Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Keren Anglicanen binnenkort terug naar de Moederkerk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129996)

Metternich 20 oktober 2009 17:12

Keren Anglicanen binnenkort terug naar de Moederkerk?

http://www.lifesitenews.com/ldn/2009/oct/09102001.html

Citaat:

In a surprise announcement this morning, the Vatican opened the door to groups of Anglicans - including potentially whole parishes or even entire Anglican dioceses - who are seeking communion with the Catholic Church while keeping their unique Anglican liturgical and pastoral traditions. The creation of new "canonical structures" to achieve this, Vatican officials said, comes in response to "hundreds" of requests by Anglicans from around the world who maintain the traditional moral teachings of Christianity.
Zou na meerdere spanningen in de Anglicaanse Kerk die kerk in twee breken waarbij de traditionalisten terugkeren naar de Moederkerk van Rome? Of om het met de woorden van een katholieke Ierse nationalist te zeggen: "Religion from Rome, rule from home".

roger verhiest 20 oktober 2009 17:25

De problemen zijn getrouwde priesters, vrouwelijke priesters, homosexuele priesters
enz...(om abortus, euthanasie en condoomgebruik niet te noemen). Om het gezag van de Paus aanvaardbaar te maken is de roomse kerk blijkbaar tot toegevingen aan de meer orthodoxe anglicanen bereid...

Bertie 20 oktober 2009 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4400589)
Keren Anglicanen binnenkort terug naar de Moederkerk?

Wat er aan de hand is het volgende: de slimme Duitse paus lokt boze anglicanen (boos vanwege de pro-homo beleid van de Anglicaanse top) tot het katholicisme.

zeddie 21 oktober 2009 10:30

Hup Blair Hup !

GreetzZ

Geert C 21 oktober 2009 11:14

Ik geloof in oecumene, maar ik heb nog liever dat er aparte christelijke kerken zijn op basis van theologische meningsverschillen (al zijn die verschillen zwaar verwaterd in de laatste decennia, voor zover ze er al waren tussen anglicanen en katholieken) dan dat er twee grote kerken zouden ontstaan, waarvan één voor de conservatieve en één voor de progressieve christenen. :?

filosoof 22 oktober 2009 14:31

Dan toch gehuwde R-K priesters

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 4400782)
Wat er aan de hand is het volgende: de slimme Duitse paus lokt boze anglicanen (boos vanwege de pro-homo beleid van de Anglicaanse top) tot het katholicisme.

Inderdaad.
Een aantal Anglicanen schijnen problemen te hebben met homoseksuele priesters.
Het Vaticaan lanceerde een charme-offensief om Anglicaanse zieltjes (na zolange tijd) terug binnen te halen in zijn krimpende kerk.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...102000504.html

Ze mogen hun liturgie en geestelijk erfgoed behouden , inclusief gehuwde priesters.

In België zie ik dit jaar nog niet zoveel veranderen (hoeveel anglicanen zouden er hier zijn?), maar indien de oproep succes heeft komen er dus in de Engelstalige wereld gehuwde Rooms-katholieke priesters. Dat was altijd wel mogelijk en er zullen er zeker al in de geschiedenis geweest zijn) maar ditmaal wordt het mogelijk een aanzienlijk aantal.
Zullen er dan twee maten en twee gewichten bestaan voor R-K geestelijken?

De richtlijnen aanpassen en samenlevende priesters laten trouwen of gaan R-K priesters die willen trouwen éérst afvallig en Anglicaan worden, trouwen in de Anglicaanse ritus en zich terug bij de bisschoppen presenteren, vol inkeer maar getrouwd (gewoon eens biechten en boete doen ?;-))

Benieuwd hoe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 4400782)
de slimme Duitse paus

zich daaruit gaan spartelen. :lol:

Of is 't gewoon een voorbereiding om bakzijl te halen op het vlak van het priestercelibaat zonder gezichtsverlies?

filosoof 22 oktober 2009 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zeddie (Bericht 4401637)
Hup Blair Hup !

GreetzZ

Die kan kardinaal worden, zonder moeite :lol: (Van Rompuy dan ook?)

Geert C 23 oktober 2009 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4403596)
In België zie ik dit jaar nog niet zoveel veranderen (hoeveel anglicanen zouden er hier zijn?), maar indien de oproep succes heeft komen er dus in de Engelstalige wereld gehuwde Rooms-katholieke priesters. Dat was altijd wel mogelijk en er zullen er zeker al in de geschiedenis geweest zijn) maar ditmaal wordt het mogelijk een aanzienlijk aantal.
Zullen er dan twee maten en twee gewichten bestaan voor R-K geestelijken?

Ik denk het niet, want bestaan er binnen sommige Oosters-katholieke kerken nu al geen getrouwde priesters? :?

bgf324 23 oktober 2009 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4400616)
De problemen zijn getrouwde priesters, vrouwelijke priesters, homosexuele priesters
enz...(om abortus, euthanasie en condoomgebruik niet te noemen). Om het gezag van de Paus aanvaardbaar te maken is de roomse kerk blijkbaar tot toegevingen aan de meer orthodoxe anglicanen bereid...

Of misschien omdat er anders geen 'echte christenen' meer overblijven?

filosoof 23 oktober 2009 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4404373)
Ik denk het niet, want bestaan er binnen sommige Oosters-katholieke kerken nu al geen getrouwde priesters? :?

Oosters-katholieke= orthodox katholieke, niet Rooms-katholieke.
In de othodoxe kerken wel, maar daar is er dan weer een ander probleem: van de priesters (popes) verwacht men er +/- dat ze getrouwd zijn.
De kloosterlingen leven in celibaat.
De hogere clerus (bischoppen) wordt gekozen uit de klooosterlingen die dus celibaatsplicht hebben.
Heeft een priester dus de ambitie "op te klimmen" , moet hij eerst of het huwelijk doen nietig verklaren of weduwnaar worden en in het klooster gaan.

Geert C 23 oktober 2009 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4404384)
Oosters-katholieke= orthodox katholieke, niet Rooms-katholieke.
In de othodoxe kerken wel, maar daar is er dan weer een ander probleem: van de priesters (popes) verwacht men er +/- dat ze getrouwd zijn.
De kloosterlingen leven in celibaat.
De hogere clerus (bischoppen) wordt gekozen uit de klooosterlingen die dus celibaatsplicht hebben.
Heeft een priester dus de ambitie "op te klimmen" , moet hij eerst of het huwelijk doen nietig verklaren of weduwnaar worden en in het klooster gaan.

Ik denk dat die "bekeerde" Anglicanen misschien een gelijkaardig statuut zullen krijgen als de Oosters-katholieke kerken. Dat zijn bij-de-weg wel degelijk katholieke kerken in de zin dat zij het gezag van Rome erkennen maar autonoom zijn, het zijn géén orthodoxe kerken. Hoe het daar precies gesteld is weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat in bepaalde van die Oosters-katholieke kerken getrouwde priesters lang geen uitzondering zijn. :? Nu ja, het celibaat is in feite ook geen "heilige plicht", het was een soort van disciplinaire maatregel van het Vaticaan. :-P

filosoof 23 oktober 2009 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4404387)
Ik denk dat die "bekeerde" Anglicanen misschien een gelijkaardig statuut zullen krijgen als de Oosters-katholieke kerken. Dat zijn bij-de-weg wel degelijk katholieke kerken in de zin dat zij het gezag van Rome erkennen maar autonoom zijn, het zijn géén orthodoxe kerken. Hoe het daar precies gesteld is weet ik niet, maar ik meen me te herinneren dat in bepaalde van die Oosters-katholieke kerken getrouwde priesters lang geen uitzondering zijn. :? Nu ja, het celibaat is in feite ook geen "heilige plicht", het was een soort van disciplinaire maatregel van het Vaticaan. :-P

Ik had even niet door dat je 't hierover had: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters-katholieke_Kerken
Geen idee hoe 't d�*�*r met celibaat zit.
Het priestercelibaat in de RKK werd verplicht om simonie (=vervreemding van kerkelijke eigendommen) via erfenis tegen te gaan. Idd, gewoon een interne regel, geen goddelijk gebod.

filosoof 23 oktober 2009 01:05

Hier is al een voorbeeld:
http://www.rorate.com/rorate/oudefor...w.php?id=39966
Citaat:

..een getrouwde man en vader van drie kinderen. Peter Moskopf (50) wordt zaterdag 29 mei tot priester gewijd. ...
evangelisch-luthers gemeentepredikant in Büchen daarna ging hij over naar het rooms-katholieke geloof.

Distel 23 oktober 2009 11:30

Who fucking cares. Of het nu Engelse of Roomse kaboutertjes zijn, fabeltjes bljven fabeltjes.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be