Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Alle banen eenrichtingsverkeer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130467)

eno2 29 oktober 2009 11:48

Alle banen eenrichtingsverkeer
 
Alle banen eenrichtingsverkeer lijkt mij de meest efficiente eenvoudige maatregel om de grootste hoeveelheid zware ongevallen te vermijden

Maar om het wat minder utopisch te maken, zou ik in het begin opteren voor de helft.

De Prodigy 29 oktober 2009 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4413205)
Alle banen eenrichtingsverkeer lijkt mij de meest efficiente eenvoudige maatregel om de grootste hoeveelheid zware ongevallen te vermijden

Maar om het wat minder utopisch te maken, zou ik in het begin opteren voor de helft.

+ voorrang van rechts afschaffen!!

Bierke 29 oktober 2009 12:28

Dat lijkt me ecologisch het domste idee dat ik al gehoord heb.. kijk bvb. naar de binnenstad van Gent hoe fijn het is dat je alleen enkel richting straten hebt.
En wat ga je doen met hulpdiensten, moeten die ook 3 km omrijden omdat de straten enkel richting zijn...

Bierke 29 oktober 2009 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy (Bericht 4413215)
+ voorrang van rechts afschaffen!!

Daar heb je een groot punt, het is een europese maatregel, maar zou beter ingetrokken worden, omdat wij veel te veel zijstraten hebben t.o.v. andere landen, daardoor moet iedereen enorm veel remmen en terug vertrekken, en dat loopt voor geen meter.

patrickve 29 oktober 2009 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4413205)
Alle banen eenrichtingsverkeer lijkt mij de meest efficiente eenvoudige maatregel om de grootste hoeveelheid zware ongevallen te vermijden

Voor mij zijn alle banen al eenrichtingsverkeer: ik rijd altijd maar in 1 richting tegelijkertijd :lol:

Zwitser 29 oktober 2009 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 4413252)
Daar heb je een groot punt, het is een europese maatregel, maar zou beter ingetrokken worden, omdat wij veel te veel zijstraten hebben t.o.v. andere landen, daardoor moet iedereen enorm veel remmen en terug vertrekken, en dat loopt voor geen meter.

Door wat wil je de voorrang van rechts dan vervangen?

patrickve 29 oktober 2009 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4413453)
Door wat wil je de voorrang van rechts dan vervangen?

Voorrang van rechtdoor :lol:

brother paul 29 oktober 2009 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 4413248)
Dat lijkt me ecologisch het domste idee dat ik al gehoord heb.. kijk bvb. naar de binnenstad van Gent hoe fijn het is dat je alleen enkel richting straten hebt.
En wat ga je doen met hulpdiensten, moeten die ook 3 km omrijden omdat de straten enkel richting zijn...

Je moet eerst eens goed nadenken hoe je dat zou aanpakken:

Stel je hebt een RING

loodrecht op die ring, radiaal naar binnen heb je INVALSwegen, die maken een U-Turn in het centrum en keren dan terug radiaal naar buiten...

En alle wegen kun je rechts afslaan, de baan komt dus terug op het tweede been van de U-turn.

Zo gek onnozel is dat niet.

eno2 30 oktober 2009 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy (Bericht 4413215)
+ voorrang van rechts afschaffen!!

+ inhalen.

eno2 30 oktober 2009 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 4413248)
Dat lijkt me ecologisch het domste idee dat ik al gehoord heb.. kijk bvb. naar de binnenstad van Gent hoe fijn het is dat je alleen enkel richting straten hebt.
En wat ga je doen met hulpdiensten, moeten die ook 3 km omrijden omdat de straten enkel richting zijn...

iedereen moet toch stoppen plaats maken voor de hulpdiensten, dus wat is het probleem dan?

En wat is het probleem met eenrichting in de binnenstad? De binnenstad moet in elk geval autoluw en zelfs autovrij worden, dan zijn die zogenaamde problemen ook gauw opgelost.

Micele 30 oktober 2009 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4413453)
Door wat wil je de voorrang van rechts dan vervangen?

Door niets tiens, gewoon duidelijke voorrangsborden of stopborden aangevuld met duidelijke markeringen. De hoofdweg heeft voorrang, zijn de wegen zelden gelijkwaardig kan men er nog altijd voor kiezen een weg voorrang te geven, zijn het drukke gelijkwaardige wegen: verkeerslicht, rotonde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangskruispunt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangsweg

ook vb UK en Ierland:
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic#Intersections

In most of Continental Europe, the default rule is to give priority to the right, but this may be overridden by signs or road markings, and does not apply at T-shaped junctions in some of these countries, such as France. There, priority was initially given according to the social rank of each traveler, but early in the life of the automobile this rule was deemed impractical and replaced with the priorité �* droite (priority to the right) rule, which still applies. At a traffic circle where priorité �* droite is not overridden, traffic on what would otherwise be a roundabout gives way to traffic entering the circle. Most French roundabouts now have give-way signs for traffic entering the circle, but there remain some notable exceptions that operate on the old rule, such as the Place de l'Étoile around the Arc de Triomphe. Traffic at this intersection is so chaotic that French insurance companies deem any accident on the roundabout to be equal liability.[1] Priority to the right where used in continental Europe may be overridden by an ascending hierarchy of markings, signs, signals, and authorized persons.

In the United Kingdom, priority is always indicated by signs or markings, so that every junction between public roads (except those governed by traffic signals) has a concept of a major road and minor road. The default give-way-to-the-right rule used in Continental Europe causes problems for many British and Irish drivers who are accustomed to having right of way by default unless they are specifically told to give way.
http://www.direct.gov.uk/en/TravelAn...code/DG_069857
http://www.direct.gov.uk/en/TravelAn...code/DG_070332

Max van Dietschland 30 oktober 2009 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4413453)
Door wat wil je de voorrang van rechts dan vervangen?

Met duidelijke borden voorrang verlenen of voorrangsweg.

fonne 30 oktober 2009 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4413453)
Door wat wil je de voorrang van rechts dan vervangen?

Door de hoffelijkheids-regel. En als er gebotst wordt zijn beide partijen gedeeld verantwoordelijk. Geen "recht" op voorrang meer, want dat is wat tot ongelukken leidt.

forzaflandria 31 oktober 2009 15:43

Overal eenrichtingsverkeer zal leiden tot meer omwegen, meer rondrijden en dus meer vervuiling.
Tussen mijn vroeger thuisdorp en het volgende dorp is er maar 1 rechte weg van 4 km, als ik die niet meer mag volgen, moet ik een hele weg omrijden en wellicht dubbel zoveel km afleggen.

PeterCC 31 oktober 2009 17:15

In Zweden hebben ze in hun Vision Zero het idee van éénrichtingsverkeer doorgetrokken in die zin dat op gewone wegen, ook die met maar 2 rijstroken, in het midden een vangrail werd geplaatst om zo elk risico op frontale botsingen te vermijden. Hierbij link: http://www.sweden.se/eng/Home/Work-L...g/Road-safety/ .
Ze zijn zelf erg tevreden over het resultaat maar de werkelijkheid gebiedt toch te stellen dat Zweden in een internationel vergelijking eigenlijk niet afwijkt van de trend zoals die in de meeste landen van de EU (van het vroegere West-Europa eigenlijk) is gelopen en bijvoorbeeld precies dezelfde stijging heeft gezien in aantal verkeersdoden tussen 1997 en 2000 die er bij ons is geweest, met daarna vanaf 2001 een sterke daling, net zoals dat bij ons het geval was.

Alboreto 31 oktober 2009 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4413465)
loodrecht op die ring, radiaal naar binnen heb je INVALSwegen, die maken een U-Turn in het centrum en keren dan terug radiaal naar buiten...

En alle wegen kun je rechts afslaan, de baan komt dus terug op het tweede been van de U-turn.

Zo gek onnozel is dat niet.

Theoretisch is dat inderdaad nog zo gek niet.
In de praktijk werkt het echter niet.

rikbe 1 november 2009 02:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4413453)
Door wat wil je de voorrang van rechts dan vervangen?

Door voorrang van de sterkste.

eno2 4 november 2009 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4417558)
Door voorrang van de sterkste.

leve de strook van Darwin.

Bierke 4 november 2009 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4414700)
iedereen moet toch stoppen plaats maken voor de hulpdiensten, dus wat is het probleem dan?

En wat is het probleem met eenrichting in de binnenstad? De binnenstad moet in elk geval autoluw en zelfs autovrij worden, dan zijn die zogenaamde problemen ook gauw opgelost.

U ziet dus afschaffing als oplossing.. wel dan kan ik u nog wel een reeks afschaffingen voorschotelen die wel eens een "oplossing" kunnen zijn.

Bierke 4 november 2009 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4413465)
Je moet eerst eens goed nadenken hoe je dat zou aanpakken:

Stel je hebt een RING

loodrecht op die ring, radiaal naar binnen heb je INVALSwegen, die maken een U-Turn in het centrum en keren dan terug radiaal naar buiten...

En alle wegen kun je rechts afslaan, de baan komt dus terug op het tweede been van de U-turn.

Zo gek onnozel is dat niet.

Zet er eens een verkeersmodel op .. grappige resultaten en iedereen die veel meer kilometers doet dan nodig.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be