Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   La Flandre profonde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129880)

Den Duisteren Duikboot 18 oktober 2009 14:11

La Flandre profonde

We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?

Geert C 18 oktober 2009 14:16

We zijn en blijven een volk van patattentrekkers! 8-)

Kallikles 18 oktober 2009 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4396836)
We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?

Deze fascinatie voor de lelijkheid is een internationale tendens, maar wel sinds enkele decennia buitengewoon present in de Vlaamse literatuur, theater, enzovoort. De vraag waarom is inderdaad zeer interessant.

globalmedia 18 oktober 2009 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4396858)
Deze fascinatie voor de lelijkheid is een internationale tendens, maar wel sinds enkele decennia buitengewoon present in de Vlaamse literatuur, theater, enzovoort. De vraag waarom is inderdaad zeer interessant.

het underdog imago,natuurlijk..

De Waal 18 oktober 2009 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia (Bericht 4396866)
het underdog imago,natuurlijk..

proest,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Zwartengeel 18 oktober 2009 14:51

Citaat:

Hoort dit eigenlijk niet in 'Maatschappij en Samenleving' thuis?

Metternich 18 oktober 2009 18:48

Vlaanderen aanbidt de middelmatigheid en het conformisme. Het ironische aan de zaak is dat de progressieve kant van Vlaanderen de grootste conservatieven zijn en het minste willen veranderen aan deze zaak. Geen streven naar prestige of bekendheid of niets.

Mijn grootste vrees is altijd dat Vlaanderen op het vlak van prestige nog erger gaat worden dan België. Onder andere daarom is een aansluiting bij Nederland nodig.

system 18 oktober 2009 18:53

Citaat:

Ja, het is de taak, zelfs de plicht, van enen Duistere Duikboot duistere streken op te sporen. Maar la 'Flandre profonde' zal heus wel niet zoveel verschillen van la 'Wallonie profonde'.

globalmedia 18 oktober 2009 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4397356)
Vlaanderen aanbidt de middelmatigheid en het conformisme. Het ironische aan de zaak is dat de progressieve kant van Vlaanderen de grootste conservatieven zijn en het minste willen veranderen aan deze zaak. Geen streven naar prestige of bekendheid of niets.

Mijn grootste vrees is altijd dat Vlaanderen op het vlak van prestige nog erger gaat worden dan België. Onder andere daarom is een aansluiting bij Nederland nodig.

dat untergang toontje en het tragische onomkeerbaar noodlot is ook één van de redenen dat de film watchmen is geflopt

Metternich 18 oktober 2009 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia (Bericht 4397402)
dat untergang toontje en het tragische onomkeerbaar noodlot is ook één van de redenen dat de film watchmen is geflopt

De comic is alvast fantastisch! Mijn inziens zelfs beter dan de comic V for Vendetta.

"No. Not even in the face of Armageddon. Never compromise."

Depth of Field 18 oktober 2009 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia (Bericht 4397402)

Bwah. Ik denk dat de makers van de film hun geld eerder van de after-market verwachtten dan van de Box-office.

After all, Watchmen is een tragedie, en dan nog een met een rechtse held.

quercus 18 oktober 2009 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den duisteren Duikboot

Neen. Maar er is wel iets grondig mis met het beeld dat een bepaalde categorie van eerder Belgicistisch geörienteerde Vlaamse schrijvers met opzet en heel graag van Vlaanderen schetsen. In dat opzicht is de grote manitou lange tijd Hugo Claus geweest. Die poogde langs deze weg zijn frustratie over zijn collaborerende familie van zich af te schrijven. En hoe deed hij dat? Gewoon door gans Vlaanderen zoveel mogelijk met stront te besmeuren. Ik ken het oorlogsverleden van hun families niet, maar blijkbaar zitten Lanoy en Verhulst toch met eenzelfde soort reactie. Families die goed bedeeld zijn met debielen of zuipschuiten worden naar voor gebracht als "typisch Vlaams". Dat is dan óók "volksverheffing"...

globalmedia 18 oktober 2009 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4397434)
De comic is alvast fantastisch! Mijn inziens zelfs beter dan de comic V for Vendetta.

"No. Not even in the face of Armageddon. Never compromise."

Watchmen was visueel indrukwekkend vertaalt maar miste een aantal elementen waardoor het publiek afhaakte... zoals identificatie met de hoofdpersonages bv:-D

Sidharta 18 oktober 2009 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4397446)
Neen. Maar er is wel iets grondig mis met het beeld dat een bepaalde categorie van eerder Belgicistisch geörienteerde Vlaamse schrijvers met opzet en heel graag van Vlaanderen schetsen. In dat opzicht is de grote manitou lange tijd Hugo Claus geweest. Die poogde langs deze weg zijn frustratie over zijn collaborerende familie van zich af te schrijven. En hoe deed hij dat? Gewoon door gans Vlaanderen zoveel mogelijk met stront te besmeuren. Ik ken het oorlogsverleden van hun families niet, maar blijkbaar zitten Lanoy en Verhulst toch meet eenzelfde soort reactie. Families die goed bedeeld zijn met debielen of zuipschuiten worden naar voor gebracht als "typisch Vlaams". Dat is dan óók "volksverheffing"...

Als de meerderheid van de Vlamingen waren zoals u ,dan waren Nederland en Vlaanderen al lang een geweest.
Een volk, trots op zijn taal en cultuur en trots op zijn prestaties.
Het zijn de Belgicisten die met zelfhaat/spot en Hollanderhaat/spot Vlamingen en Nederlanders neerhalen en hun Francofielen mede-Belgen bewonderen om hun hoogstaande cultuur.

system 18 oktober 2009 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4397461)
Als de meerderheid van de Vlamingen waren zoals u ,dan waren Nederland en Vlaanderen al lang een geweest.
Een volk, trots op zijn taal en cultuur en trots op zijn prestaties.
Het zijn de Belgicisten die met zelfhaat/spot en Hollanderhaat/spot Vlamingen en Nederlanders neerhalen en hun Francofielen mede-Belgen bewonderen om hun hoogstaande cultuur.

Dat is juist uw probleem. Er zijn bijna geen Vlamingen die zijn zoals hij.
En gelukkig maar dat er zo weinig mossels zijn zoals hij.

Depth of Field 18 oktober 2009 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia (Bericht 4397454)
Watchmen was visueel indrukwekkend vertaalt maar miste een aantal elementen waardoor het publiek afhaakte... zoals identificatie met de hoofdpersonages bv:-D

Ik kon mij nochtans goed met Rorschach identificeren. Als onze maatschappij verder verloedert zie ik mij uitendelijk ook nog als een exterminator van crapuul eindigen.

Sidharta 18 oktober 2009 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4397467)
En gelukkig maar dat er zo weinig mossels zijn zoals enen Quercus.

We weten dat u een van de vele Belgicisten bent.
Daarom bestaat Belgie al 400 jaar.
Dat is juist de pest.

system 18 oktober 2009 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4397474)
We weten dat u een van de vele Belgicisten bent.
Daarom bestaat Belgie al 400 jaar.
Dat is juist de pest.

Of ik 'belgicist' ben zoals u dat bedoelt, wil ik in het midden laten. Maar u hebt gelijk. Ik ben slechts één van de vele vele Vlamingen die België willen behouden. Ik ben dus niet alleen. Dat klopt. En dat komt omdat wij, niettegenstaande alle perikelen, het best naar onze zin hebben in België, een land waar het goed is om te leven.

quercus 18 oktober 2009 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system
En gelukkig maar dat er zo weinig mossels zijn zoals enen Quercus.

Mattheüs 7:1-5

Hallebarde 18 oktober 2009 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4397487)
Of ik 'belgicist' ben zoals u dat bedoelt, wil ik in het midden laten. Maar u hebt gelijk. Ik ben slechts één van de vele vele Vlamingen die België willen behouden. Ik ben dus niet alleen. Dat klopt. En dat komt omdat wij, niettegenstaande alle perikelen, het best naar onze zin hebben in België, een land waar het goed is om te leven.

Bent u dan bereid uw eigen volksaard en cultuur op te offeren, en de belangen van Vlaanderen en de Vlamingen vertrapt te zien, om ten allen prijze België te behouden ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be