Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verkeersbelasting met vizie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=131141)

De schoofzak 13 november 2009 22:36

Verkeersbelasting met vizie
 
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:
Citaat:

Begonnen wordt met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Naast het basistarief komt er een spitstarief.
Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...

omaplop 13 november 2009 22:46

Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.

Henri1 13 november 2009 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4441234)
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:

Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...

Een reden te meer om die Hollanders niet te gaan versterken.
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden.

Libro 13 november 2009 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4441234)
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:

Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...

Totaal ondemocratisch: de fiscus heeft mij niet continu te controleren.

guido 007 14 november 2009 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 4441246)
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.


Het openbaar vervoer is hier, in de landelijke omgeving, ook om mee te huilen hoor. En wat met mensen die de auto nodig hebben om den brode? Mijn uren zijn niet afgesteld op het openbaar vervoer.

De schoofzak 14 november 2009 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4441317)
Totaal ondemocratisch: de fiscus heeft mij niet continu te controleren.

Afgezien van het feit dat je een verkeerd adjektief gebruikt - ik zie tenminste niets ondemokratisch aan eenderwelk sisteem dat goedgekeurd is door een fatsoenlijk verkozen demokratisch parlement -,

moet je wel toegeven dat de Fransen er ondertussen mee leren leven hebben, dat hun (grote) verplaatsingen gekontroleerd worden (zelfs elektronisch met hun digitale passage) door een halve privé firma.

Toch begrijp ik wat je bedoelt.

Maar, wat stel je zelf dan in de plaats ?

born2bewild 14 november 2009 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4441273)
Een reden te meer om die Hollanders niet te gaan versterken.
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden.

dat zijn uw zaken niet

De schoofzak 14 november 2009 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 4441246)
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.


Je weet presies blijkbaar niet goed dat de "auto-taks" reeds geregionalizeerd is.

Vlaanderen is volop bezig zich te organizeren om vanaf volgend jaar die taks zelf te innen, in plaats van zoals nu dat de federale dit nog doet, ten voordele van de regionale ...

Walenland kan dus perfekt een eigen sisteem ontwikkelen - Vlaanderen zal daar geen strobreed in de weg leggen - en vb. kortingen geven in hun dun bevolkte regio's.

Overigens betaal je nu reeds ook meer belastingen als je verderaf gelegen woont: je benzine of dieselverbruik bestaat grotendeels uit belastingen.

born2bewild 14 november 2009 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 4441246)
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.

wie de voordelen van een stad wil moet verhuizen naar een stad
goed gezien he

pajoske 14 november 2009 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4441641)
moet je wel toegeven dat de Fransen er ondertussen mee leren leven hebben, dat hun (grote) verplaatsingen gekontroleerd worden (zelfs elektronisch met hun digitale passage) door een halve privé firma.

Niet helemaal akkoord. Ik dacht dat in Frankrijk het principe gold dat er enkel tol mag geheven worden op die (delen van) autostrades waar er een alternatieve kosteloze route mogelijk is via de route nationale. De keuze voor betalend rijden is dus een vrije keuze.

Ik vraag me trouwens af hoe men dat in Nederland in de praktijk wil brengen. Vooral wat betreft de betalingen door buitenlanders.
Maar het wordt me helemaal te gortig als men exact kan nagaan waar ik op welk moment van de dag gereden heb.

pajoske 14 november 2009 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4441652)
wie de voordelen van een stad wil moet verhuizen naar een stad
goed gezien he

Maar die stedeling zou daar dan wel zelf voor moeten betalen. Dat houdt in dat bv alle subsidie van het openbaar vervoer moet afgeschaft worden.

born2bewild 14 november 2009 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4441680)
Maar die stedeling zou daar dan wel zelf voor moeten betalen. Dat houdt in dat bv alle subsidie van het openbaar vervoer moet afgeschaft worden.

juist, tenzij het via de gemeentelijke taksen gebeurt.

enne, de post moet ook niet perse elke dag in elk boeregat passeren, tenzij ze ervoor betaald worden

pajoske 14 november 2009 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4441683)
juist, tenzij het via de gemeentelijke taksen gebeurt

Maar dan moet die subsidies aan die steden ook herzien worden. Geen stedenfonds meer. Ge denk toch niet dat het gratis busvervoer in Hasselt met belastinggeld van Hasselaren betaald wordt?

born2bewild 14 november 2009 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4441700)
Maar dan moet die subsidies aan die steden ook herzien worden. Geen stedenfonds meer. Ge denk toch niet dat het gratis busvervoer in Hasselt met belastinggeld van Hasselaren betaald wordt?

wat kan mij het busvervoer in hasselt schelen? Laat staan het "gratis" stevaert vervoer
je bent tegen de verkeerde bezig

brother paul 14 november 2009 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4441234)
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:

Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...

Nederlanders doen het beter... zij beslissen sneller en efficienter dat is voor mij duidelijk, belgie heeft last van zijn politiekers

Anderzijds Schoof, vraag ik mij af, als je die last invoert welke last je doet zakken.

Neem nu 20.000km/jaar gemiddeld aan 3 cent = 600euro kilometerheffing.

Stel dat de heffing 10 cent , 3 cent CO2 modulatie (zeg maar in fucntie van het normverbruik van de wagen) , 3 cent wegenbelasting (pk gerelateerd bvb om de socialisten tevreden te stellen), 3 cent verzekering heffing...
Stel dat de citytaks 20cent is...

Dan denk ik dat dit een perfecte manier is om onze wegen 3 problemen op te lossen

1° je stuurt de ecologie, CO2 arm rijdt goedkoper en electrisch rijdt aan 3cent , en 20cent in steden.

2° zwartrijders betalen ook: de eeuwige discussie van onverzekerde wagens of buitenlandse aanrijdingen wordt hier opgelost

3° diefstallen van wagens wordt traceerbaar

born2bewild 14 november 2009 10:40

belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan?

boerenbedrog

Alboreto 14 november 2009 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4441317)
Totaal ondemocratisch: de fiscus heeft mij niet continu te controleren.

Newsflash: De fiscus doet niet anders dan je te controleren.:lol:

brother paul 14 november 2009 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4441712)
belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan?

boerenbedrog

Wel stel dat belgie morgen 3 euro per liter vraagt, hoeveel % van het verbruik wordt dan in het buitenland getankt... bvb 10-20%

Feitelijk is het hypocriet, belgie zit gewoon te vissen naar de inkomsten van d epassanten..

Dus welke optie heb je nog over.... een kilometerheffing.

IN principe is dat zo dom niet hoor/ Een kilometerheffing is in principe ook de manier voor een transitland om de buitenlanders te doen meebetalen voor de infrastructuur.

Jazeker 14 november 2009 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4441273)
Een reden te meer om die Hollanders niet te gaan versterken.
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden.

Den 'Ollander!

YES!

Jeezes man... nog nooit op een snelweg gereden?

De schoofzak 14 november 2009 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4441712)
belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan?

boerenbedrog

Taks op naft en diesel is het simpelste.
Maar dat moet dan Europees geregeld worden, en niet "op zijn Luksemburgs".

Natuurlijk stuur je daar niks van rijgedrag naar filevorming mee.

En het is ambetant (want fraudegevoelig) om kortingen toe te staan, vb. de eerste 5000 km per gezinslid worden verondersteld absoluut nodig te zijn om je werk, om naar dokter/ziekenhuis te gaan, ...
of ten minste, de eerste 5000 km buiten file-gevoelige wegen ...

Er kan ook 'gespeeld' worden met klaarblijkelijk zotte verplaatsingen te trachten te voorkomen via taksenheffing: bouwfirma a uit Limburg rijdt naar Gent voor een werf, en bouwfirma b uit Kortrijk rijdt naar Lier voor een werf ...



Waartoe dient de vooruitgang, als ge er geen gebruik van maakt?

In dit geval: niks doen is geen achteruitgang, neen, niks doen is ... stil blijven staan in uwen auto ...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be