![]() |
Actie tegen rekeningrijden
Rekeningrijden is voor de ene een nachtmerrie, voor de andere een goede zaak waarvan al uitgemaakt is dat die er zal komen. Ondergetekende is vierkant tegen de invoering van de elektronische enkelband voor de automobilisten maar we gaan niks bereiken zonder acties. Wie wil er mee petities opstarten en briefschrijfacties/mailacties houden om de politici en de publieke opinie duidelijk te maken dat rekeningrijden wat ons betreft niet kan? Stuur mij dan een PM via politics dames en heren en we starten gecoördineerde acties op Vlaams, Belgisch en Europees niveau.
|
Wat is rekeningrijden?
|
Citaat:
|
Citaat:
Een kilometerheffing zou dus de gebruiker een tweede maal doen betalen voor hetzelfde... Stroperij van staatswege uit dus.... Citaat:
|
tegen de km heffing op zich ben ik niet echt ik doe amper 8-10.000 km per jaar en met en kleine effort nog te herleiden tot 5000, wel tegen de big-brother gps toestanden die u overal volgen
zoals vele maatregelen heeft deze weer niets met het milieu te maken maar alles met extra belastingen en big-brother, de enige reden waarom vele regeringen op de globalwarming kar springen is de oneidige mogelijkheden om nieuwe belastingen in te voeren en natuurlijk om ons "bang" te houden, het is belangrijk dat de bevolking altijd ergens bang van is, de commi's, de nazi's, de terroristen, ziektes, het milieu we zijn al zo een tam en bang volkske dat nooit hun mond opendoet en altijd op dezelfde vetmesters stemt |
Rekeningrijden is de enige echte oplossing voor het fileprobleem.
|
Citaat:
Ik hoop dat ik zoveel mogelijk protest kan uitlokken want ik vind dat er nogal lauw wordt gereageerd. |
Citaat:
Net zoals decentralisatie van overheidsdiensten..... Rekeningrijden is enkel een nieuwe belastingsvorm bovenop die oude belastingsvorm,namelijk de accijnzen..... Die accijnzen zijn op de brandstofprijzen toegepast onder het motto "de gebruiker betaald hiermee voor het onderhoud der wegen" en om het autorijden voor een stuk te ontmoedigen,ja toen al werd dit als punt vooropgesteld.... |
Citaat:
|
Citaat:
Los daarvan, waar ligt het omslagpunt (huidige belastingen tov per km.) bij de Nederlanders? Op hoeveel km met andere woorden? |
Citaat:
|
Citaat:
Ook in Nederland zwelt het protest aan. De verkeersminister mag ook daar beweren dat tweederde van de automobilisten straks minder gaat betalen dankzij de kilometerheffing, maar burgers laten zich niet voor de gek houden. De overheid wil automobilisten aanmanen om buiten de spits te gaan rijden of over te stappen naar het openbaar vervoer. Maar de meeste automobilisten rijden nu eenmaal rond hetzelfde tijdstip naar hun werk, en na hun dagtaak weer naar huis. En voor lang niet iedereen is openbaar vervoer een haalbare kaart. De vraag is overigens of het openbaar vervoer een massale toevloed van nieuwe passagiers wel aankan. Vertragingen en overvolle treinen zijn nu al schering en inslag. “Ondanks die hoge fiscaliteit en ondanks de files, blijven miljoenen Belgen elke dag zuchten in de file om naar hun werk/school/thuis te geraken. Waarom doen ze dat? Omdat er geen bruikbaar alternatief is”, merkt Luc Van der Kelen terecht op (Het Laatste Nieuws, 17.11.09). Wie echt gelooft dat de burger minder met de auto gaat rijden en het milieu dus minder belast zal worden na het invoeren van rekeningrijden, maakt zichzelf wat wijs. En dat weet de regering ook wel. Want, stel je even voor dat de meerderheid van de automobilisten morgen écht de auto aan de kant laat staan, dan droogt een aardige bron van inkomsten meteen op. Of zoals Afshin Ellian met enig sarcasme schrijft (Elsevier.nl): “De konijnen worden er misschien gelukkiger van, maar de minister van Financiën zal er erg ongelukkig van worden.” En dan moeten de belastingen wéér omhoog. Tot slot zit er nog een niet zo onschuldig ‘Big Brother’-trekje aan de maatregel. Straks krijgen politie en overheid inzicht in de ‘whereabouts’ van elke burger. Dat is misschien leuk om criminelen op te sporen, maar voor eerzame burgers in een democratie is dat toch een beklemmend vooruitzicht. Afvoeren dat rekeningrijden! |
Citaat:
De grote "hap" is inderdaad het vrachtvervoer over de weg. Hier speelt een "moordende " internationale concurrentie waarbij de "blikvangers" vanzelfsprekend de loonkosten en de belastingen zijn die overal binnenlands bepaald worden. Slimmerikken merken vanzelfsprekend al vlug op dat de aanzienlijke kosten die gemaakt worden om degelijke wegen te produceren niet enkel door "binnenlanders" gebruikt worden - vooral in "transitlanden" zoals Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië en de Beneluxlanden is een aanzienlijk deel van de zware vrachtwagens van niet-binnelandse oorsprong ! Dus betaalt onze belgische transportondernemer in de meeste van de diverse buitenlanden aanzienlijke belastingen & blijven inderdaad onze financieministers en de ministers die voor deugdelijke wegen moeten zorgen met een (half?) lege beurs : zij zien immers met lede ogen alle zware vrachtwagens met andere dan een "B" plaat met rode of zwarte letters volkomen gratis onze dure wegen kapotrijden ! Ook de milieuaktivisten en zondagsrijders hebben hun zeg : de eerstgenoemden willen natuurgebieden en steden zo vrachtwagenvrij houden als maar mogelijk is : laat die vrachtwagens alsjeblief door industriël reeds in vergevorderd stadium vervuilde gebieden rijden en de mooie al dan niet germaanse eikenbossen mijden ! Ook in de steden houdt men het liever rustig en des zondags zal de modale jan met pet zijn litertje benzine toch mogen verbruiken op een autosnelweg of op een landelijke weg zonder door dat ellendig vrachtvervoer gestoort te worden ? dus wist men met slimme en dure electronica systemen te ontwerpen die naargelang de plaats en naargelang het voertuig een kilometerbelasting kan berekenen en eveneens onmiddelijk voor de inning ervan zorgen ! Een monsterverbond van groene en centrum rechtse politici was vlug gevonden in sommige landen om dit perfide systeem op te zetten & iedereen moet volgen ! Dat het eenvoudiger kan laat ik aan ieders verbeelding over : de fout in de rekedenering is dat iedereen eigenlijk bij voorkeur "de vreemde indringer met zijn smerige vrachtwagens " wil belasten en dat de EU hier aangeeft dat vermits zij erover te waken hebben dat alle europeanen in principe op een gelijke wijze fiskaal geplukt moeten worden (de groo.tte van de taksen doet er eigenlijk niet toe in het ene land mag het 10 euro per km kosten, in een ander dan weer 0,01). Een belasting die gedifferentieerd zou zijn tussen "buiten" en "binenlanders" mag dus al zeker niet. Kom : laat ons een actie overwegen ! Maar dan wel mert de premisse dat we naar een grote gelijkheid streven en geen enkel transitland zich mag benadeeld voelen doordat het precies de "niet ingezetenen" die uit profijtzucht het meer lusten dan lasten zou hebben. |
Citaat:
En wat gaan ze doen met het openbaar vervoer? Besparen ! Dat is totaal contradictorisch met de politiek van rekeningrijden die ze willen invoeren. Er zal de eerste tien jaar budgetair absoluut geen ruimte zijn om meer buslijnen en trams te laten rijden of met een hogere frequentie. Dus zullen de lijnen in het spitsuur nog meer overbelast worden, we zitten nu al met sardientjes opgepropt in de spits ! En erg betrouwbaar is het openbaar vervoer ook niet bepaald als ze voortdurend dreigen met treinstakingen. Ook het big brotherelement is me niet ongenegen. De politie zal bijvoorbeeld kunnen zien of je 's middags een afspraak hebt met iemand in een rendez-vous hotelletje, of 's nachts nog gauw in het volgende dorp een pak friet gaat eten. Daar hebben de instanties hoegenaamd geen zaken mee ! Want het zal niet lang duren alvorens zulke gegevens misbruikt zullen worden. Rekeningrijden, de vuilbak in ! |
Citaat:
|
Citaat:
In Terzake was het wel weer duidelijk wie er het minst last van gaat hebben: die met z'n dikke BMW betaalt 10% meer en die met z'n Renault Clio betaalt 100% meer. Kan wel tellen vind ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be