![]() |
Moet Nederland de banden met Suriname aanhalen?
Na de Tweede Wereldoorlog heeft Nederland Suriname als kolonie afgestoten, om een stop te zetten op Surinaamse migratie en ontwikkelingshulp. Voor de migratie had deze actie weinig zin, maar soit. De vraag blijft heel erg of Surinamers überhaupt ooit onafhankelijkheid wilden.
Nederland heeft echter veel kansen te behalen, mocht Suriname lid willen worden van het Koninkrijk. Goedkope werkkracht, veel grond, een interessante cultuur, een betere positie van het Nederlands, en prachtige natuur. |
Dit lijkt me niet het forum om Nederlandse politiek te bespreken, maar ik ben wel voorstander van nauwere banden tussen Nederland en Suriname. Daar lijkt me ook wel voedingsbodem voor, gezien de tegenvallende ontwikkelingen in Suriname zelf.
Voorts vind ik niet alle argumenten die je noemt erg sterk, maar de interessante cultuur/landschap en de positie van het Nederlands zitten ook wel in mijn overweging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Al die duizenden mensen die uit Indie kwamen ,zijn niet zo maar verdwenen. Zelfs de Vlaamse vluchtelingen van 1600, praten nu nog over hun verleden in genealogische verenigingen. Alle Friezen uit de hele wereld komen nog steeds naar Friesland als er iets te vieren valt.Mensen uit Zuid Afrika praten nog over hun Nederlandse afkomst en ga zo maar door. Nederland is een land van kolonies ,van immigranten en emigranten.Het is belangrijk om die banden levend te houden. Ga maar eens naar Holland Michigan ,dan kijk je er van op hoe belangrijk Nederland voor die mensen is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Holland_(Michigan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Samenwerking levert dikwijls wederzijdse voordelen op. Het zou gezonder zijn moest ontwikkelingssamenwerking in dat licht voorgesteld worden. Nu wordt dikwijls gedaan alsof het om een soort van altruistische reflex gaat, terwijl de werkelijkheid voor 90 % van het geld besteed aan ontwikkelingssamenwerking meer te maken heeft met een investering in goede relaties, het creeëren van handel en dergelijke. We zouden beter beseffen dat dat niet 'slecht' is, zolang het geen neokolonialisme wordt, maar gebaseerd is op relaties die uitgaan van wederzijds respect, erkenning van de gelijkwaardigheid van de partners,... De vraag kan ook gesteld worden of Vlaanderen niet de banden met Suriname best zou aanhalen. We spreken ten slotte ook (gedeeltelijk) dezelfde taal als Suriname, net als Nederland. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be