roger verhiest |
24 oktober 2009 14:27 |
In Rothenburg ob der Tauber kan je het hele jaar door kerstdecoratie kopen en galmen de kerstmuzaknummers voortdurend op straat, misschien leuk voor de toeristen - maar ik zou er niet willen wonen. Kerstdecoraties koop je vanzelfsprekend best onmiddelijk na kerstmis:
maar ja als het "seizoen" altijd maar vroeger begint is het vanzelvers altijd "net voor kerstmis". Streaks doe ik weer een van mijn autisten naar het station van Berchem: dat is een jongen die een absolute kerstfobie heeft : het verschijnen van kerstdecoratie is voor hem het startschot van een seizoen dat hij haat en waarin hij totaal uit zijn humeur geraakt. Elke "reis" naar het station moet ik hem uitleggen waarom Kerstmis er is en de redenen waarom daar niets aan te doen is - inmiddels is (schijnbaar?) de fobie een beetje teruggedrongen omdat "kerstmis" in dezelfde lijn ligt van alle andere zaken die met een grote regelmaat telkenjare terugkomen : het zomeruur, het winteruur, carnaval, pasen, sinksen, allerheiligen, sinterklaas, vakantie, het verlof van de bakker en het personeel dat daar werkt (in de nacht van zaterdag op zondag werkt hij er zelf en gaat na afloop een pak friet met een curryworst eten)... Het voorzienbare is voor hem rustgevend & dat er zoiets onaangenaams als kerstmis bij is wordt aldus een bijzaak.
dus kalm blijven : kerstmis gaat voorbij en precies één week later is het weer nieuwjaar !
|