Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Zijn we weer bedrogen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129844)

Yves38 16 oktober 2009 20:59

Zijn we weer bedrogen ?

Een tijd geleden hadden we over het soort complottheorieën die het hadden over een soort geënsceneerde crisis, die het mogelijk moest maken om nog meer geld onder de mensen uit te halen.

Als ik zie welke bijkomende belastingen er weer geheven worden uit naam van de crisis, krijg ik terug flashbacks...Wie nog ?

voicelesscharlie 16 oktober 2009 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4394354)
Een tijd geleden hadden we over het soort complottheorieën die het hadden over een soort geënsceneerde crisis, die het mogelijk moest maken om nog meer geld onder de mensen uit te halen.

Als ik zie welke bijkomende belastingen er weer geheven worden uit naam van de crisis, krijg ik terug flashbacks...Wie nog ?

De heren van de staat doen alsof de crisis een last is.
Niks is minder waar.

de crisis geeft hen een alibi om:

-Nieuwe belastingen te heffen (Geloof toch niet dat deze weer woeden afgeschaft na de crisis)
-Om BHV in de diepvries te stoppen
-Om niks te ondernemen en verder te blijven aanmodderen in hun oud elan.

Dajjal 16 oktober 2009 22:27

De banken hadden een virtueel verlies. Het "geld" dat ze verloren heeft nooit bestaan. De staat pompte er massaal virtueel geld in. Dat geld heeft ook nooit bestaan.

Nu presenteren ze de rekening aan de burger, die het mag betalen met geld dat maar al te reeel is.

Of hoe we collectief beroofd werden.

Kallikles 16 oktober 2009 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 4394461)
De banken hadden een virtueel verlies. Het "geld" dat ze verloren heeft nooit bestaan. De staat pompte er massaal virtueel geld in. Dat geld heeft ook nooit bestaan.

Nu presenteren ze de rekening aan de burger, die het mag betalen met geld dat maar al te reeel is.

Inderdaad, en ondertussen maar zagen over moslims, terwijl we de Amerikaanse holdup op de Europese spaarder zonder slag of stoot laten begaan. Zo gedegenereerd is Europa al geworden.

Heftruck 16 oktober 2009 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4394556)
Inderdaad, en ondertussen maar zagen over moslims, terwijl we de Amerikaanse holdup op de Europese spaarder zonder slag of stoot laten begaan. Zo gedegenereerd is Europa al geworden.

De ECB -en overheidshold-up van de Europese spaarder, bedoelt ge. Het financieel systeem is hier een even grote merde. Was het zo niet, dan zat het zo niet in de shit. Sterker nog, de Europese economie zou er bij winnen. Europese spaarders zouden in staat geweest zijn Amerikaanse bedrijven over te nemen, etc etc.

Renesse 17 oktober 2009 06:50

Waar is die Bastille nu als je hem wil afbreken?

-=EXCALIBUR=- 17 oktober 2009 10:44

Citaat:

:thumbsup:

Het kan niet beter gezegd worden.

Yves38 17 oktober 2009 10:48

Citaat:

Is het dan niet juist om te zeggen dat we in zekere zin slaven zijn ?

-=EXCALIBUR=- 17 oktober 2009 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4394951)
Is het dan niet juist om te zeggen dat we in zekere zin slaven zijn ?

Ja maar met onzichtbare - dus ook weer virtuele - kettingen.

Kallikles 17 oktober 2009 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4394562)
De ECB -en overheidshold-up van de Europese spaarder, bedoelt ge. Het financieel systeem is hier een even grote merde. Was het zo niet, dan zat het zo niet in de shit. Sterker nog, de Europese economie zou er bij winnen. Europese spaarders zouden in staat geweest zijn Amerikaanse bedrijven over te nemen, etc etc.

Neen, de ECB en de overheden - dat wil zeggen: jij en ik - hebben het gelag mogen betalen voor de Amerikaanse roekeloze schuldcreatie. De bottomline is: de Amerikanen hebben ons spaargeld geleend, en hebben het dan niet terugbetaald.

Heftruck 18 oktober 2009 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4396062)
Neen, de ECB en de overheden - dat wil zeggen: jij en ik - hebben het gelag mogen betalen voor de Amerikaanse roekeloze schuldcreatie. De bottomline is: de Amerikanen hebben ons spaargeld geleend, en hebben het dan niet terugbetaald.

Ah.

Het ECB heeft dus geen rentepercentage onder de marktprijs gehanteerd. Het ECB en aanverwante banken hebben dus niet aan geldcreatie gedaan. En de gevolgen daarvan, zoals overconsumptie van productiemiddelen en het opzetten van onrendabele projecten door Europeanen, zijn dus te wijten aan Amerikanen.

Dat is leuk, Kallikles.

Het is ook volslagen nonsens.

Kallikles 18 oktober 2009 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4396102)
Ah.

Het ECB heeft dus geen rentepercentage onder de marktprijs gehanteerd. Het ECB en aanverwante banken hebben dus niet aan geldcreatie gedaan. En de gevolgen daarvan, zoals overconsumptie van productiemiddelen en het opzetten van onrendabele projecten door Europeanen, zijn dus te wijten aan Amerikanen.

Dat is leuk, Kallikles.

Het is ook volslagen nonsens.

Heftruck, je hebt niet het rotkarakter van Adrian en je bent zelfs sympathiek, maar je techniek van discussiëren is dezelfde:
"Jij zegt Y, onze theorie zegt X, bijgevolg ben jij onwetend en vertel je nonsens"

Ik vind dat, onder ons gezegd, nogal een primitieve manier van discussiëren.

Ik weet dat jullie niet houden van centrale banken, maar hier gaat het gewoon over dubieuze leningen uit de VS die aan de banken wereldwijd werden verpatst, met de bekende gevolgen. Dat blijft waar, ongeacht of men jullie theorie over de centrale banken als de baarlijke duivel aanvaardt of niet.

MIS 18 oktober 2009 17:22

Citaat:

Ik vind dat, onder ons gezegd, nogal een primitieve manier van discussiëren.
Het laat wel progressie toe, de vraag is alleen wanneer.

Heftruck 21 oktober 2009 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4396850)
Jij zegt Y, onze theorie zegt X, bijgevolg ben jij onwetend en vertel je nonsens"

Ongeacht daarvan; wat ik zeg, is dat die fameuze gevolgen niet zomaar komen aanwaaien uit de VS. Als de gevolgen in Europa zodanig zwaar zijn dat banken failliet gaan en recessie en kans op depressie reeel is, wil dat zeggen dat Europeanen zich onvoldoende geinformeerd en beschermd hebben. Wat zich economisch afspeelt, is de verantwoordelijkheid van alle economische spelers, zij het Amerikanen of Europeanen.

Het minste dat je kan zeggen is dat Europese banken en instellingen zich ofwel onverantwoordelijk hebben gedragen of serieuze fouten hebben gemaakt. Europese banken daarentegen afschilderen als de arme slachtoffertjes van de stoute yanks, daar hebben enkel zij in de bestuurszetels baat bij. Ik hoop dat we het toch minstens daar over eens zijn.

Welk onverantwoordelijk gedrag en welke fouten zal ik verder in het midden laten, gezien wij inderdaad sterk van mening verschillen. Ik ben natuurlijk wel geinteresseerd in jouw versie van het verhaal. So shoot. ;-)

the_dude 21 oktober 2009 13:37

Citaat:

dit lijkt inderdaad de kern van de zaak

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be