Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Transfers keren om (https://forum.politics.be/showthread.php?t=130935)

Doomy 9 november 2009 01:10

Transfers keren om

De transfers in de Belgische gezondheidszorg tussen de deelstaten blijkt de laatste jaren weg te smelten. Volgens sommige berekeningen van RIZIV krijgt Vlaanderen nu zelfs iets meer. Zie "De Standaard" van 27/09/2009 het kommentaarstuk "Oude argumenten gelden niet meer" van Guy Tegenbos, alsook de artikels "Kosten ziekteverzekering hoger in Vlaanderen dan in Wallonië" en "Gezondheidszorg lijkt het duurst in Vlaanderen". Er is dus zeker iets veranderd de laatste jaren.

Interessant om te lezen:

Citaat:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=8T2H5JOO
De nieuwe statistieken brengen ook nieuwe 'schandalen' naar boven: het verbruik van Rilatine (tegen overdreven activiteit bij kinderen) in Vlaanderen is onverantwoord veel hoger dan in Wallonië en Brussel. Het gebruik van antidepressiva is daarentegen nog altijd overdreven hoog in het zuiden van het land.

België begint met deze cijfers aan te sluiten bij de groep van landen die regionale verschillen gebruiken als middel om kwaliteitsverschillen in gezondheidszorg in kaart te brengen. Het federale Spanje loopt daarin voorop met zijn Atlas de variaciones en la práctica médica (atlas vpm).
Er is dus ook binnen Vlaanderen nog werk aan de winkel.

Nog een ineressant lezerskommentaar op de website van "De Standaard":

Citaat:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=FQ2H16KD
Op 27 oktober 2009 omstreeks 12u16, zei Eric Hindryckx:

Hoe pietlullig kunnen 'onze' commentatoren zijn ? Als het niet meer lukt met cijfers worden argumenten met natte vinger constructies gestaafd. Het mantra van 'transfers' kan zowel binnen de provincie, de regio, het land of de EG gebruikt worden , nu, 50 jaar geleden en binnen 50 jaar. Best mogelijk dat onze Rilantine-regio dan tot de ontvangers behoort en dat men zich daar pakweg in Sicilie zit druk over te maken. Transfers horen bij elk sociaal/niet-liberaal systeem en waarom zou ik als westvlaming wel bijdragen voor een gepensioneerde in Brasschaat, een olijfboer in de Alentejo, en niet voor een gehandicapte in Mons ? Weg dat liberaal geouwehoer en die mierenneukerij dus.
Ook goed nieuws voor Franstalig België : onder invloed van de groene regeringspartij ECOLO zijn de etische regels in Franstalig België aangescherpt. Vroeger was het ondenkbaar dat een oppermachtig franstalig PS-politica zoals Anne-Marie Lizin als burgemeester zou worden afgezet en uit de PS zou worden gezet.

Vlaanderen heeft dus minder reden om zelfvoldaan te zijn. Als het niet oplet zal het over een generatie worden voorbijgestoken door een hersteld Wallonië met een jongere bevolking.

Jantje 9 november 2009 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4431231)
De transfers in de Belgische gezondheidszorg tussen de deelstaten blijkt de laatste jaren weg te smelten. Volgens sommige berekeningen van RIZIV krijgt Vlaanderen nu zelfs iets meer. Zie "De Standaard" van 27/09/2009 het kommentaarstuk "Oude argumenten gelden niet meer" van Guy Tegenbos, alsook de artikels "Kosten ziekteverzekering hoger in Vlaanderen dan in Wallonië" en "Gezondheidszorg lijkt het duurst in Vlaanderen". Er is dus zeker iets veranderd de laatste jaren.

Interessant om te lezen:

Ook goed nieuws voor Franstalig België : onder invloed van de groene regeringspartij ECOLO zijn de etische regels in Franstalig België aangescherpt. Vroeger was het ondenkbaar dat een oppermachtig franstalig PS-politica zoals Anne-Marie Lizin als burgemeester zou worden afgezet en uit de PS zou worden gezet.

Vlaanderen heeft dus minder reden om zelfvoldaan te zijn. Als het niet oplet zal het over een generatie worden voorbijgestoken door een hersteld Wallonië met een jongere bevolking.

De rekening van het RIZIV klopt niet wiskundig.
Om te beginnen betaald Vlaanderen 60% van de rekening en Wallonië slechts 40%, terwijl beide 50% verbruiken.

Daarnaast worden er andere berekeningen gebruikt voor oudere dan voor jongeren.

En de transfers gaan niet enkel over de sociale zekerheid, maar over alles.
Zo wil de federale geld van Vlaanderen om haar put te kunnen dichten.

vlijmscherp 9 november 2009 08:13

hoe sneller dat de transfers verdwijnen, hoe sneller Vlaanderen zal onafhankelijk worden.

er is toch echt niemand die gelooft dat Franstalig België 1 euro zal betalen voor de Vlamingen???

Zwartengeel 9 november 2009 12:45

Citaat:

Zelfs dan nog zullen we blijven ijveren voor Vlaams zelfbestur. Erg he, mensen die in hun eigen kunnen geloven in plaats van te blijven teren op andermans geld?

Henri1 9 november 2009 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4431610)
Zelfs dan nog zullen we blijven ijveren voor Vlaams zelfbestur. Erg he, mensen die in hun eigen kunnen geloven in plaats van te blijven teren op andermans geld?

Ik weet niet hoor.
Dan zouden de "echte" vlamingen de vlaamse onafhankelijkheid vertalen als : " De Walen hebben ons in de steek gelaten", of wat dacht U ?

Cyrano 9 november 2009 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4431731)
Ik weet niet hoor.
Dan zouden de "echte" vlamingen de vlaamse onafhankelijkheid vertalen als : " De Walen hebben ons in de steek gelaten", of wat dacht U ?

Als u het niet weet kom dan niet met een gratuite opmerking.

Hoe sneller het zuiden van het land overtuigd is dat de transfers opdrogen en er niets meer te vangen valt, hoe sneller wij een bondgenoot krijgen om la Belgique te dumpen.

Niettemin zullen zij zich niet laten overtuigen door wat gazettenpraat. Waarom zouden wij hen niet vertellen dat hun deficiets de schuld zijn van de Vlamingen die te veel uit de pot nemen ? Ja, het zijn de Vlamingen die uitvreters zijn ! Hoog tijd om te scheiden. Dan kunnen wij zeggen : ze hebben ons in steek gelaten. Ik wacht met een calimero-genoegen op die dag.

Henri1 9 november 2009 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 4431893)
Als u het niet weet kom dan niet met een gratuite opmerking.

Hoe sneller het zuiden van het land overtuigd is dat de transfers opdrogen en er niets meer te vangen valt, hoe sneller wij een bondgenoot krijgen om la Belgique te dumpen.

Niettemin zullen zij zich niet laten overtuigen door wat gazettenpraat. Waarom zouden wij hen niet vertellen dat hun deficiets de schuld zijn van de Vlamingen die te veel uit de pot nemen ? Ja, het zijn de Vlamingen die uitvreters zijn ! Hoog tijd om te scheiden. Dan kunnen wij zeggen : ze hebben ons in steek gelaten. Ik wacht met een calimero-genoegen op die dag.

U droomt en lult maar rustig verder, voor mijn part tot Sint-Juttemis.

We weten immers allebei dat wat U wilt nooit zal gebeuren.

system 9 november 2009 16:03

Citaat:

Interessant om te lezen:

De transfers worden niet altijd juist voorgesteld. Natuurlijk is er een transfert Noord-Zuid. Dat kan niet worden ontkend. Maar toch moet men nuanceren. Sommge rijke streken in Wallonië (zoals Waals Brabant) dragen af om armere streken in Vlaanderen te helpen. Rijk-Arm in België verloopt niet altijd volgens de richting noord-zuid.Rudy Aernoudt, voormalig kabinetschef van de Vlaamse minister van Economie, schrijft dan ook:

De economische voorspoed houdt niet op aan de taalgrens. De transfers gaan namelijk naar Charleroi, Luik, Oostende en Tongeren en worden gefinancierd door Waals Brabant en Antwerpen. Als men die redenering doortrekt en de pleitbezorgers voor het uiteenspatten van het land volgt, zou de splitsing zich moeten voltrekken tussen de rijke regio’s aan de ene kant (Antwerpen, Vlaams en Waals Brabant, Namen) en de arme regio’s aan de andere kant (Oost-Vlaanderen, Limburg, Luik en Charleroi). De banaan van Antwerpen naar Aarlen, zou dan land nr. 1 worden, en de periferie land nr.2. (Trends, 28 juni 2007)

roger verhiest 9 november 2009 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4431288)
hoe sneller dat de transfers verdwijnen, hoe sneller Vlaanderen zal onafhankelijk worden.

er is toch echt niemand die gelooft dat Franstalig België 1 euro zal betalen voor de Vlamingen???

Werkloze vlamingen, zieken en gepensioneerden : Nu een huisje in de ardeense bossen kopen zodat de transferten overeind blijven !
Wees idealist : doe iets aan onze nationale solidariteit !

backfire 9 november 2009 16:19

Da's goed, hé. Nu krijgen we het geld terug dat we al die jaren in Wallonië hebben gepompt.

Cyrano 9 november 2009 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4431965)
U droomt en lult maar rustig verder, voor mijn part tot Sint-Juttemis.

We weten immers allebei dat wat U wilt nooit zal gebeuren.

Haal mij uit mijn dromen. Stop de lulkoek. Kom eens met een onderbouwd argument. Overtuig mij eens van uw belgitude.

Monsieur Henri u spuwt in uw eigen soep.

backfire 9 november 2009 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 4432018)
Kom eens met een onderbouwd argument.
.

Ho maar. Nu vraag je wel héél veel van de goede man.

Cyrano 9 november 2009 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4432019)
Ho maar. Nu vraag je wel héél veel van de goede man.

Ik vraag geen transfergeld, slechts argumenten.

Shadowke 9 november 2009 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4431990)
Werkloze vlamingen, zieken en gepensioneerden : Nu een huisje in de ardeense bossen kopen zodat de transferten overeind blijven !
Wees idealist : doe iets aan onze nationale solidariteit !

ik vrees dat weinigen dat zullen doen in deze barre economische tijden en lage pensioenen.
en zo goedkoop zijn de huisjes niet in de Ardennen.

Hollander 9 november 2009 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4432113)
ik vrees dat weinigen dat zullen doen in deze barre economische tijden en lage pensioenen.
en zo goedkoop zijn de huisjes niet in de Ardennen.

is er een goeie site met huisjes te koop zodat ik eens kan kijken?

misschien een leuke investering voor later

Shadowke 9 november 2009 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4432179)
is er een goeie site met huisjes te koop zodat ik eens kan kijken?

misschien een leuke investering voor later

sorry, ik ken er geen :)
maar ik ben er zeker van dat die huisjes niet al te goedkoop zijn :)

Ernst Niessen 9 november 2009 18:18

Vernederlandsing van Wallonië

Gezien de massale toeristenstroom van Vlamingen en Nederlanders en het feit dat er ook een aanzienlijk aantal Nederlandstaligen naar Wallonië verhuist, wordt het Nederlands er prominenter aanwezig. Sommigen spreken zelfs van een vernederlandsing. Vooral de Nederlanders gaan er wonen en beginnen een Nederlandstalige camping, restaurant of café in Wallonië. Een kwart van de campings in de Ardennen en de rest van Wallonië, is inmiddels in Nederlandse handen. :-D

Shadowke 9 november 2009 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4432217)
Gezien de massale toeristenstroom van Vlamingen en Nederlanders en het feit dat er ook een aanzienlijk aantal Nederlandstaligen naar Wallonië verhuist, wordt het Nederlands er prominenter aanwezig. Sommigen spreken zelfs van een vernederlandsing. Vooral de Nederlanders gaan er wonen en beginnen een Nederlandstalige camping, restaurant of café in Wallonië. Een kwart van de campings in de Ardennen en de rest van Wallonië, is inmiddels in Nederlandse handen. :-D

dat zijn economische overnames.
betekent nog niet dat Wallonië echt aan het vernederlandsen is ;)

Hollander 9 november 2009 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4432219)
dat zijn economische overnames.
betekent nog niet dat Wallonië echt aan het vernederlandsen is ;)

Als het goed is spreken die Nederlanders respectvol Frans tegen de lokale bevolking. Al kan ik me wel voorstellen dat de afzetmarkt voor ontbijtkoek daar toeneemt.

Shadowke 9 november 2009 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4432228)
Als het goed is spreken die Nederlanders respectvol Frans tegen de lokale bevolking. Al kan ik me wel voorstellen dat de afzetmarkt voor ontbijtkoek daar toeneemt.

hehe :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be