Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Iedereen blij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130841)

Zapatista 6 november 2009 01:36

Iedereen blij

Kan dat?

SDX 6 november 2009 01:39

Jawel hoor, als ik jouw avatar zie ben ik blij, hij heeft zo'n uitdrukking van 'je m'en fous'. :-)

Xenophon 6 november 2009 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4425772)
Kan dat?

Natuurlijk.

Net zoals iedereen rijk, perfect mogelijk.

Maar wel onwaarschijnlijk.

Zapatista 6 november 2009 01:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4425776)
Natuurlijk.

Net zoals iedereen rijk, perfect mogelijk.

Maar wel onwaarschijnlijk.

Hoe kan dit?

Individualistisch bekeken zijn er 6 miljard definities van gerechtigheid, hoe kan men ooit elk individu tevreden stellen?

IronChef 6 november 2009 11:48

Citaat:

Kan dat?

Neen.

Wimpeus 6 november 2009 13:15

Ziekte. Honger. Oorlog. Armoede. Godsdienst. Haat. Milieuvervuiling. Natuurrampen. Stress. Problemen. Ergernissen...

Allemaal zaken die eerst de wereld zouden moeten uitgeholpen worden vooraleer we nog maar zouden kunnen vermoeden dat er een kans bestaat om iedereen gelukkig te maken.

Op dit ogenblik (zeg nooit nooit) dus vrij onoverkomelijk.

Xenophon 6 november 2009 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4425779)
Hoe kan dit?

Individualistisch bekeken zijn er 6 miljard definities van gerechtigheid, hoe kan men ooit elk individu tevreden stellen?

Het zal niet gemakkelijk zijn, dat had ik al laten weten toen ik zei dat het mogelijk was maar onwaarschijnlijk is.

Nu, iemand tevreden stellen heeft niet noodzakelijk enige verbinding met het begrip, gerechtigheid.

Er zullen veel mensen zijn die met veel minder tevreden zijn.

Zapatista 6 november 2009 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4426212)
Het zal niet gemakkelijk zijn, dat had ik al laten weten toen ik zei dat het mogelijk was maar onwaarschijnlijk is.

Nu, iemand tevreden stellen heeft niet noodzakelijk enige verbinding met het begrip, gerechtigheid.

Er zullen veel mensen zijn die met veel minder tevreden zijn.

Wat ik bedoelde was dat zolang iedereen zijn eigen ideologie aanhangt dit onmogelijk kan, men zal nooit overeen kunnen komen. Een soort van anarchistische samenleving zou de oplossing kunnen bieden, maar we blijven mensen (en anarchie is ook weer een ideologie). Dus moet er een soort van voorbij goed en kwaad ontwikkeld worden, maar ook hier zorgt het mens-zijn voor problemen.

Zolang iedereen zijn eigen gedachtegoed aanhangt kan men nooit iedereen tevreden stellen.

Xenophon 6 november 2009 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 4426254)
Wat ik bedoelde was dat zolang iedereen zijn eigen ideologie aanhangt dit onmogelijk kan, men zal nooit overeen kunnen komen. Een soort van anarchistische samenleving zou de oplossing kunnen bieden, maar we blijven mensen (en anarchie is ook weer een ideologie). Dus moet er een soort van voorbij goed en kwaad ontwikkeld worden, maar ook hier zorgt het mens-zijn voor problemen.

Zolang iedereen zijn eigen gedachtegoed aanhangt kan men nooit iedereen tevreden stellen.

Eens we beseffen dat goed en kwaad alleen maar abstracte relativistische begrippen zijn zal de toestand al verbeteren.

Denk ik...

Gwyndion 6 november 2009 15:46

Tenzij je bepaalde soorten mensen gaat uitroeien niet. Er zijn mensen die enkel blij kunnen zijn door anderen ongelukkig te maken etc.

forzaflandria 6 november 2009 16:09

Pas op als ge blij zijt, bgf324 gaat op uw muil slaan!

Zapatista 6 november 2009 16:20

Dus enkel in een utopische wereld die vrij is van normen, waarden, moraal en realiteit is iedereen blij. Dat zou kunnen kloppen, maar de term 'blij' zou in zo een wereld niet meer bestaan. De mens zou terug herleid worden naar een dier dat zich niet bewust is van goed of kwaad enkel overleven.

Herr Flick 6 november 2009 16:34

Na een rondje filosoferen, onder de kriekenboom op ne schone zomernacht, (en met de nodig hoeveelheden booz... ) kwamen we tot een besluit dat er eigenlijk helemaal niet goed uitzag voor de rest van de wereldbevolking... het komt erop neer dat we eigenlijk de ultieme rust en de hoogste vorm van egoisme wensten te bereiken...

Om kort te zijn, nee u kan onmogelijk iedereen gelukkig maken... we zouden iets van een 6 miljaard eilanden nodig hebben om dat te bereiken en dan zou 99% ongelukkig zijn omdat mensen kuddebeesten zijn en dus niet meer bij hun vriendjes kunnen zijn...

420yeahbaby 6 november 2009 17:24

Citaat:

Kan dat?

Neen.

Bovenbuur 6 november 2009 18:15

Was iedereen als mij dan was iedereen nu blij, of een ei, of gewoon mij. Pff, wat een karwij, die rijmelarij. Ik stap maar snel opzij, of ik raak verstrikt in deze woordenbrij.

De Pure Waarheid 7 november 2009 00:56

Citaat:

Kan dat?

De één zijn dood, is de ander zijn brood.
( Lijfspreuk van de pharma-industrie )

Cisalpina 7 november 2009 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4426453)
Na een rondje filosoferen, onder de kriekenboom op ne schone zomernacht, (en met de nodig hoeveelheden booz... ) kwamen we tot een besluit dat er eigenlijk helemaal niet goed uitzag voor de rest van de wereldbevolking... het komt erop neer dat we eigenlijk de ultieme rust en de hoogste vorm van egoisme wensten te bereiken...

Om kort te zijn, nee u kan onmogelijk iedereen gelukkig maken... we zouden iets van een 6 miljaard eilanden nodig hebben om dat te bereiken en dan zou 99% ongelukkig zijn omdat mensen kuddebeesten zijn en dus niet meer bij hun vriendjes kunnen zijn...

gelukkig is iets anders dan blij.
is iemand die -blij (als negatief blij) is, kwaad of slecht gezind? kan een mens zowel -blij als + blij zijn, iets neutraals dus?

Ik denk wel dat het mogelijk zou zijn indien iedereen een beetje boeddhistisch zou gaan leven, maar de prijs daarvoor is mogelijk wel dat er geen of heel trage technologische vooruitgang is.
In de werkelijke wereld en zoals mensen intussen geworden zijn, lijkt het me voorlopig evenwel niet nodig.

En nog: hoe de waarde van +blij kennen als we -blij niet meer zouden kennen?

Zapatista 7 november 2009 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 4427553)
gelukkig is iets anders dan blij.
is iemand die -blij (als negatief blij) is, kwaad of slecht gezind? kan een mens zowel -blij als + blij zijn, iets neutraals dus?

Ik denk wel dat het mogelijk zou zijn indien iedereen een beetje boeddhistisch zou gaan leven, maar de prijs daarvoor is mogelijk wel dat er geen of heel trage technologische vooruitgang is.
In de werkelijke wereld en zoals mensen intussen geworden zijn, lijkt het me voorlopig evenwel niet nodig.

En nog: hoe de waarde van +blij kennen als we -blij niet meer zouden kennen?

Zou de technologische vooruitgang geen soelaas zijn voor ongeluk of -blij? Voor de rest ga ik akkoord, het is inderdaad onmogelijk om +blij te kennen zonder -blij te kennen.

Mcnab 7 november 2009 16:16

Moest iedereen zijn zoals deze jongen:

http://www.vtm.be/nieuws/opgeknipt_n...t_25004_vtm_id

Rudy 7 november 2009 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4426453)
we zouden iets van een 6 miljaard eilanden nodig hebben om dat te bereiken ...

De helft zou al volstaan. Met z'n tweekes is toch leuker. Je moet je toch op iemand kunnen kwaadmaken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be