![]() |
Verkeersbelasting met vizie
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?
Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..? Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld): link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062 kernzin: Citaat:
Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ... |
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen. Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken. In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter. |
Citaat:
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Het openbaar vervoer is hier, in de landelijke omgeving, ook om mee te huilen hoor. En wat met mensen die de auto nodig hebben om den brode? Mijn uren zijn niet afgesteld op het openbaar vervoer. |
Citaat:
moet je wel toegeven dat de Fransen er ondertussen mee leren leven hebben, dat hun (grote) verplaatsingen gekontroleerd worden (zelfs elektronisch met hun digitale passage) door een halve privé firma. Toch begrijp ik wat je bedoelt. Maar, wat stel je zelf dan in de plaats ? |
Citaat:
|
Citaat:
Je weet presies blijkbaar niet goed dat de "auto-taks" reeds geregionalizeerd is. Vlaanderen is volop bezig zich te organizeren om vanaf volgend jaar die taks zelf te innen, in plaats van zoals nu dat de federale dit nog doet, ten voordele van de regionale ... Walenland kan dus perfekt een eigen sisteem ontwikkelen - Vlaanderen zal daar geen strobreed in de weg leggen - en vb. kortingen geven in hun dun bevolkte regio's. Overigens betaal je nu reeds ook meer belastingen als je verderaf gelegen woont: je benzine of dieselverbruik bestaat grotendeels uit belastingen. |
Citaat:
goed gezien he |
Citaat:
Ik vraag me trouwens af hoe men dat in Nederland in de praktijk wil brengen. Vooral wat betreft de betalingen door buitenlanders. Maar het wordt me helemaal te gortig als men exact kan nagaan waar ik op welk moment van de dag gereden heb. |
Citaat:
|
Citaat:
enne, de post moet ook niet perse elke dag in elk boeregat passeren, tenzij ze ervoor betaald worden |
Citaat:
|
Citaat:
je bent tegen de verkeerde bezig |
Citaat:
Anderzijds Schoof, vraag ik mij af, als je die last invoert welke last je doet zakken. Neem nu 20.000km/jaar gemiddeld aan 3 cent = 600euro kilometerheffing. Stel dat de heffing 10 cent , 3 cent CO2 modulatie (zeg maar in fucntie van het normverbruik van de wagen) , 3 cent wegenbelasting (pk gerelateerd bvb om de socialisten tevreden te stellen), 3 cent verzekering heffing... Stel dat de citytaks 20cent is... Dan denk ik dat dit een perfecte manier is om onze wegen 3 problemen op te lossen 1° je stuurt de ecologie, CO2 arm rijdt goedkoper en electrisch rijdt aan 3cent , en 20cent in steden. 2° zwartrijders betalen ook: de eeuwige discussie van onverzekerde wagens of buitenlandse aanrijdingen wordt hier opgelost 3° diefstallen van wagens wordt traceerbaar |
belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan? boerenbedrog |
Citaat:
|
Citaat:
Feitelijk is het hypocriet, belgie zit gewoon te vissen naar de inkomsten van d epassanten.. Dus welke optie heb je nog over.... een kilometerheffing. IN principe is dat zo dom niet hoor/ Een kilometerheffing is in principe ook de manier voor een transitland om de buitenlanders te doen meebetalen voor de infrastructuur. |
Citaat:
YES! Jeezes man... nog nooit op een snelweg gereden? |
Citaat:
Maar dat moet dan Europees geregeld worden, en niet "op zijn Luksemburgs". Natuurlijk stuur je daar niks van rijgedrag naar filevorming mee. En het is ambetant (want fraudegevoelig) om kortingen toe te staan, vb. de eerste 5000 km per gezinslid worden verondersteld absoluut nodig te zijn om je werk, om naar dokter/ziekenhuis te gaan, ... of ten minste, de eerste 5000 km buiten file-gevoelige wegen ... Er kan ook 'gespeeld' worden met klaarblijkelijk zotte verplaatsingen te trachten te voorkomen via taksenheffing: bouwfirma a uit Limburg rijdt naar Gent voor een werf, en bouwfirma b uit Kortrijk rijdt naar Lier voor een werf ... Waartoe dient de vooruitgang, als ge er geen gebruik van maakt? In dit geval: niks doen is geen achteruitgang, neen, niks doen is ... stil blijven staan in uwen auto ... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be