen ook sprak op een internationale solidariteitsbijeenkomst voor de Palestijnen. Volgens Sabri zijn de Joden voorbestemd tot eeuwige vernedering en marteling en het is de plicht van ieder moslim erop toe te zien dat zij krijgen wat hun toekomt. „Waar Hitler faalde, daar moeten wij zegevieren”, aldus de oud-moefti.'

http://www.refdag.nl/artikel/1373699...omitee+IJveren

Zoals ze zeggen: wie met de hond slaapt, krijgt zijn vlooien.

Johan Bollen 14 oktober 2009 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-SA (Bericht 4389391)
Veranderen de belangen van een land en zijn elite volgens jou na elke verkiezing?

Hangt het bestaansrecht van een land van het bestaan van verkiezingen af?

Wat antisemitisme is lijkt me vrij duidelijk. Hoe je het ook nuanceert het blijft racisme, maar antizionisme wil voor sommigen, zoals degenen uit dat filmpje (of het NSA ?) blijkbaar zeggen het ontkennen van het bestaansrecht van Israël, maar hoeft dit blijkbaar niet per definitie te betekenen als ik anderen hoor.

Wat de personen uit dat filmpje ook bekritiseren is het niet-religieuze karakter van het zionisme, en het is vanuit deze kritiek op het niet-religieuze karakter van het zionisme en hun eigen religieuze kijk op de werkelijkheid dat ze verdedigen de godsdienstvrijheid en pluraliteit tegenover de religieuze zuivering van het zionisme. Ik stond daar effe te kijken. Ik dacht dat ik een aanvang gemaakt had die situatie te begrijpen, maar dit draaide sommige zaken helemaal om.

Johan Bollen 14 oktober 2009 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Francientje (Bericht 4389578)
LOL.
Allé, een klein dinges dat ik terugvond over jullie Antizionistische leidsvrouw,
mevrouw Duisenberg.

Kan je mischien pogen wat respect op te brengen voor je gesprekspartner en hem/haar niet direct in te delen bij een groep. Je lijkt me een racistische visie op de werkelijkheid te hebben. Ik heb trouwens nog nooit van die Duisenberg gehoord.

Citaat:

Volgens Sabri zijn de Joden voorbestemd tot eeuwige vernedering en marteling en het is de plicht van ieder moslim erop toe te zien dat zij krijgen wat hun toekomt. „Waar Hitler faalde, daar moeten wij zegevieren”, aldus de oud-moefti.'
een racist.

Citaat:

Zoals ze zeggen: wie met de hond slaapt, krijgt zijn vlooien.
Blijkbaar verwarren sommigen samen slapen met zich informeren. Besef dat het onderdrukken van de waarheid een averrechts effect heeft op den lange duur. Aangezien de mainstream media weinig idee geven van hoe het er werkelijk aan toegaat in Israël en Palestina ben ik eens op zoek gegaan naar wat filmjes (geen toespraken en dergelijke, maar van het type 'loop door de straten en laat de camera lopen'). Ik was onder de indruk van racisme van sommige settlers die nu in huizen wonen die effe geleden nog aan Palestijnen toebehoorden (buitengezet zonder compensatie blijkbaar dikwijls). 'We killed jezus and we wil kill you you racist pig. God gave me this land', omdat de man daar met een camera rondliep. Of straten waar zelfs als de Palestijnen ijzeren hekken voor hun vensters zetten ze nog niet veilig zijn tegen de stenen van de settlers, waar ze toestemming aan de soldaten moeten vragen om uit hun huizen te mogen komen in paniek op zoek naar hun kind bang dat hem iets zou overkomen. Echt shokerende beelden niet eens geediteerd. Dan begrijp je dat de racisten niet aan één kant te vinden zijn. Moest de media over deze situatie eerlijk berichten dan zou ik niet de behoefte hebben gehad te gaan zoeken naar informatie.

SDX 14 oktober 2009 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4389635)
Citaat:

Volgens Sabri zijn de Joden voorbestemd tot eeuwige vernedering en marteling en het is de plicht van ieder moslim erop toe te zien dat zij krijgen wat hun toekomt. „Waar Hitler faalde, daar moeten wij zegevieren”, aldus de oud-moefti.'
een racist.

In jouw en mijn ogen ja, maar wél een 'goede' islamiet, het staat namelijk zo geschreven in zijn boekske, je kan hem dat niet verwijten, 'zijn' god heeft het hem immers zo opgedragen, hij volgt enkel zijn ideologie zoals het hoort, zoals het een goed moslim betaamt, velen zijn echter afgedwaald van de ware leer, onder invloed van de decadente, vieze westerling met zijn minderwaardige waarden en normen en moeten aldus bestreden worden en terug naar het fundament van hun religie gebracht worden - en zodoende moet de staat Israël voor eens en altijd verdwijnen - zolang er in hun midden een Joodse staat bestaat zal er nóóit vrede zijn daarginds - en dan nog - daarna kunnen ze mekaar verder uitmoorden - iets wat zelfs nu ook al volop aan de gang is - Israël hoeft daar écht geen moeite voor te doen!

Francientje 14 oktober 2009 14:27

Heb jij nog nooit van Gretta Duisenberg gehoord? Meen je dat serieus? Het mens doet je
een proces aan wegens zware belediging als ze dat ooit verneemt!
Overigens had ik het niet over jou betreffende dat slapen met de hond maar gewoon
over de meeste antizionisten.
Betreffende die filmpjes: ik wil het allemaal best geloven hoor maar in Israel wordt
dus Hebreeuws gesproken. Ook Arabisch. Mag ik weten in welke taal die gewraakte
teksten opgesteld werden? Engels. En die vernoeming naar Jezus erbij.
Geen enkele Jood erkent dat Jezus door Joden werd gedood. Met andere woor-den: je bent met je twee voeten tegelijkertijd in een propagandastunt gestapt.

SDX 14 oktober 2009 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Francientje (Bericht 4389680)
Heb jij nog nooit van Gretta Duisenberg gehoord? Meen je dat serieus? Het mens doet je
een proces aan wegens zware belediging als ze dat ooit verneemt!
Overigens had ik het niet over jou betreffende dat slapen met de hond maar gewoon
over de meeste antizionisten.
Betreffende die filmpjes: ik wil het allemaal best geloven hoor maar in Israel wordt
dus Hebreeuws gesproken. Ook Arabisch. Mag ik weten in welke taal die gewraakte
teksten opgesteld werden? Engels. En die vernoeming naar Jezus erbij.
Geen enkele Jood erkent dat Jezus door Joden werd gedood. Met andere woor-den: je bent met je twee voeten tegelijkertijd in een propagandastunt gestapt.

Ik heb dat 'filmpje' ook ooit gezien, het waren een paar dronken tieners die achtervolgd werden door een cameraploeg en graag wilden provoceren - en Bollen plaatst dat hier dan om zijn gelijk te bewijzen en als 'representatief' voor heel Israël!
Jodenhaat onder het mom van antizionisme zit erg diep en is ook erg vindingrijk ... je prikt er zó doorheen ... door de gebakken lucht(ballon).

Johan Bollen 14 oktober 2009 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 4389673)
en zodoende moet de staat Israël voor eens en altijd verdwijnen

Het bestaan van Israël is een beslissing van de VN, van de hele wereld dus in theorie. Er is bijzonder weinig kans dat de VN op die beslissing terug komt, ook al respecteert Israël niet de VN resoluties die tot vrede zouden kunnen leiden.
Citaat:

zolang er in hun midden een Joodse staat bestaat zal er nóóit vrede zijn daarginds
Ik zou wensen dat Israël geen één religie staat is, geen 'Joodse staat', maar dat alle religies evenwaardig zijn in dat deel van de wereld zoals dat in het verleden het geval was als ik die orthodoxe Joden uit dat filmpje mag geloven. Dat zal de vrede dichterbij brengen. Om dezelfde reden lijkt me de naam 'Islamitische republiek' onaangepast aan een multireligieuze wereld.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be