![]() |
Rijbewijs voor fietsers?
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat fietsers maar weinig bekend zijn met de verkeersreglementen. Meestal maken ze daar pas echt serieus kennis mee wanneer ze hun rijbewijs voor de auto proberen te halen. Maar sommige lieden, waaronder ikzelf, leiden een autoloos bestaan, en weer anderen lijken ervan uit te gaan dat fietsers zich aan veel minder conventies moeten houden dan autobestuurders (vooral Antwerpen-Zuid-nozems, maar dat is een ander verhaal). Voorts zie ik af en toe ouden van dagen op een fiets wankelen die je, uit vrees voor een bloederige val, willens nillens blijft nastaren. Om ten slotte maar niet uit te weiden over de staat van de fietsen zelf.
Gaat dit voorstel te ver? En zo ja, redden we het dan met meer controles alleen? |
In Nederland kent met wel het snorfiets rijbewijs.
Dit komt alsvolgt: Heel veel scholieren reden zich dood op hun brommers. Die kregen zodoende verkeersles met examen en na een praktijkproef een zgn. bromfietscertificaat. Voor 25 euro. Alle oudjes op een snorfiets hoefden geen examen te doen maar moesten wel zo'n certificaat (eeuwig durend) kopen. Nu dient met een rijbewijs te hebben. Alleen oudjes met een certificaat kunnen zonder meer dat ding inruilen voor een rijbewijs (45 euro per 3 jaar), de rest moet examen doen. Indien er aanleiding toe is kan van iedere verkeersdeelnemer het rijbewijs worden ingevorderd. Ook voetgangers kunnen hun rijbewijs (auto, snorfiets etc.) kwijt raken b.v. als ze dronken over straat zwalken en het verkeer in gevaar brengen. Men is nog niet zo ver dat er een voetgangers loopbewijs bestaat. Het zou raar zijn want als ze dat ding intrekken heb je huisarrest. |
Citaat:
Reeds als kleuter leert men je aan hoe zich te gedragen in het verkeer. Je mag je volgens de wet trouwens niet in het verkeer begeven, zonder het verkeersreglement te kennen, zelfs niet als voetganger. Maar deze wetten worden sneller verandert dan je vrouw van slipje kan veranderen. Het is daarom ook dat er zo weinig mensen de verkeersregels nog kennen en begrijpen. Zelfs een autorijbewijs is daardoor een waardeloos iets, waarom zo je dan een fietsrijbewijs invoeren? |
Heeft de regering weer geld te weinig? Ze zoude beter iets meer doen tegen al die zuipschuiten die de laatste tijd zoveel in de krant staan.
Een fiest rijbewijs, beetje belachelijk. Een voetgangers moete strak nog zekers een loopbewijs halen..:roll: Zeg nie overdrijven hé. |
Auto's zijn ongrondwettelijk want schenden de grondwettelijk gegarandeerde lichamelijke integriteit. Waarom dus zou een fietser rekening moeten houden met auto's en hun verkeersreglement. Ik geef als fietsers voetgangers overal voorrang, stop voor zebrapaden ed waardoor ik dikwijls raar wordt nagekeken maar auto's kunnen mijn zak op blazen. Dagelijks terroriseren deze mij met lawaai, stank, ... .
|
Citaat:
Mijn ervaring is overigens dat je als kind inderdaad met een aantal basisregels vertrouwd wordt gemaakt, maar dat dit niet volstaat om op minder bekend terrein te rijden - buiten het thuis/school-parcours - en dat die kennis nadien ook niet meer opgefrist wordt. Men zou zo'n rijkennis met een zekere regelmaat opnieuw kunnen testen. Er is inderdaad wel sprake van soms gebrekkige communicatie over veranderingen (m.n. voorrangsregels), maar dat is eerder een probleem naast het aangekaarte, en niet zozeer één dat het aangekaarte mee zal oplossen. |
Altijd maar regeltjes...
|
Citaat:
Buiten door het rood rijden zie ik in dat lijstje ook geen reden om het hypothetisch fietsbewijs af te gaan nemen. Bij soortgelijke overtredingen met de auto wordt immers ook het rijbewijs niet ingetrokken. |
Citaat:
En je mag NOOIT bellen, dit is lawaaihinder.Je mag enkel bellen als je hierdoor een ongeluk vermijd in gevaarlijke situaties. En je arm uitsteken als je afslaat is niet steeds verplicht, onder welke voorwaarden niet? Trouwens wist je dat je niet voor alle rode lichten moet stoppen? Meer dan de helft van de rode lichten voor fietsers staan volgens de wetgeving niet juist en verplichten een fietser dus niet tot stoppen!!!! Volgens de wet mag een fietser ze gewoon negeren. |
Citaat:
Want enkel de verkeerslichten aan de rechterkant van je rijweg tellen. En daar vele fietspaden links van de weg liggen en de verkeerslichten links van het fietspad staan, tellen ze volgens het Belgische verkeersreglement niet voor de fietsers op dat fietspad. |
Citaat:
Er zijn inderdaad wel kruispunten waar het fietspad rechts van het verkeerslicht ligt en waar de fietsers rechtsaf kunnen zonder een verkeerslicht te passeren. Willen ze echter rechtdoor dan zullen daar wel fietslichten staan die het oversteken daar regelen ![]() Maar laat ons eerlijk zijn, er rijden veel fietsers door rood waar het niet mag. |
Citaat:
En zo ken ik nog verschillende kafkaiaanse toestanden van lichten op 5 meter van elkaar, eerst om auto's die daar amper af moeten door te laten en dan om de tram die er nooit is door te laten. Daar sta je bijna vijf minuten voor niets want het tweede springt op rood als het eerste eindelijk groen wordt. Ik weet waar ik door het rood rij. Op de leien zie ik veel mensen de grote kruispunten door het rood rijden wat ik nooit zal doen, ook niet de kruispunten met voetgangers, maar ik doe er tien minuten langer over als ik echt voor elk licht stop. Deze dus waar auto's maar van één kant kunnen komen rij ik ook door. |
Citaat:
Ze zouden beter eerst de verkeerssitatie beter aanpassen aan fietsers, zodat het ook mogelijk is om zich aan de verkeersregels te houden... |
Ik stel voor ook nog een kruip-, stap- en waggelbewijs in te voeren. En een rijbewijs voor kinderkoetsen, sleeën, kruiwagens, winkelkarretjes en vooral, voor valiezen op wieltjes. 8-)
edit: en voor rolschaatsen ook. |
Goed plan en boete's in de vorm van heropvoeding.
Vooral voor de wielerterroristen van de zondagvoormiddag. |
Citaat:
|
Citaat:
mijn wil om te leven is iets sterker dan mijn wil om regeltjes na te leven :? |
Citaat:
|
Citaat:
|
In de Zuid-Russische oblast Belgorod (bijna zo groot als Be) met 1,5 milj inwoners is een bepaald (auto?) rijbewijs voor fietsers sinds juli 2008 verplicht.
Citaat:
Citaat:
** brommobielrijbewijs (onder brommer Klasse B in Be) is in sommige Europese landen al ingevoerd. Als men de Be-statistieken bekijkt... en vroeger geleerd is meegenomen. * Ref: Citaat:
NL is natuurlijk het fietsland bij uitstek, veel meer afgelegde fietskms. ook belangrijk: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be