Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Besparen op onderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130856)

Gwyndion 6 november 2009 16:12

Besparen op onderwijs

Zijn ze nu serieus?

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...nderwijs.dhtml

In een kennismaatschappij als de onze, zeker in tijden van crisis is onderwijs toch echt wel het laatste waar men op zou moeten besparen. We moeten het nu niet bepaald hebben van grondstoffen of van goedkope lonen, enkel van onze kennis en onze geologische locatie. Er zijn zoveel andere manieren waarop ze kunnen besparen of meer geld innen (zoals hoe ze door suez in de maling worden genomen)... En dan zijn er ook nog klachten dat ze steeds moeilijker leerkrachten vinden en dan willen ze het beroep nog oninteresanter maken. Goed bezig zo te zien...

Herr Flick 6 november 2009 16:16

Dat is inderdaad iets waar ze met hun pikkels moeten afblijven...

dat ze op hun eigen saneren, of op sociale cadeaukes .

freespirit 6 november 2009 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4426423)
Dat is inderdaad iets waar ze met hun pikkels moeten afblijven...

dat ze op hun eigen saneren, of op sociale cadeaukes .

Of hoe de Vlaamse logica in elkaar zit: steeds meer studenten naar het hoger onderwijs lokken (weliswaar door het niveau te verkleuteren) en ondertussen steeds minder middelen geven. Lees: vele meer studenten voor minder proffen en de lessen laten geven door goedkoop voetvolk, aka bursalen of 'externen'. Misschien moeten de univ's eens massaal beginnen te staken, tot de finish. Die zou pas gerechtvaardigd zijn i.p.v. het profitariaat bij onze spoorwegen. Gewoon de blok erop, geen cursussen meer verspreiden en colleges of oefeningen geven. Ze zullen dan in Brussel wel anders gaan piepen als hun zoontjes / dochters verstoken blijven van onderwijs. Kennis is zowat het enige waar Vlaanderen voorlopig nog in kan uitblinken, ook dit wil men verpesten. Die 85 miljoen kan makkelijk ergens anders gehaald worden:

- een vermogensbelasting voor extreem rijke mensen
- ambtenaren efficiënter leren werken
- nog maar één mutualiteit i.p.v. vier of vijf
- de toelagen van de vakbonden kortwieken en bepaalde opdrachten terug rechtstreeks aan de overheid laten toekomen
- strijd tegen zwartwerk en belastingfraude opdrijven
- een (economische) immigratiestop en gedaan met de gezinsherenigingen

Voer deze maatregelen uit en het hoger onderwijs kan direct 20 �* 30 procent meer middelen krijgen, waar men 'numeriek' recht op heeft.

AdrianHealey 6 november 2009 16:29

Wat heeft een 'kenniseconomie' met het formeel staatsonderwijs te maken? :s

freespirit 6 november 2009 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4426442)
Wat heeft een 'kenniseconomie' met het formeel staatsonderwijs te maken? :s

Veel, onze meeste kennis wordt er immers nog ingepompt op school en zeker op de hogeschool / univ. Hoewel 'kennis aanleren' een vies begrip is geworden en tegenwoordig alles rond 'vaardigheden' moet draaien. Waarbij ik me afvraag hoe men iets kan, zonder eerst iets te kennen. Het belangrijkste is eigenlijk 'leren leren', en nu 'leren' op zich steeds meer uit de 'mode' geraakt vrees ik voor het ergste om onze kenniseconomie op peil te houden.

AdrianHealey 6 november 2009 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4426469)
Veel, onze meeste kennis wordt er immers nog ingepompt op school en zeker op de hogeschool / univ.

Een star, inflexibel mechanisme om een slechts een fractie van de beschikbare kennis over te dragen via massaonderwijs van een lage kwaliteit.

Another Jack 6 november 2009 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4426473)
Een star, inflexibel mechanisme om een slechts een fractie van de beschikbare kennis over te dragen via massaonderwijs van een lage kwaliteit.

Uw alternatief?

netslet 6 november 2009 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4426469)
Veel, onze meeste kennis wordt er immers nog ingepompt op school en zeker op de hogeschool / univ. Hoewel 'kennis aanleren' een vies begrip is geworden en tegenwoordig alles rond 'vaardigheden' moet draaien. Waarbij ik me afvraag hoe men iets kan, zonder eerst iets te kennen. Het belangrijkste is eigenlijk 'leren leren', en nu 'leren' op zich steeds meer uit de 'mode' geraakt vrees ik voor het ergste om onze kenniseconomie op peil te houden.

Ik snap eigenlijk niet hoe je in het eerste deel van je betoog betreurt dat 'zuivere kennis aanleren' terrein verliest tov 'vaardigheden' om daarna in het tweede deel van je betoog 'leren leren' te plaatsen als hoogtepunt vant het educationeel proces terwijl 'leren leren' nu net wel een vaardigheid is.

freespirit 6 november 2009 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4426473)

Daar spreek je de VN-rapporten radicaal in tegen. Zij vonden lange tijd (nu nog ?) ons onderwijs het beste van Europa en één van de hoogste niveaus van de wereld, waarbij er veel mogelijkheden zijn om de talenten te ontplooien. Godzijdank moeten we hier niet zoals in de Angelsaksische landen naar een peperdure eliteschool en universiteit om onze mogelijkheden tot hun recht te laten komen. Nog niet tenminste.

freespirit 6 november 2009 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 4426492)
Ik snap eigenlijk niet hoe je in het eerste deel van je betoog betreurt dat 'zuivere kennis aanleren' terrein verliest tov 'vaardigheden' om daarna in het tweede deel van je betoog 'leren leren' te plaatsen als hoogtepunt vant het educationeel proces terwijl 'leren leren' nu net wel een vaardigheid is.

Leren leren zorgt er ook voor dat theoretische kennis beter geabsorbeerd kan worden. Laat er geen misverstand over bestaan: ik ben niet tegen het kweken van vaardigheden, ik geloof in een en-en-verhaal en niet of-of. Maar het lijkt me absurd met vaardigheden aan de slag te gaan als je te weinig kennis vergaard hebt. Dat is hetzelfde als je huis decoreren, maar geen stabiele muren hebben om tegen te behangen.

Gwyndion 6 november 2009 17:02

Aan dit tempo vrees ik dat de tijd dat we ook in België privé scholen moeten hebben niet ver meer zal zijn. In veel scholen worden de klassen steeds groter. Je moet niet verbaasd zijn dat bvb kleuterjuffen het niet aankunnen als ze 30+ kinderen hebben, dit zouden er normaal maximum +-16 mogen zijn om het wat werkbaar te houden. Aulas in universiteiten en hogescholen die hun voegen uit barsten, ...

Jozef Ostyn 6 november 2009 17:04

Ongeveer 40% van de hele uitgavenbegroting van Vlaanderen gaat naar onderwijs. Kunnen we een beetje relativeren ja?

jamás será vencido 6 november 2009 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4426510)
Ongeveer 40% van de hele uitgavenbegroting van Vlaanderen gaat naar onderwijs. Kunnen we een beetje relativeren ja?

Het aandeel van het budget in BBP voor onderwijs daalt elk jaar. België scoort bij de slechtsten van Europa op het vlak van ongelijkheid in het onderwijs. Ondertussen liggen er heel wat maatregelen klaar om het onderwijs om te vormen naar angelsaksisch model.

Boduo 6 november 2009 18:10

Relativeren

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4426510)

INDERDAAD !!!

HLN verkoopt alweer domme sensatie.
Het is de Vlaamse Vereniging van Studenten die dat "berekend" heeft...
Zonder rekenmachientje !
Met een paar pinten bij zich...

:BIG:

AdrianHealey 6 november 2009 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4426493)
Daar spreek je de VN-rapporten radicaal in tegen.

Bewijs.

Citaat:

Godzijdank moeten we hier niet zoals in de Angelsaksische landen naar een peperdure eliteschool en universiteit om onze mogelijkheden tot hun recht te laten komen. Nog niet tenminste.
Haha; onze universiteiten zijn toch oh zo goed. :lol:

AdrianHealey 6 november 2009 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 4426556)
Het aandeel van het budget in BBP voor onderwijs daalt elk jaar.

En in reële cijfers stijgt het elk jaar. Dus elk jaar gaan er meer middelen naar onderwijs, in reële termen, dan het jaar ervoor en elk jaar daalt de kwaliteit van het onderwijs in reële termen.

Citaat:

België scoort bij de slechtsten van Europa op het vlak van ongelijkheid in het onderwijs.
Er is inderdaad een causaal verband tussen 'de overheid die meer doet' en 'slechte gevolgen'.

Citaat:

Ondertussen liggen er heel wat maatregelen klaar om het onderwijs om te vormen naar angelsaksisch model.
Ik hoop dat ze het onderwijs vrij maken; hoe je dat ook wilt noemen.

Another Jack 6 november 2009 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4426715)
En in reële cijfers stijgt het elk jaar. Dus elk jaar gaan er meer middelen naar onderwijs, in reële termen, dan het jaar ervoor en elk jaar daalt de kwaliteit van het onderwijs in reële termen.

Er is inderdaad een causaal verband tussen 'de overheid die meer doet' en 'slechte gevolgen'.

Ik hoop dat ze het onderwijs vrij maken; hoe je dat ook wilt noemen.

Onderwijs is toch vrij in België?
Elk privaatrechterlijk persoon mag er eentje oprichten.

Boduo 6 november 2009 21:04

???

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 4426556)
Het aandeel van het budget in BBP voor onderwijs daalt elk jaar. België scoort bij de slechtsten van Europa op het vlak van ongelijkheid in het onderwijs. Ondertussen liggen er heel wat maatregelen klaar om het onderwijs om te vormen naar angelsaksisch model.

Vlaanderen scoort bij de allerbesten v.d. GANSE WERELD op het niveau v.h. onderwijs. Voor wiskunde en wetenschappen zelfs in de top 3 v.d. ganse wereld !
D�*t is belangrijk.
Ieder onderwijssysteem heeft z'n eigen selektiemethode.
Onze ingenieurs behoren bij de besten!
Eén voorbeeld: de ontwerper v.d. motoren voor de Atlas- en Apolloraketten waarmee mensen op de maan kwamen was een Antwerpenaar: Karel Bossart.
Hij was samen met Wernher von Braun een persoonlijke vriend van president John Kennedy.
We moeten FIER zijn op zo'n man.
In Amerika heeft hij een standbeeld.
In Belgie...

Andro 6 november 2009 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4426437)
Die 85 miljoen kan makkelijk ergens anders gehaald worden:

Heel eenvoudig zelfs, schrap de subsidies voor religies --> lap, jaarlijks 600 miljoen euro extra.

freespirit 6 november 2009 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4426969)
Heel eenvoudig zelfs, schrap de subsidies voor religies --> lap, jaarlijks 600 miljoen euro extra.

Akkoord !!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be