MIS |
20 oktober 2009 19:07 |
Citaat:
Oké, ik heb die waarheidstafels eens bekeken en voor zover ik het snap, en dat doe ik niet, dat snappen bedoel ik, lijken die waarheidstafels mij, ondanks de uitleg, aan willekeur onderhevig te zijn. Nu je stelling waarvan jij zegt dat die WAAR is. Als je stelling waar is zou je dus net zo goed kunnen zeggen: zodra mensen de pensiensgerechtigde leeftijd bereiken krijgen ze een dodelijke injectie dan hoeven wij niet langer te werken om die pensioenen te betalen. Het gaat dan dus om het woordje exporteren en wat je daar onder verstaat. Versta je daar bv
(A) exportatie naar het buitenland onder of zoals in mijn stelling
(B) exportatie middels de dood door het toedienen van een dodelijke injectie?
|
Bij dit soort logica kunnen alle stellingen gebruikt worden, het gaat er enkel om of ze WAAR of ONWAAR zijn, niet hoe we er ons bij voelen. Het vraagt om objectief en neutraal de dingen te benaderen, net zoals iemand die niet zou bestaan en los staat van deze wereld met z’n emoties. Het gaat om de geopperde stelling en derhalve kan jouw stelling ook WAAR zijn, wat ze uiteraard ook is. Anders gezegd.
A : Er is geen geld om de pensioenen te financieren
B : We dienen massaal de vergrijzing een dodelijke injectie toe
Hieruit volgt, als A en B, dan is het probleem A opgelost. We kunnen zonder probleem zien dat dat WAAR is, er wordt niet gezegd of het ook menselijk is, daar gaat die logica niet om.
Citaat:
Waar het mij dan niet langer helder is hoe je komt tot wat waar is of niet.
|
Klopt, in dit geval zoeken we een oplossing voor een probleem vanuit een ONWARE gedachte zoals geopperd in A, daarom dat het vervolg ook op een onwaarheid berust en als objectief absurd kan gezien worden. Zowel het importeren als exporteren van mensen om tegemoet te komen aan een financieel tekort, of zoals je voorbeeld wil ‘het toedienen van een dodelijke injectie aan de vergrijzing’ zijn afgeleiden van een rekenkundige onwaarheid. Wanneer we dus in de eerste plaats deze rekenkundige onwaarheid niet zien, zijn de oplossingen van soortgelijke aard waarin de leugen of de onwaarheid kan ontdekt worden. En deze onwaarheid of leugen laat dan diverse interpretaties toe die conflicten kunnen uitlokken maar nog steeds blind voor de onwaarheid van waaruit ze ontspringen. Begrijp je?
Net hierom is de oplossing voor de moneatire crisis geen mirakel, het bestaan van deze monetaire crisis is het mirakel. Het is alsof we met een spook vechten dat berust op een onwaarheid in de eerste plaats, een leugen of zinsverbijstering dus. De tragische grap is wel dat we in spoken gaan geloven, met zware gevolgen voor mens en samenleving.
|