Jantje |
21 november 2009 07:51 |
Oliehaaien of hoe de hedgefonds ons uitbuiten.
Citaat:
50 tankers wachten voor Britse kust op hogere olieprijs
(archieffoto)
Voor de Britse kust liggen meer dan 50 olietankers te wachten op hogere brandstofprijzen. Ze lossen hun lading pas wanneer de prijs hoog genoeg is, en uiteindelijk is vooral de gewone man daarvan de dupe. De prijs van een vat ruwe olie is het voorbije jaar ongeveer verdubbeld, en die trend zet zich volgens speculanten de voorbije maanden nog door.
Oliehaaien
Het gaat om zowel tankers met brandstof voor vliegtuigen als voor huizen. Sommige boten zijn leeg, en wachten op een nieuwe lading. Veel schepen zijn echter 'oliehaaien', die dienen als opslagplaats en orders hebben om te wachten op prijsstijgingen. Volgens de Daily Mail liggen 54 dergelijke olietankers voor de Britse kust. Ze vervoeren olie afkomstig van Maleisië, Liberië en Singapore, en hebben een opslagcapaciteit van meer van 300.000 ton.
Milieuramp
Kleinere tankers pompen hun vracht vaak over in grotere schepen voor de kust, en inwoners vrezen dat daar wel eens ongelukken van kunnen komen. "Dat overpompen van schip naar schip voor de kust gebeurt hier al 15 jaar," zegt gemeenteraadslid Simon Tobin van Southwold, "maar ongeveer zeven maanden geleden nam het aantal tankers drastisch toe". De man vreest een catastrofe als er olie in zee zou lekken tijdens een dergelijke transfer. (sam)
|
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...lieprijs.dhtml
Wie beweerde er weer dat de huidige crisis het gevolg was van misbruik binnen de energiebranche door de banken hun hedgefondsen.
Nu het kopen van goederen en deze opslagen is geen misdrijf volgens de wet.
Deze praktijken zijn echter meer regel dan uitzondering en hebben een enorme invloed op de olieprijzen.
En als er dan een ongeluk gebeurd, dan blijkt de eigenaar van het schip fait te zijn en mag de gemeenschap opdraaien voor de kosten.
En het gaat echt niet enkel om deze 54 tankers, want op zee liggen er duizenden tankers te dobberen en te wachten op orders om ergens te kunnen aanmeren.
En de bemanningen, wel die mogen al die tijd niet van boord en zitten vaak meerdere jaren opgesloten omdat de scheepseigenaars en aandeelhouders enkel rekening houden met hun winsten en deze mensen zelfs tegen een hongerloon gevangen houden op deze schepen.
Het is dus niet enkel uitbuiting van de consument, maar ook een onmenselijke behandeling van de bemanningen.
Moest men deze schepen verbieden en dergelijke praktijken van de banken aan banden leggen, zouden de energieprijzen met meer dan 1/2 dalen.
|