Fatalistische fakir |
23 november 2009 13:17 |
Mijn politieke leven – Aflevering 1 – De Belgische vod
Mijn eerste politieke daad stelde ik toen ik vijf was. De kleuterjuffrouw had ons een liedje aangeleerd over de Belgische driekleur. “Rood, geel en zwart zijn de Belgische kleuren; rood, geel en zwart is de Belgische vlag! Weten jullie het nog, kindjes? Allé, allemaal samen nu!” Ik deed braaf mee, maar in plaats van Belgische vlag zong ik Belgische vod. Zo had mijn vader het mij opgedragen. De juf kwam op me af, greep me vast en sleurde mij naar de hoek. “Hier blijf je staan! En je komt er maar uit als ik het zeg.”
Toen ik mijn vader op de hoogte bracht van mijn ongelukkige wedervaren, zei hij dat ik voortaan zoals iedereen ‘vlag’ moest zingen, maar ‘vod’ moest denken. Dat deed ik, maar het voelde vreemd. Mijn klasgenootjes zongen ‘vlag’, en bedoelden ‘vlag’. Ik zong ‘vlag’, maar ik bedoelde ‘vod’. Ik was onzichtbaar anders.
De Vlaamse leeuw was wel een vlag, geen vod. Dat was omdat Vlaanderen echt was, en België niet. Vlaams, dat was thuis, dat waren de mensen die bij ons over de vloer kwamen, dat waren de mensen waar we op bezoek gingen, dat waren de dingen die we deden. Belgisch was daarbuiten, alles wat niet thuis was. De kleuterjuf. De andere kinderen. De ouders van de andere kinderen.
Mijn vader kwam zelf niet uit een vlaamsgezind nest. Mijn grootvader was belgicist en communist. De mensen die voor mijn vader vlaamse helden waren, waren voor mijn grootvader zwartzwakken. Mijn grootvader had zich aan het einde van de oorlog aangesloten bij het verzet en was toen in het kielzog van de geallieerde troepen naar Duitsland getrokken. Er waren daar naar het schijnt vrouwen die voor een paar sigaretten te neuken waren. Dat bleek waar. Mijn grootvader kwam met syfilis terug. Verzetsdaden heeft hij bij mijn weten nooit gepleegd.
Mijn vader wel. Als militant van het Taal Aktie Komité (TAK) was hij meer weg dan thuis. Het bleef niet duren. Hij belandde in een zenuwcrisis, zoals dat toen nog werd genoemd, en besloot om zijn activisme terug te schroeven. Naar grote betogingen zonder risico op problemen, ging hij nog (en wij mee), de acties met de kernmilitanten van TAK gaf hij op. Het vlaams-nationalisme bleef een belangrijke rol spelen, maar verdween uit het middelpunt van mijn vaders en onze gedachten. Een fundamentalistisch christendom kwam in de plaats.
|