Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kraakverbod in Nederland? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130504)

An Arkos 29 oktober 2009 18:59

Kraakverbod in Nederland?

In nederland werd recent een wetsvoorstel ingediend dat kraken wil verbieden. In Utrecht kwamen vorig weekend meer dan duizend mensen op straat om hiertegen te betogen.

Een verslag:
http://www.youtube.com/watch?v=oD5Zq6kUOr8

meer info:
http://www.indymedia.nl/nl/2009/10/62627.shtml

De schoofzak 29 oktober 2009 21:07

Ik vnd dat raar.

Dat zowel in Holland als in Vlaanderen er een wet moet gestemd worden, zodat het verboden wordt om in andermans huis of eigendom binnen te dringen en het te beschouwen alsof het van jouw is.

Draait of keert het: het is een vorm van diefstal. Pure diefstal.

Als er een maatschappelijke nood is aan woningen, dan moet de ocmw maar de wettelijke mogelijkheid krijgen om gebouwen op te vorderen, op tijdelijke basis tijdens leegstand, en mits een billijke vergoeding.

Herr Flick 30 oktober 2009 09:34

ik versta dat ook niet, dat is toch eigendomsrecht.

als ik nu stinked rijk ben en ik besluit wat huizen en gebouwen op te kopen en ik laat die leeg staan omdat ik die bvb voor opslag wil gebruiken, of gewoon wacht voor een of ander project te starten.

of zoals in mijn geval bvb een huis zou kopen dat niet bewoond is omdat ik in het buitenland verblijf.

Jukes 30 oktober 2009 09:36

Ik heb een gemeubeld pand dat ik niet verhuurd krijg omdat er bijna geen bona-fide huurders meer te vinden zijn. Het staat dus al een tijdje leeg, om de meubels na. Als er een kraker een poot binnen zet, dan knal ik 'm in ieder geval overhoop.

Gwyndion 30 oktober 2009 09:45

Waarmee zijn we bezig als we een specifiek kraakverbod nodig hebben...vallen deze niet onder inbrekers?

eno2 30 oktober 2009 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 4414613)
Ik heb een gemeubeld pand dat ik niet verhuurd krijg omdat er bijna geen bona-fide huurders meer te vinden zijn. Het staat dus al een tijdje leeg, om de meubels na. Als er een kraker een poot binnen zet, dan knal ik 'm in ieder geval overhoop.

Dat klinkt nogal malafide, Jukes. Besef je dat wel?

Misschien kom je ook op potentiële huurders zo over?

Doe eens een beetje restauratie. Op je imago.

eno2 30 oktober 2009 10:41

Of TRY eens A LITTLE Tenderness:roll:

Herr Flick 30 oktober 2009 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 4414613)

ik vrees eerlijk gezegd dat ik ook zo zou reageren, al moet ik 1000 km rijden, om er te geraken, (stel dat ik zo iets zou hebben... ) als er een of andere zeikerd mijn eigendom denkt toe te eigenen.

C uit W 30 oktober 2009 12:47

Krakers zijn tuig.

Thomas- 30 oktober 2009 13:16

Dat is een van de wetten die ik nooit begrepen heb. Er zijn zo zelf gevallen bekend van mensen die op reis gaan en eer ze thuis komen een hoop krakers in hun (ondertussen half gesloopt) huis vinden. Die mensen halen de politie erbij, maar die mogen niets ondernemen tegen die krakers en raden de eigenaar dan maar aan om op hotel te gaan :?

Mcnab 30 oktober 2009 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4414720)
Of TRY eens A LITTLE Tenderness:roll:

Waarom zou ik tender moeten zijn tegen iemand die in mijn huis inbreekt?

Moet ik ook tender zijn tegen de arme dief die mijn krantenwinkel komt overvallen?

An Arkos 30 oktober 2009 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 4414944)
Dat is een van de wetten die ik nooit begrepen heb. Er zijn zo zelf gevallen bekend van mensen die op reis gaan en eer ze thuis komen een hoop krakers in hun (ondertussen half gesloopt) huis vinden. Die mensen halen de politie erbij, maar die mogen niets ondernemen tegen die krakers en raden de eigenaar dan maar aan om op hotel te gaan :?

Bullshit. Hoeveel gevallen zijn er zo bekend?

Bhairav 30 oktober 2009 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 4414889)
Krakers zijn tuig.

Oh kijk eens hoe elitair van uzelf.:roll::lol:

Another Jack 30 oktober 2009 14:55

Was kraken dan legaal?

Herr Flick 30 oktober 2009 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4415112)
Was kraken dan legaal?

In holladn wel ja, als een pand een bepaalde tijd leeg staat, mag dat "legaal gekraakt worden..." als ge dus te lang op verlof zijt kunt ge dus het spel aan uwe rekker hebben, en vorig jaar was er inderdaad zo een geval.

Gwyndion 30 oktober 2009 15:36

Okay dus na 1 jaar leegstand mogen ze het legaal gratis bewonen, maar
1) Hoe kunnen de krakers weten dat het huis 1 jaar leeg staat? Vragen ze het aan de gemeente of zo?
2) Hoe zit het als krakers schade of ongewenste structurele veranderingen aanbrengen?
3) Wat is de procedure en termijn om krakers uit je bezit te verwijderen?

Nestor Burma 30 oktober 2009 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 4414889)
Krakers zijn tuig.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4413012)
Tuig, uitschot, de zelfkant van de samenleving.

Fallen Angel 30 oktober 2009 17:27

Krakers kunnen soms nuttig zijn om verkrotting door grondspeculatie tegen te gaan.

Sfax 30 oktober 2009 18:47

Kraken is niet meer dan ordinaire inbraak en diefstal van eigendom; daar lijkt me gene extra wet voor nodig.

An Arkos 30 oktober 2009 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 4415564)
Kraken is niet meer dan ordinaire inbraak en diefstal van eigendom; daar lijkt me gene extra wet voor nodig.

Dan moet je je toch dringend informeren. In Nederland is kraken legaal als een pand 1 jaar leeg staat en als de eigenaar er geen plannen mee heeft. Met die nieuwe wet komt daar dus een eind aan.
Oja, de overheid is de grootste eigenaar van leegstaande panden, lijkt me vrij logisch dat die gekraakt worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be