![]() |
proza
Dag liefste...
de leegte die je laat, op de plaats waar we beiden konden rusten. Onszelf zijn. Gewoon leven. Ik zie je daar nog zitten. Ik heb je daar vaak gezien. Ik zal je er ook missen. Maar het kwade in mij en dat neemt de overhand kreeg plots de wind in de rug Dag spin, tot nooit meer terug. |
Is het de bedoeling dat titel en tekst elkaar tegenspreken?
|
Tetten
Hoera |
V
Sepulia, lieve vrouw, ik vroeg aan Dante Voor u een gedicht te schrijven. Vergilius antwoordde in zijn plaats: Caelo, zij zal het lezen wanneer ze u vervoegt. |
IX
Gisteren op straat herkende je me niet, En vandaag, Maecenas, zie je me als beste vriend? Zit Micilla er voor iets tussen, sakkers wijf, Dat meer venijn heeft op haar tong dan ik in heel mijn lijf? Heeft ze je gisteren gezegd wie ik weer was? Maar pas vandaag hoe belangrijk ik wel geworden ben? Hoogmoed, Maecenas, doet je nog eens om de das En denk maar niet dat ik nog slaafs achter je geld ren! |
XI
Mijn vrouw, de gegoede dochter van Sapor Medior, Parthisch koopman uit Tyrus, bleek na onze trouw in bed Geen maagd meer te zijn! Is het dan waar, wat men overal zegt En verkondigt, dat rasechte volbloeden Eerder getemd worden dan Varkens en muilezels? |
XV
Man uit Bilbillis, dronk jij je wijn wel versneden? Dat je zo je hele leven lang hebt kunnen spotten Hoe slecht deugdenlijken waren, hoe lelijk schoonheden? Je vindt het waarschijnlijk leuk, in je graf te rotten. |
XVIII
Seriter, je serveert nooit goede wijn Zodat iedereen na afloop van je feesten Ontwaakt met die bekende pijn Als ware ’t hoofd bewoond door beesten. Maar dat gevoel is niet vreemd aan jou, Je beleeft het – bij Hercules – iedere dag. Sta toch eens op voor ochtend en dauw, En aanschouw hoe mooi Aurora lachen mag! |
XIX
Raveius, doe me een lol, Houd in het vervolg gewoon Je mond en zwijg over zaken Waarvan je totaal niets weet. Blijf dus maar beter zwijgen en doe Eens minder aan inspanning want je bent Meer te zien in de bordelen van de stad Dan in die goede, vertrouwde bibliotheken. |
XXII
Jij zag er gisteren zo bol En wekvol uit, Hypocrates, Hoe laat je dan vandaag Grijsheid schijnen alsof Melancholie je leven beheerst? Wat nu zeer de vraag is: Waar slaap jij, Hypocrates? En vooral: met wie? |
XXV
Hij wilde een boerderij op het Campaanse plateau; Zij een villa naast die van de keizer. Hij gaf haar de villa snel cadeau; Vertrok zelf naar Campania, heel wat wijzer! |
XXVII
Sybilla, je zei me gisteren al Wat ik vandaag beleven zou; Sybilla, je voorspelde bloed en gal Zodat ik vandaag echt niet overleven wou. |
Citaat:
|
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Citaat:
:-D |
Citaat:
Bah, die ribben! BAH BAH BAH! |
Niemand verwondering over mijn prachtige gif-proza?
|
valt wel mee Jazeker ;)
|
Citaat:
Zou de draadtitel niet poezie moeten zijn. Of doen jullie dingen in Vlaanderen anders? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be