Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Sociaal recht voor trukkers. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130586)

Trukker 31 oktober 2009 13:51

Sociaal recht voor trukkers.
 
Hallo,ik ben trukker van beroep en heb ernstige bedenkingen over de houding van onze overheid naar trukkers toe.

Vergis u niet het werk dat ik doe is het belangrijkste dat er is.Zonder ons sterft alles en de aard van het beroep maakt het al zeer moeilijk om geschikte werknemers te vinden.

Dan is het zo dat als ze toch iemand vinden en die mens komt in een file terecht kort voor hij rust moet pakken is hij technisch niet meer in staat om de wet te respecteren.

het is alsof wij helderziend moeten zijn om te kunnen voorspellen hoe lang iets duurt omdat wij uiterst strakke tijdsschema's opgelegd door de overheid moeten respecteren op straffe van gigantische boetes van €1000en.

Dit zijn imo geen goede omstandigheden om in te werken en om veilig te kunnen rijden.Het is overduidelijk dat deze wetten gemaakt zijn door mensen die niet het flauwste benul hebben van wat beroepschauffeurs moeten doorstaan.

Ze vergeten compleet onze sociale rechten en het is precies algemeen aanvaard dat wij worden afgeschilderd als slechte mensen ern het toegestaan is om ons te belagen met politie en gerecht.

Precies of wij zijn de grootste doodrijders,mis dat zijn jullie zelf met jullie autotjes,maar een autotje mag alles,die palmen alles in en overheersen helemaal ons bestaan,zelf als je er strontzat veel te hard mee door uw dorp vlamt wordt ge nog lichter gesptraft dan een trukker die 3 weken geleden tijdens zijn rust het toppeke van de tachograaf op rust is vergeten zetten.

Niet echt mijn idee van gerechtigheid en sociaal recht.


Ge kunt beter een handel in cannabis starten dan trukker te worden.
De straffen zijn lichter,de pakkans kleiner en de winst is groter,dus waar nog op wachten.Drugsdealers hebben meer sociale rechten dan wij???

Ik vraag mij trouwens af in welke mate dat allemaal wel grondwettelijk is.

Niitakayama Nobore 31 oktober 2009 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trukker (Bericht 4416689)
Vergis u niet het werk dat ik doe is het belangrijkste dat er is.

U vergist zich.

Het belangrijkste beroep is dat vuilnisophaler.

Trukker 31 oktober 2009 14:37

Ik plaats,vervang,haal op en kap leeg juist ja afvalcontainers.

Ik heb daarvoor wel een camion remork nodig en aangezien ik om die containers op de camion te zetten mijn vrachtwagen nodig heb is het voor de vuilnisophalers juist nog extra moeilijk!!!!!!!!!!!!

Dank u.

u bedoeld dus dit:
http://0c.img.v4.skyrock.net/0cf/mix...52_small_1.jpg

of dit
http://www.refdag.nl/media/foto/2008/53868-a.jpg

De arbeider op deze foto zijn sociale rechten worden hier ernstig in het gedrang gebracht dus ik zou wel willen vragen om dan ook op een ernstige mannier te reageren want ik herhaal het nogmaals dat dat tegen de grondwet is.

omaplop 31 oktober 2009 17:13

Veel zaken worden achter een bureau bedisseld door mensen die helemaal geen besef hebben van wat ze aan het doen zijn!!

Men zou inderdaad eerst die regelaars enkele maanden de job moeten laten uitvoeren en de maatregelen een proefperiode laten draaien, zoadat er kan bijgeschaafd worden alvorens in een wet te gieten, maar ja, dat is te logisch zeker hier in België???

stropke 31 oktober 2009 17:24

Hoi Trukker,
Ik moest ooit eens iets over transport en gevaarlijke stoffen gaan zoeken en kwam hier terecht:
http://www.chauffeursforum.nl/index.php

Lijkt mij een meer geschikt forum voor dergelijk onderwerp.;-)

filosoof 31 oktober 2009 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trukker (Bericht 4416689)
Hallo,ik ben trukker van beroep en heb ernstige bedenkingen over de houding van onze overheid naar trukkers toe.

Vergis u niet het werk dat ik doe is het belangrijkste dat er is.Zonder ons sterft alles en de aard van het beroep maakt het al zeer moeilijk om geschikte werknemers te vinden.

Idd. Die "geschikte mensen" lijken te ontbreken:
Citaat:

"Minder maar ernstiger ongevallen"

In België vielen in 2007 154 doden in ongevallen met vrachtwagens, hetzij 14,5% van het totaal aantal verkeersdoden (1067). Nochtans waren vrachtwagens slechts betrokken in 5% van alle letselongevallen, terwijl ze 9% van alle afgelegde voertuigkilometers voor hun rekening namen. Daar tegenover staat dat van alle voertuigen die in dodelijke ongevallen betrokken waren, maar liefst 12% een vrachtwagen was. Dit toont aan dat vrachtwagens een disproportioneel hoge dodentol eisen in vergelijking met de door hen afgelegde voertuigkilometers. Dit reflecteert zich ook in de ernst van de ongevallen: waar we in België in 2007 25 doden telden per 1000 letselongevallen, liep de dodentol van vrachtwagenongevallen op tot 60 doden per 1000 letselongevallen.
http://bivvweb.ipower.be/Observ/news...ieuwsbrief.htm
En dan lees ik hierboven:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trukker
Precies of wij zijn de grootste doodrijders,mis dat zijn jullie zelf met jullie autotjes

Gewoon angstaanjagend.
Niet verwonderd zijn dus dat de wetgever normen oplegt.

Ik wandel liever en veiliger 'snachts door gelijk welke stadsbuurt dan overdag op de dezelfde weg te rijden als trucks.

Trukker 31 oktober 2009 17:48

Wat een belachelelijk en arrogant antwoord,deze website heeft precies niet zo veel te bieden.

U bent dus voorstander van het tenietdoen van alle sociale rechten voor arbeiders.

Ik stel voor dat ze vanaf nu alle automobilisten die te snel of dronken rijden onmiddelijk € 3000 laten betalen.




Sociaal recht who cares???????????

De schoofzak 31 oktober 2009 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 4416971)
Veel zaken worden achter een bureau bedisseld door mensen die helemaal geen besef hebben van wat ze aan het doen zijn!!

Men zou inderdaad eerst die regelaars enkele maanden de job moeten laten uitvoeren en de maatregelen een proefperiode laten draaien, zoadat er kan bijgeschaafd worden alvorens in een wet te gieten, maar ja, dat is te logisch zeker hier in België???

En iedere trukker zou een week per jaar moeten meedraaien met een ambulansedienst die gericht is op autostrades en grote wegen.

En die spoedverpleegster moet een week per jaar meedraaien in de garage waar haren auto onderhouden wordt.

En die garagist moet een week per jaar meedraaien in de meubelfabriek waar ze zetels maken.

En zo ... en zo ... moet iedereen een beetje rekening houden met een andere; wat respekt tonen voor mekaar ... en niet noodzakelijk na een weekje met hem/haar gewerkt te hebben, maar gewoon zo ... mekaar respekteren en de wet naleven.

system 31 oktober 2009 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4417016)
En iedere trukker zou een week per jaar moeten meedraaien met een ambulansedienst die gericht is op autostrades en grote wegen.

En die spoedverpleegster moet een week per jaar meedraaien in de garage waar haren auto onderhouden wordt.

En die garagist moet een week per jaar meedraaien in de meubelfabriek waar ze zetels maken.

En zo ... en zo ... moet iedereen een beetje rekening houden met een andere; wat respekt tonen voor mekaar ... en niet noodzakelijk na een weekje met hem/haar gewerkt te hebben, maar gewoon zo ... mekaar respekteren en de wet naleven.

Ja, maar men kan de trukkers niet beladen met alle zonden Israels. Dat zijn mensen die hard werken voor de kost.

Xenophon 31 oktober 2009 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4417034)
Dat zijn mensen die hard werken voor de kost.

Te lui om te werken, dat ist.

Ok, het zijn geen bedienden maar toch...

Raf 31 oktober 2009 19:09

Vrachtwagenvervoer moet in het belang van de verkeersveiligheid zo snel mogelijk afgeschaft worden. Bij negen van de tien zware ongevallen is er een vrachtwagen betrokken. Trukkers zijn wegpiraten. Verbieden die hap! :twisted:

Another Jack 31 oktober 2009 19:36

Naast bandwerk en horeca is transport een manier om als ongeschoolde te werken.
Het betaalt niet eens zo slecht.

Verder vindt iedereen dat zijn job wat meer respect verdient.

Tejokus 31 oktober 2009 19:47

Zelf heb ik groot respect voor het beroep van vrachtwagenchauffeur.
Maar er zijn inderdaad problemen.
Bij de meeste ongelukken zijn er vrachtwagens betrokken.

VANDAAG nog een controle gezien in Duitsland.
Er werden 30 vrachtwagens gecontroleerd: 24 werden direct uit het verkeer
genomen wegens technisch niet in orde en een gevaar op de weg.

Banden van vrachtwagens zijn duur en daar wordt op gespaard.
Controle van de lading moet ook meer gebeuren en vooral HOE die vracht
is geladen.
Slechte verzegeling van gevaarlijke stoffen...
Riemen om vracht aan te spannen die in zeer slechte staat zijn.

Men zou wel eens moeten nagaan of het hier gaat over Belgische chauffeurs
en Belgische vrachtwagens gezien ten opzichte van "vreemden".

Nog een probleem is de druk (en stress) die chauffeurs opgelegd wordt.
Men moet dus op de eerste plaats die bazen van de chauffeurs aanpakken.
En ik ben er zeker van, dat als een chauffeur zijn mond durft opentrekken
hij dezelfde dag nog op straat staat.

Steve_M 31 oktober 2009 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trukker (Bericht 4416689)
Hallo,ik ben trukker van beroep en heb ernstige bedenkingen over de houding van onze overheid naar trukkers toe.

Vergis u niet het werk dat ik doe is het belangrijkste dat er is.Zonder ons sterft alles en de aard van het beroep maakt het al zeer moeilijk om geschikte werknemers te vinden.

Alle respect voor je beroep, maar om nu te zeggen het belangrijkste? Maar kom, het is een belangrijke schakel in zowel productie als distributie.

Citaat:

Dan is het zo dat als ze toch iemand vinden en die mens komt in een file terecht kort voor hij rust moet pakken is hij technisch niet meer in staat om de wet te respecteren.
het is alsof wij helderziend moeten zijn om te kunnen voorspellen hoe lang iets duurt omdat wij uiterst strakke tijdsschema's opgelegd door de overheid moeten respecteren op straffe van gigantische boetes van €1000en.
Het voorbeeld dat je aanhaalt lijkt mij redelijk uitzonderlijk, vooral omdat je in België om de paar kilometer een plek hebt waar je kan rusten. Je schiet volgens mij op de verkeerde partij: bedrijven met hun JIT-logica zijn in mijn ogen de hoofdverantwoordelijke voor de schabouwelijke omstandigheden waarin truckers moeten werken. Die rustpauzes zijn er voor een reden: om te vermijden dat een halfslapende chauffeur zijn truck in een file ploegt.

Citaat:

Dit zijn imo geen goede omstandigheden om in te werken en om veilig te kunnen rijden.Het is overduidelijk dat deze wetten gemaakt zijn door mensen die niet het flauwste benul hebben van wat beroepschauffeurs moeten doorstaan.
Wat stel je zelf voor? Hoe zou jij zelf - als chauffeur - willen dat de overheid een kader creëert waarin je zowel comfortabel als veilig je job kan doen?

Citaat:

Ze vergeten compleet onze sociale rechten en het is precies algemeen aanvaard dat wij worden afgeschilderd als slechte mensen ern het toegestaan is om ons te belagen met politie en gerecht.
Jullie worden belaagd door politie en gerecht als jullie de wet overtreden. Dat lijkt me niet onlogisch, niet in het minst omdat er bij ongevallen met vrachtwagens meestal een boel slachtoffers vallen. Dat komt niet doordat jullie slechte mensen zijn, maar wel doordat jullie met veel zwaardere voertuigen rijden en veel meer uren op de baan doorbrengen.

Citaat:

Precies of wij zijn de grootste doodrijders,mis dat zijn jullie zelf met jullie autotjes,maar een autotje mag alles,die palmen alles in en overheersen helemaal ons bestaan,zelf als je er strontzat veel te hard mee door uw dorp vlamt wordt ge nog lichter gesptraft dan een trukker die 3 weken geleden tijdens zijn rust het toppeke van de tachograaf op rust is vergeten zetten.
Ben je nu aan het klagen omdat er ook auto's op de weg rijden? Je begrijpt toch dat iedereen die voor zijn job de auto gebruikt (vertegenwoordigers, pendelaars ...) exact hetzelfde kan zeggen over vrachtwagens: jullie palmen onze weg in en overheersen ons bestaan. Ten tweede, een chauffeur die 'het toppeke van de tachograaf op rust vergeet te zetten' kan net zo goed geen rust genomen hebben. Niemand kan dat controleren en het woord van een chauffeur die onder druk staat zoveel mogelijk te rijden is helaas weinig waard. Probeer morgen eens een toestel binnen te brengen bij een winkel zonder je aankoopbewijs. Ze gaan je daar ook niet op je woord geloven. Ten slotte worden dronkenschap in het verkeer en snelheidsovertredingen steeds zwaarder bestraft, ook voor auto's.

Citaat:

Ge kunt beter een handel in cannabis starten dan trukker te worden.
De straffen zijn lichter,de pakkans kleiner en de winst is groter,dus waar nog op wachten.Drugsdealers hebben meer sociale rechten dan wij???
Doen! Als je gepakt wordt, minstens drie maanden voorarrest voor het onderzoek, daarna een boete van een paar tienduizend euro, plus de belastingen op je verkoop, plus een voorwaardelijke celstraf als je geluk hebt. Oh ja, en een strafblad waarmee je nooit nog een deftige job vindt. Voor de tarieven van boete en belastingen baseert de overheid zich dan op een schatting van hoeveel je verkocht hebt aan sterk overdreven prijzen. Daarvoor ga je met je vrachtwagen toch al meer moeten doen dan je tach eens vergeten op te zetten.

F.Lurk 31 oktober 2009 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trukker (Bericht 4416689)
Hallo,ik ben trukker van beroep en heb ernstige bedenkingen over de houding van onze overheid naar trukkers toe.

Vergis u niet het werk dat ik doe is het belangrijkste dat er is.Zonder ons sterft alles en de aard van het beroep maakt het al zeer moeilijk om geschikte werknemers te vinden.

Dan is het zo dat als ze toch iemand vinden en die mens komt in een file terecht kort voor hij rust moet pakken is hij technisch niet meer in staat om de wet te respecteren.

het is alsof wij helderziend moeten zijn om te kunnen voorspellen hoe lang iets duurt omdat wij uiterst strakke tijdsschema's opgelegd door de overheid moeten respecteren op straffe van gigantische boetes van €1000en.

Dit zijn imo geen goede omstandigheden om in te werken en om veilig te kunnen rijden.Het is overduidelijk dat deze wetten gemaakt zijn door mensen die niet het flauwste benul hebben van wat beroepschauffeurs moeten doorstaan.

Ze vergeten compleet onze sociale rechten en het is precies algemeen aanvaard dat wij worden afgeschilderd als slechte mensen ern het toegestaan is om ons te belagen met politie en gerecht.

Precies of wij zijn de grootste doodrijders,mis dat zijn jullie zelf met jullie autotjes,maar een autotje mag alles,die palmen alles in en overheersen helemaal ons bestaan,zelf als je er strontzat veel te hard mee door uw dorp vlamt wordt ge nog lichter gesptraft dan een trukker die 3 weken geleden tijdens zijn rust het toppeke van de tachograaf op rust is vergeten zetten.

Niet echt mijn idee van gerechtigheid en sociaal recht.


Ge kunt beter een handel in cannabis starten dan trukker te worden.
De straffen zijn lichter,de pakkans kleiner en de winst is groter,dus waar nog op wachten.Drugsdealers hebben meer sociale rechten dan wij???

Ik vraag mij trouwens af in welke mate dat allemaal wel grondwettelijk is.

:lol:

De truckers mogen wat mij betreft best wat harder aangepakt worden, om niet te zeggen uiterst hard. Ware cowboys zijn het, klootzakken achter een stuur die moordend te werk gaan. De uitzonderingen bevestigen de regel. Ik kom dagelijks de weg op, en wat dit crapuul allemaal uitsteekt is niet te schatten, dagelijks zie ik zware stommiteiten en bewuste zware overtredingen vanwege truckers. Vorige week werd ik nog bijna in de vangrails geduwd met bestelwagen door een gek van de transportfirma De Dijcker die nog nooit van het woord "ritsen" heeft gehoord.

:lol:Overschat jullie belang ook niet. Het feit dat er nu zo veel trucks rondcrossen is gewoon omdat bedrijven geen stocks meer aanleggen (of veel minder dan 20 jaar geleden), omdat treinvervoer en binnenscheepvaart nog steeds niet de nodige middelen en mogelijkheden krijgen. de overheid kan indien ze zou willen daar dus iets aan doen.


Laat men eens een volledig, onder alle omstandigheden en op alle wegen geldend inhaalverbod voor vrachtwagens invoeren. Met échte straffen erop zoals bijvoorbeeld onmiddelijke en definitieve inbeslagname van de volledige truck. Zelfde straf voor niet respecteren van rusttijden, maximum toegelaten gewicht,...

Another Jack 31 oktober 2009 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk (Bericht 4417359)
:lol:

De truckers mogen wat mij betreft best wat harder aangepakt worden, om niet te zeggen uiterst hard. Ware cowboys zijn het, klootzakken achter een stuur die moordend te werk gaan. De uitzonderingen bevestigen de regel. Ik kom dagelijks de weg op, en wat dit crapuul allemaal uitsteekt is niet te schatten, dagelijks zie ik zware stommiteiten en bewuste zware overtredingen vanwege truckers. Vorige week werd ik nog bijna in de vangrails geduwd met bestelwagen door een gek van de transportfirma De Dijcker die nog nooit van het woord "ritsen" heeft gehoord.

:lol:Overschat jullie belang ook niet. Het feit dat er nu zo veel trucks rondcrossen is gewoon omdat bedrijven geen stocks meer aanleggen (of veel minder dan 20 jaar geleden), omdat treinvervoer en binnenscheepvaart nog steeds niet de nodige middelen en mogelijkheden krijgen. de overheid kan indien ze zou willen daar dus iets aan doen.


Laat men eens een volledig, onder alle omstandigheden en op alle wegen geldend inhaalverbod voor vrachtwagens invoeren. Met échte straffen erop zoals bijvoorbeeld onmiddelijke en definitieve inbeslagname van de volledige truck. Zelfde straf voor niet respecteren van rusttijden, maximum toegelaten gewicht,...

Dat solidariteitsgevoel onder werkmensen, alleen vakbondsmensen kunnen dat zo goed verwoorden...

Ontroerend.

F.Lurk 31 oktober 2009 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4417363)
Dat solidariteitsgevoel onder werkmensen, alleen vakbondsmensen kunnen dat zo goed verwoorden...

Ontroerend.


Wat heeft sociale solidariteit nu te maken met het aanklagen van zware verkeersovertredingen die levens in gevaar brengen? Als er op de werkvloer door nalatigheid of ongepast gedrag mense in gevaar worden gebracht, is dat nergens en nooit goed te praten.

Another Jack 31 oktober 2009 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk (Bericht 4417366)
Wat heeft sociale solidariteit nu te maken met het aanklagen van zware verkeersovertredingen die levens in gevaar brengen? Als er op de werkvloer door nalatigheid of ongepast gedrag mense in gevaar worden gebracht, is dat nergens en nooit goed te praten.

Dat je behalve schelden en vloeken en alle truckers op één hoop gooit, niet veel respect betoont voor werkmensen van de transportsector.

Of ben je er eentje van "eigen sector eerst"?

F.Lurk 31 oktober 2009 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4417372)
Dat je behalve schelden en vloeken en alle truckers op één hoop gooit, niet veel respect betoont voor werkmensen van de transportsector.

Of ben je er eentje van "eigen sector eerst"?

Ik heb het ENKEL over de truckers, niet over de andere werknemers in de transportsector, en dan blijft de kwestie dat het overgrote deel aan de lopende band crapuulstreken uithaalt in het verkeer. Ik kan het dagelijks vaststellen.

filosoof 31 oktober 2009 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trukker (Bericht 4417013)
Wat een belachelelijk en arrogant antwoord,deze website heeft precies niet zo veel te bieden.

U bent dus voorstander van het tenietdoen van alle sociale rechten voor arbeiders.

Ik stel voor dat ze vanaf nu alle automobilisten die te snel of dronken rijden onmiddelijk € 3000 laten betalen.




Sociaal recht who cares???????????

Zo reageren sommige mensen indien ze met de neus voor de feiten gezet worden.

Opleggen van rusttijden (waar jij lijkt tegen te zijn) is een manier om truckers een sociaal recht op de nodige rust te garanderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Je zou misschien eens kunnen omschrijven wat jij bedoelt onder "sociaal recht".
Je schermt met de term zonder er jouw invulling van te vertellen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be