Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Staking NBMS aanstaande donderdag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130700)

Savatage 3 november 2009 12:34

Staking NBMS aanstaande donderdag
 
Het is weeral zover, ze gooien het werk bij de NMBS maar weer eens neer voor de zoveelste keer.

http://www.standaard.be/artikel/deta...d=staking+NMBS

In de commentaren merkt iemand duidelijk op waarom het de stakers weeral te doen is:

Citaat:

Tja, t is weer vakantie. Dus donderdag staken en vrijdag weer allemaal massaal ziek melden. Begon het mij al af te vragen waar de staking bleef in het najaar. Ze moeten natuurlijk aan genoeg jaarlijkse stakingsdagen komen.

Sfax 3 november 2009 12:52

Laat ze maar staken; des te meer ze tegen de schenen van hun klanten schoppen, des te sneller ze de dieperik ingaan en er geprivatiseerd wordt.

Bhairav 3 november 2009 12:54

Rechtvaardigt dit volgens jullie het zwartrijden?

Wimpeus 3 november 2009 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 4421207)
Rechtvaardigt dit volgens jullie het zwartrijden?

Een staking raakt de top van de NMBS niet.
Zwartrijden raakt de top van de vakbonden niet.
Beide partijen bestrijden elkaar zonder elkaar echt te treffen en bij elk wapenfeit is enkel de reiziger het slachtoffer, keer op keer.

backfire 3 november 2009 14:31

ben benieuwd
 
Vrijdag weiger ik mijn 'vervoersbewijs' te laten zien. Ik ga aan de conducteur meedelen dat ik vandaag gratis rijd. Ik heb voor donderdag een dag verlof moeten inboeken die ik anders veel beter had kunnen gebruiken.

Ben eens benieuwd.

Tavek 3 november 2009 14:58

Best de NMBS links laten liggen en een auto kopen.

Ik ben erg voor openbaar vervoer, vooral uit milieuoverwegingen, maar ik zie dat overheidsbedrijf toch echt liever falliet gaan. Zodat er een prive onderneming op die sporen kan rijden.

Fallen Angel 3 november 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4421406)
Best de NMBS links laten liggen en een auto kopen.

Ik ben erg voor openbaar vervoer, vooral uit milieuoverwegingen, maar ik zie dat overheidsbedrijf toch echt liever falliet gaan. Zodat er een prive onderneming op die sporen kan rijden.

Geen oplossing. Zie wat er met de spoorwegen in Engeland is gebeurt door de privatisatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Privati...f_British_Rail

Citaat:

Profitability and Efficiency: One of the principal expectations from privatisation was that the railway service could be delivered more efficiently in the private sector because of the profit motive. The expectation that there were considerable costs that could be slashed from the system was not fulfilled; new operators found that BR had already done much of what could be done to improve efficiency. Staff wages under British Rail were low compared to the market rates, and have risen considerably since privatisation. In addition, the profit motive was diluted when some of the passenger franchises ran into financial trouble and entered into management contracts with the franchising authority, which reduced the incentive to innovate. With individual train operating companies unable to procure equipment to the volumes previously procured by British Rail, the unit costs to the privatised rail industry is significantly higher. In addition, new health and safety requirements and the complexity of the privatised structure has thrown up additional costs in the industry. In all, the subsidy to the railway from the Government is considerably larger now than it was for BR.

De schoofzak 3 november 2009 15:32

Draden als deze komen telkens terug als er spoorstakingen (lijn, luchtvaart ...) zijn, dus inderdaad met de regelmaat van de klok.

En telkens kom ik terug op het begrip 'betaalstaking', maar in volgende zin: piketten voor de loketten, zodat niemand een kaartje kan kopen; piketten bij de kondukteur zodat niemand verplicht kan worden zijn niet aangekocht kaartje te kunnen tonen ...

Wie een abonnement heeft, heeft pech want hij betaalt toch. Maar tenminste rijdt hij toch ook.
En als toevallig zijn abonnement daags ervoor zou vervallen, dan wint hij één dag ...


Zolang de spoorwegvakbonden dit niet doen, moet ik blijven geloven dat ze staken om een andere reden, dan om hun leden te 'beschermen' tegen de boze staats-werkgever.

backfire 3 november 2009 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4421468)
Geen oplossing. Zie wat er met de spoorwegen in Engeland is gebeurt door de privatisatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Privati...f_British_Rail

Wat er in Engeland gebeurt, is geen axioma voor elke privatisering van het openbaar vervoer. Het toont wel aan dat dit niet zomaar een eenvoudige oefening is. Leren uit de fouten, zou ik zo zeggen. Het enige probleem is dat de NMBS haar bestaan (en dus haar werknemers) niet hoeft te linken aan haar aantal klanten. Je zou heel naïef kunnen zijn en stellen dat er een 'nieuwe wind' moet waaien doorheen het bedrijf en dat klanttevredenheid centraal moet komen te staan, maar dat is in haar huidige structuur...een utopie.

Los daarvan vind ik dat de NMBS een verbod moet krijgen om te staken. In hun geval is een gratis-actie overigens veel doeltreffender. Maar veel spoorambtenaren gaan er nog van uit dat stakingsdagen een onderdeel zijn van hun jaarlijkse vakantie.
Ondertussen bepalen zij wel deels mijn vakantie. Ik had helemaal geen zin om donderdag verlof te nemen. Ik heb nu een dag moeten opgeven die ik elders had gepland. Dat is fundamenteel oneerlijk. Tegelijkertijd mag je tegenwoordig een conducteur al niet meer tegenspreken of je krijg een monsterboete aan je broek. Ik ga mijn haast wekelijkse tirades ('amateurs!') moeten laten, vrees ik.

by the way: ik heb een moto gekocht. 't Is gedaan met de trein.

driewerf 3 november 2009 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4421474)
Draden als deze komen telkens terug als er spoorstakingen (lijn, luchtvaart ...) zijn, dus inderdaad met de regelmaat van de klok.

En telkens kom ik terug op het begrip 'betaalstaking', maar in volgende zin: piketten voor de loketten, zodat niemand een kaartje kan kopen; piketten bij de kondukteur zodat niemand verplicht kan worden zijn niet aangekocht kaartje te kunnen tonen ...

Wie een abonnement heeft, heeft pech want hij betaalt toch. Maar tenminste rijdt hij toch ook.
En als toevallig zijn abonnement daags ervoor zou vervallen, dan wint hij één dag ...


Zolang de spoorwegvakbonden dit niet doen, moet ik blijven geloven dat ze staken om een andere reden, dan om hun leden te 'beschermen' tegen de boze staats-werkgever.

Telkens wanneer de NMBS staakt steekt de draak van de betaalstaking weer de kop op. Wel, de betaalstaking is dikke kwatsch.
Waarom?
Omdat (zeker tijdens de spits in de week) 90% van de reizigers met een abonnement rijdt, en een betaalstaking er dus geen enkel effect op heeft.
Ten tweede, in elke staking zijn er mensen die er niet aan deelnemen. Een reiziger zal nooit weten of de conducteur van zijn trein wel of niet de ticketjes zal controleren, en er zal een janboel van jewelste komen, waarbij de reiziger alsnog braaf zijn treinticket zal kopen. De betaalstaking zal dus mee de verantwoordlijkheid bij de reiziger leggen, en daarmee elk schaars effect (zie eerste punt) verder ondermijnen.

Ten derde: Wanneer er gewerkt wordt worden er kosten gemaakt. De minderinkomsten van een betaalstaking zullen ergens verhaald moeten worden. Bij de belastingbetaler. Volgend op een eventuele betaalstaking zal de burgerlijke pers dan wel alle registers opentrekken over hoeveel die onverantwoordelijke vakbonden ons wel kosten. En dat voor een "actie" die van in het begin geen effect zal hebben. Want dat is net het punt: wat er ook gedaan wordt, de burgerlijke pers zal elke actie onderuit trachten te halen.

backfire 3 november 2009 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4421620)
Telkens wanneer de NMBS staakt steekt de draak van de betaalstaking weer de kop op. Wel, de betaalstaking is dikke kwatsch.
Waarom?
Omdat (zeker tijdens de spits in de week) 90% van de reizigers met een abonnement rijdt, en een betaalstaking er dus geen enkel effect op heeft.
Ten tweede, in elke staking zijn er mensen die er niet aan deelnemen. Een reiziger zal nooit weten of de conducteur van zijn trein wel of niet de ticketjes zal controleren, en er zal een janboel van jewelste komen, waarbij de reiziger alsnog braaf zijn treinticket zal kopen. De betaalstaking zal dus mee de verantwoordlijkheid bij de reiziger leggen, en daarmee elk schaars effect (zie eerste punt) verder ondermijnen.

Ten derde: Wanneer er gewerkt wordt worden er kosten gemaakt. De minderinkomsten van een betaalstaking zullen ergens verhaald moeten worden. Bij de belastingbetaler. Volgend op een eventuele betaalstaking zal de burgerlijke pers dan wel alle registers opentrekken over hoeveel die onverantwoordelijke vakbonden ons wel kosten. En dat voor een "actie" die van in het begin geen effect zal hebben. Want dat is net het punt: wat er ook gedaan wordt, de burgerlijke pers zal elke actie onderuit trachten te halen.

En een staking kost de maatschappij ook handenvol geld.

Slotsom: stakingsverbod bij het openbaar vervoer. Minder cru: elke stakingsdag = verlofdag kwijt.
Het kan me geen ammehoela meer schelen maar ik eis een deftig openbaar vervoer in ruil voor mijn geld dat ik erin steek. Moest hun service nu nog super zijn, ik zou er nog mee kunnen leven dat ze af en toe eens de boel platleggen. Maar 't is haast elke dag hommeles.

Savatage 3 november 2009 18:33

Ik stel voor dat de water- en elektriciteitsmaatschappij ook eens voor een dagje het werk neerleggen, enkel voor de NMBS-personeel.

maddox 3 november 2009 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4421620)
Telkens wanneer de NMBS staakt steekt de draak van de betaalstaking weer de kop op. Wel, de betaalstaking is dikke kwatsch.
.... verder betoog....

U heeft een punt. Zou het niet meer effectief zijn van te dreigen met een betaalstaking op hoogdagen, zo in't midden van de zomer, als iedereen naar de kust wil, en er extra treinen ingelegd worden?

Raven 3 november 2009 19:21

hoewel ik zelf afhankelijk ben van openbaar vervoer, en specifieker dan de trein, ik geef die mensen helemaal gelijk.

Het is duidelijk dat alle nay-roepers niet bij NMBS Cargo werken :roll:

De schoofzak 3 november 2009 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4421620)
Telkens wanneer de NMBS staakt steekt de draak van de betaalstaking weer de kop op. Wel, de betaalstaking is dikke kwatsch.


Een betaalstaking is hellemaaaal geen dikke kwatsj. Tenzij je een verdoken politieke agenda hebt.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4421620)
Waarom?
Omdat (zeker tijdens de spits in de week) 90% van de reizigers met een abonnement rijdt, en een betaalstaking er dus geen enkel effect op heeft.

Dan kan de betaalstaking maar wat langer duren. Elke dag de tiketten van tiien prosent der reizigers, en elke dag van vernieuwing van abonnementen.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4421620)
Ten tweede, in elke staking zijn er mensen die er niet aan deelnemen. Een reiziger zal nooit weten of de conducteur van zijn trein wel of niet de ticketjes zal controleren, en er zal een janboel van jewelste komen, waarbij de reiziger alsnog braaf zijn treinticket zal kopen.

Gij onwilligaard !!
Ik heb toch gezegd dat er piketten moeten komen aan de loketten, en piketten bij iedere kondukteur !!
Men kan dan doodgewoon geen tiket kopen.
En de kontroleur kan niet ambetant doen. (maar hij moet wel werken, ja, hij kan zijn gazon thuis niet afrijden ..)




Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4421620)
Ten derde: Wanneer er gewerkt wordt worden er kosten gemaakt. De minderinkomsten van een betaalstaking zullen ergens verhaald moeten worden. Bij de belastingbetaler. Volgend op een eventuele betaalstaking zal de burgerlijke pers dan wel alle registers opentrekken over hoeveel die onverantwoordelijke vakbonden ons wel kosten. En dat voor een "actie" die van in het begin geen effect zal hebben. Want dat is net het punt: wat er ook gedaan wordt, de burgerlijke pers zal elke actie onderuit trachten te halen.

En er zijn geen kosten op een klassieke stakingsdag van de nmbs.

Dju toch, ge stelt me toch erg teleur hoor. Zijt gij toevallig de pensioenleeftijd al enkele dessenia voorbij ?

Goldband 3 november 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4421172)
Het is weeral zover, ze gooien het werk bij de NMBS maar weer eens neer voor de zoveelste keer.

http://www.standaard.be/artikel/deta...d=staking+NMBS

In de commentaren merkt iemand duidelijk op waarom het de stakers weeral te doen is:

Het is erg kortzichtig tegen stakingen te zijn, gewoon omdat ze overlast veroorzaken. Staken is een RECHT en men gebruikt het om wantoestanden aan te klagen. Andere middelen heeft de gemiddelde werknemer niet. Bovendien is het riskant en het verdient minder, ondanks stakingsvergoedingen voor gesyndiceerden.

Het idee "ze hebben dan verlengd weekend, ook al staken ze niet op donderdag, maar ze zullen zich dan op vrijdag zeker wel ziek melden want dat vakbondstuig zijn allemaal luie profiteurs" is van zo een ontzettende domheid dat het wel een satire moet zijn.

Raven 3 november 2009 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldband (Bericht 4421953)
Het is erg kortzichtig tegen stakingen te zijn, gewoon omdat ze overlast veroorzaken. Staken is een RECHT en men gebruikt het om wantoestanden aan te klagen. Andere middelen heeft de gemiddelde werknemer niet. Bovendien is het riskant en het verdient minder, ondanks stakingsvergoedingen voor gesyndiceerden.

Het idee "ze hebben dan verlengd weekend, ook al staken ze niet op donderdag, maar ze zullen zich dan op vrijdag zeker wel ziek melden want dat vakbondstuig zijn allemaal luie profiteurs" is van zo een ontzettende domheid dat het wel een satire moet zijn.

vakbondsmensen zijn luie profiteurs :lol: Veel blaat, vaak de schoothondjes van de baas en voor de rest niets in hun bol. Gelukkig zijn ze niet representatief voor de andere werknemers die wel terecht staken voor hun toekomst

De schoofzak 3 november 2009 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldband (Bericht 4421953)
Het is erg kortzichtig tegen stakingen te zijn, gewoon omdat ze overlast veroorzaken. Staken is een RECHT en men gebruikt het om wantoestanden aan te klagen. Andere middelen heeft de gemiddelde werknemer niet. Bovendien is het riskant en het verdient minder, ondanks stakingsvergoedingen voor gesyndiceerden.

Het idee "ze hebben dan verlengd weekend, ook al staken ze niet op donderdag, maar ze zullen zich dan op vrijdag zeker wel ziek melden want dat vakbondstuig zijn allemaal luie profiteurs" is van zo een ontzettende domheid dat het wel een satire moet zijn.

Zonder nuanses stellen dat 'staken een recht is', is wel heel erg kortzichtig.

Sommige beroepen of diensten zijn dermate krusiaal voor gans de maatschappij, dat er een wanverhouding zou staan, indien er een onbeperkt stakingsrecht zou zijn.


Heeel lang geleden, herinner ik me een doktersstaking.
Ja, ik word gewaar dat de jongeren me niet geloven, maar het is zo.

Heelder kolonies dokteurs gingen op vakansie, net over de grenzen ... maar ze wisten wel dat de medische voorzieningen enigszins gegarandeerd werden: alle militaire dokteurs waren 'opgevorderd'. En je kreeg dus desgevallend een man in een militair uniform op bezoek, als je jezelf niet kon verplaatsen naar de militaire dokter met wacht.

Nu zou zoiets niet meer getolereerd worden.


Evenmin als getolereerd zou worden dat de kompjoetermannen van de banken, en zij alleen, zouden staken en ervoor zorgen dat de bankdiensten lam zouden liggen.

Of polisie, ambulanse, brandweer ... die zouden staken zonder minimumdienst.



Alleen maar mensen met een soort van kommunistische agenda, zullen blijven vasthouden aan het stakingsrecht van een paar sektoren waar zij een goed aantal vriendjes hebben kunnen droppen.


Evengoed omgekeerd moet 'het patronaat' een zekere deontologie in acht nemen.
Een voorbeeld van hoe het niet moet, is gegeven met de bankkrisis.
Maar aangezien noch de Lip noch een van die andere bonzen in den jail gesmeten is wegens het grootste 'misbruik van vertrouwen' sedert WOII ... is er nog werk aan de winkel.
(en dat werk in die winkel is niet mogelijk als er twee winkeliers zijn met tegengestelde vizies; daarom is het beter dat Vlaanderen onafhankelijk wordt.)

Herr Flick 4 november 2009 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4421468)
Geen oplossing. Zie wat er met de spoorwegen in Engeland is gebeurt door de privatisatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Privati...f_British_Rail


Ge moogt dan ook uw infrastructuur niet privatiseren he, dat is zowat het loempste wat ge kunt doen... Of ge moet hem onder heel strenge controle plaatsen.

Ge houd de sporen, stations , beveiliging in handen en ge laat vervoer privatiseren, die firma`s leasen slots op uw infrastructuur en kunnen zo hun transport organiseren.

De schoofzak 4 november 2009 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4422515)
Ge moogt dan ook uw infrastructuur niet privatiseren he, dat is zowat het loempste wat ge kunt doen... Of ge moet hem onder heel strenge controle plaatsen.

Ge houd de sporen, stations , beveiliging in handen en ge laat vervoer privatiseren, die firma`s leasen slots op uw infrastructuur en kunnen zo hun transport organiseren.

Toets dat eens aan de autostrades in Frankrijk die onder de péage vallen aub.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be