Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   zwarte doos in de auto standaard... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130759)

brother paul 4 november 2009 23:47

zwarte doos in de auto standaard...
 
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF04112009_019

dat vind ik nu eens een goed idee van landrover...
waarom niet een zwarte doos, en jammergenoeg geen 360° foto op het moment van het ongeval...

Alboreto 7 november 2009 12:04

Raar dat dit geen reactie krijgt.

Ik sluit me aan bij brother paul.

Hoe dikwijls is het al niet gebeurd dat iemand bij een ongeval wordt betrokken en waar de tegenpartij door leugens zijn verantwoordelijkheid ontloopt.

Zo weet ik van een kop-staart ongeval waar de achterligger in fout is gesteld, terwijl de voorligger domweg in achteruit stond bij het vertrekken.:roll:

Zo een zwarte doos kan dan als bewijs dienen.

Cisalpina 7 november 2009 12:55

ik vind het ook een goed idee, zo'n zwarte doos.

Karma 7 november 2009 13:14

De verzekeringsmaatschappijen zullen juichen ... plots een resem van redenen om niet meer te moeten uitbetalen bij een ongeval. :roll::roll:

Alboreto 7 november 2009 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4427846)
De verzekeringsmaatschappijen zullen juichen ... plots een resem van redenen om niet meer te moeten uitbetalen bij een ongeval. :roll::roll:

Verklaar?

Karma 7 november 2009 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4427871)
Verklaar?

't Zal vlug de schuld van de chauffeur zijn ... te rap gereden, te snel door de bocht, geen gordel aan ... en allemaal te bewijzen via de zwarte doos.

Alboreto 7 november 2009 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4428531)
't Zal vlug de schuld van de chauffeur zijn ... te rap gereden, te snel door de bocht, geen gordel aan ... en allemaal te bewijzen via de zwarte doos.

Het zal inderdaad de schuld zijn van de chauffeur, dat is het in de meeste gevallen.
De zwarte doos zorgt er voor dat het de schuld is van de juiste chauffeur.
De zwarte doos zorgt er dan enkel voor dat het de juiste verzekering is die betaalt.

Te rap rijden is geen reden voor een verzekering om niet te betalen.

maddox 7 november 2009 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4428557)
Te rap rijden is geen reden voor een verzekering om niet te betalen.

Daar bent U mis in. Tenzij het duidelijk in het contract staat is het overtreden van de verkeerswetgeving een directe reden tot schorsing van het verzekeringscontract. Vraag dat maar aan al die jongelui met hun opgefokt brommertje die extra boetes mogen betalen omdat hun verzekering niet geldig is.

Denkt U nu dat een verzekeringsmaatschappij hier geen dankbaar gebruik van gaat maken?

Alboreto 7 november 2009 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4428701)
Daar bent U mis in. Tenzij het duidelijk in het contract staat is het overtreden van de verkeerswetgeving een directe reden tot schorsing van het verzekeringscontract.

Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, want dat is wettelijk niet toegelaten.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4428701)
Vraag dat maar aan al die jongelui met hun opgefokt brommertje die extra boetes mogen betalen omdat hun verzekering niet geldig is.

Dat is wat anders.
Het voertuig voldoet op dat moment niet meer aan de technische eisen, en dat is wel reden tot opschorting.

Karma 7 november 2009 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4428557)
Het zal inderdaad de schuld zijn van de chauffeur, dat is het in de meeste gevallen.
De zwarte doos zorgt er voor dat het de schuld is van de juiste chauffeur.
De zwarte doos zorgt er dan enkel voor dat het de juiste verzekering is die betaalt.

Te rap rijden is geen reden voor een verzekering om niet te betalen.

'k Vrees dat het nogal vlug wel een reden zal worden bij installatie van dat bewijsmateriaal.

En ene die een botsing krijgt en in zijn recht is maar zijn gordel niet droeg riskeert dat de verzekering zal zeggen dat de schade aan zijn opengereten bakkes veel kleiner zou geweest zijn mocht hij zijn gordel wel gedragen hebben ... dus de ziekenhuiskosten zijn ten laste van ... de niet gordeldragende in zijn recht zijnde overtreder ...

Alboreto 7 november 2009 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4429021)
'k Vrees dat het nogal vlug wel een reden zal worden bij installatie van dat bewijsmateriaal.

En ene die een botsing krijgt en in zijn recht is maar zijn gordel niet droeg riskeert dat de verzekering zal zeggen dat de schade aan zijn opengereten bakkes veel kleiner zou geweest zijn mocht hij zijn gordel wel gedragen hebben ... dus de ziekenhuiskosten zijn ten laste van ... de niet gordeldragende in zijn recht zijnde overtreder ...

Controle op gordeldracht na een ongeval kan nu al, daar heb je geen zwarte doos voor nodig.
Dat zie je zonder problemen aan de gordel.
En ik ken geen enkel geval waar de verzekering geweigerd heeft te betalen in dat geval.

Dat kan ook niet want in tegenstelling tot bijvoorbeeld dronkenschap is hier geen wettelijk kader om de terugvordering te doen.

Gordel niet dragen is trouwens dom.

Mambo 8 november 2009 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4429074)
Controle op gordeldracht na een ongeval kan nu al, daar heb je geen zwarte doos voor nodig.
Dat zie je zonder problemen aan de gordel.
En ik ken geen enkel geval waar de verzekering geweigerd heeft te betalen in dat geval.

Dat kan ook niet want in tegenstelling tot bijvoorbeeld dronkenschap is hier geen wettelijk kader om de terugvordering te doen.

Gordel niet dragen is trouwens dom.

"Wat" zie je aan die gordel?

Alboreto 8 november 2009 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4430842)
"Wat" zie je aan die gordel?

Of die gedragen was tijdens een ongeval.

Een ongeval laat namelijk sporen na op de gordel.

brother paul 9 november 2009 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4428531)
't Zal vlug de schuld van de chauffeur zijn ... te rap gereden, te snel door de bocht, geen gordel aan ... en allemaal te bewijzen via de zwarte doos.

Als je te snel rijdt is dat geen reden tot niet betalen hoor.
Het te snel rijden is een begrip die ingevuld wordt als analyse van een ongeval.

Ik reed zo eens 50km/u, en remde iets te laat, maar slipte door wegdekgladheid en had zo een 'kreukelzone accident'

De politie zijn analyse was overduidelijk: u reed te hard ? Ik zeg pardon ? Awel zei hij, uw snelheid was niet aangepast aan de omstandigheden.

Herr Flick 9 november 2009 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4424014)
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF04112009_019

dat vind ik nu eens een goed idee van landrover...
waarom niet een zwarte doos, en jammergenoeg geen 360° foto op het moment van het ongeval...


In Italie bestaat dit systeem ook , om korting op uw verzekering te krijgen.

de doos kost 500 € dacht ik om te installeren en dan een jaarlijks abonnementsgeld, de verzekering kan wel in de doos kijken wanneer ze willen om te zien hoe hard je gereden hebt, geremd hebt, etc...

Elke auto kan er op aangesloten worden (is zo een zwarte fiche die een beetje op een scart connector lijkt (de garagist, hangt zijn laptop daar ook aan. ) ) er bestaat zelf een kaske, waarbij ge zelf kunt zien wat er op dat moment gebeurd met je auto (als je zelf je boordcomputer niet kunt lezen op je dash board ) kan je dat via die box bekijken.

Herr Flick 9 november 2009 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4428701)
Daar bent U mis in. Tenzij het duidelijk in het contract staat is het overtreden van de verkeerswetgeving een directe reden tot schorsing van het verzekeringscontract. Vraag dat maar aan al die jongelui met hun opgefokt brommertje die extra boetes mogen betalen omdat hun verzekering niet geldig is.

Denkt U nu dat een verzekeringsmaatschappij hier geen dankbaar gebruik van gaat maken?

In Duitsland kan uw verzekering komen te vervallen als de maatschappij kan aantonen dat ge meer dan 130 rijd op de Autobahn.

Wat betreft die brommertjes, gaat het erom dat ge de toestand van het voertuig wijzigt, het is dan niet meer gehomologeerd, zoals het verzerked is.

Als ge ne klasse A mobiliet verzerked als klasse A , ge hem opfokt dat hij klasse B wordt, is uw voertuig op dat moment niet meer verzerkerd, (omdat de klasse is veranderd. )

Als ge dus uwen Auto chiptuned, (120 naar 200 PK ) brengt bvb, dan licht niet alleen de staat op, maar pleegt ge ook verzekeringsfraude, (omdat uw voertuig niet meer voldoet aan de technische gegevens die ge hebt doorgegeven. ) ook op dat moment zouden ze op basis daarvan kunnen besluiten dat ge niet meer verzerked zijt. Als ge daarintegen doorgeeft aan de verzekering dat uw Auto nu 200 PK heeft kunnen zij een tarriefverhoging toepassen en ben je wel in orde. Zelfde wat betreft die brommerkes.

Herr Flick 9 november 2009 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4431015)
Of die gedragen was tijdens een ongeval.

Een ongeval laat namelijk sporen na op de gordel.

Niet alleen op de gordel trouwens, ...

uw borstkas zal ook in het bezit zijn van de nodige verkleuringen als ge met een bepaalde snelheid tot stilstand wordt gebracht...

Cisalpina 9 november 2009 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4431326)
Niet alleen op de gordel trouwens, ...

uw borstkas zal ook in het bezit zijn van de nodige verkleuringen als ge met een bepaalde snelheid tot stilstand wordt gebracht...

Met of zonder zwarte doos, iemand met een opgereten bakkes zal toch niet als eerste reflex hebben om vlugvlug zijn autogordel aan te doen teneinde de verzekeringsmaatschappij te foppen.

zwarte doos in combinatie met snelheidsbegrenzer, dan moet er al niemand inzitten met drogexcuses vanwege de verzekeringsmaatschappij.

wat ik wel niet goed zie, is hoe een zwarte doos weet wie er door het rode licht gereden is.

maddox 9 november 2009 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4431323)
In Duitsland kan uw verzekering komen te vervallen als de maatschappij kan aantonen dat ge meer dan 130 rijd op de Autobahn.

Wat betreft die brommertjes, gaat het erom dat ge de toestand van het voertuig wijzigt, het is dan niet meer gehomologeerd, zoals het verzerked is.

Als ge ne klasse A mobiliet verzerked als klasse A , ge hem opfokt dat hij klasse B wordt, is uw voertuig op dat moment niet meer verzerkerd, (omdat de klasse is veranderd. )

Als ge dus uwen Auto chiptuned, (120 naar 200 PK ) brengt bvb, dan licht niet alleen de staat op, maar pleegt ge ook verzekeringsfraude, (omdat uw voertuig niet meer voldoet aan de technische gegevens die ge hebt doorgegeven. ) ook op dat moment zouden ze op basis daarvan kunnen besluiten dat ge niet meer verzerked zijt. Als ge daarintegen doorgeeft aan de verzekering dat uw Auto nu 200 PK heeft kunnen zij een tarriefverhoging toepassen en ben je wel in orde. Zelfde wat betreft die brommerkes.

We zijn het er wel over eens dat een verzekering elk excuus aangrijpt om niet te hoeven betalen nietwaar.

Herr Flick 9 november 2009 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 4431424)
Met of zonder zwarte doos, iemand met een opgereten bakkes zal toch niet als eerste reflex hebben om vlugvlug zijn autogordel aan te doen teneinde de verzekeringsmaatschappij te foppen.

zwarte doos in combinatie met snelheidsbegrenzer, dan moet er al niemand inzitten met drogexcuses vanwege de verzekeringsmaatschappij.

wat ik wel niet goed zie, is hoe een zwarte doos weet wie er door het rode licht gereden is.


Die zwarte doos registreert enkel uw snelheid, (en aan de GPS gekoppeld zou ze ook uw positie kunnen bepalen) en het toerental of er geremd is of niet etc... maar inderdaad geen externe factoren,

uw gordel aandoen als uw vreter vol glas zit overigens onozel , ten eerste gaan ze zien dat uw gordelspanner, niet gewerkt heeft, (want dat is niet nodig aangezien hij uw vege lijf niet heeft moeten tegenhouden. ) ten tweede zit uw smoeltje vol glas, dus heeft u uw gordel niet aangehad. ten derde zullen er geen bloeduitstortingen of andere wondes te vinden zijn veroorzaakt door het dragen van de gordel bij een ongeluk waarbij een zekere hoeveelheid G kracht ontwikkeld is.

Trouwens als u op dat moment met een volvo rijd, bvb, is ook uw airbag niet opengegaan, omdat die pas actief wordt, als ook uw gordel gebruikt wordt, (ge gaat ook knetter zijn van het getuter dat dien auto maakt als ge uw gordel niet aanhebt. )

en wat die begrenzer betreft, dan helpt geen sjiek, als ge 120 rijdt in een zone 30 is dat veel gevaarlijker dan dat ge 180 rijdt op een autostrade.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be