George |
10 november 2009 20:50 |
Rookverbod
Naast een post op dit forum is dit een open brief aan betrokken departementen, ministers en parijen.
Ik erken dat roken schadelijk is, dat ook "mee" roken schadelijk is.
Ik heb enkel problemen betreffende de regelneverij, niet enkel van groen dus in dit geval. Ik heb ook problemen met het gebrek aan een consecuent beleid.
Het rookverbod op zich is al incosequent. Als papa of mama kettingroker is thuis maakt het niet veel verschil of er in de horeca al dan niet gerookt word.
Tot dusver de tekortkomingen indien volksgezondheid van belan is in het nicotinedossier.
Als men echter consequent zou zijn zou ook alcohol verboden moeten worden. Niet enkel in de horeca maar ook in de detailhandel. Alcohol mag dan geen rechtstreekse invloed hebben op de fisyke gezondheid van de omgeving tenzij de verslaafde in kwestie zijn partner en of kinderen, het ziekenuis inslaat of zelfs vermoord. De psychische schade aan de omgeving of de schade aan de maatschappij en ook de nauwe contacten door de financiele problemen worden niet in aanmerking genomen.
Het is ook wel te begrijpen. Gevolgen vanpassief roken kunnen veel geld kostenaan medische terugbetaalbare kosten. Om het cru te stellen, een kind dat doodgeslagen wordt door een zate vader of moeder kost enkel een autopsie en eventuele gerechtelijke kosten.
Psychische letsels zijn veel goedkoper voor de staat. Enerzijds is er wel een erkenning van dergelijke problemen maar bezoeken aan psychologen, psychiaters en het gross van de medicatie wordt toch niet terugbetaald.
Maw, het komt niet voor op documenten en dat is het enige dat telt. Het komt wel voor in documenten maar niet in documenten ter beschikking van volksgezondheid. Het zijn juridisxhe documenten en voor justie zijn dergelijke, enkel de excessen met fysieke gevolgel, van belang.
Dus ook al zijn de gevolgen van alcoholgebruik niet rechtstreeks negatief voor de volksgezondheid, het is hypocriet. Slachtoffers van "rokers" kunnen genieten van onze sociame zekerheid. Slachtoffers van aloholmisbruik niet.
Zijn economische waarden dan de enige die tellen? EN als dat zo is, wellicht wel gezien onze politici moeite hebben om nog maar tot het eind vanhun neus te kijken, bereken dat dan eens deftig. Zelf zonder efectieve hulp kost een getekend persoon geld. Geen, een lagere inkomst is immers ook negfast voor de economie en dan heb ik het nog niet over de economische invloed van alcohol op de mensen die het beleid moeten voeren.
Tel dat allemaal maar eens op en ik denk dat je dan evenveel redenen kan vinden om ook alcohol te verbieden, zelfs zonder dat je effectief moet opdraaien voor de financiele schade aan particuliere zorgverlening.
Kortom, rokers worden aangepakt omdat de gevolgen van passief roken geld kost aan de socale zekerheid. Alcohol niet omdat het de sociale zekerheid (op papier) onvoldoende kost.
Met volksgezondheid of welzijn van de burgers heeft het allezins niets te maken, dat is wel duidelijk.
|