![]() |
Opel Antwerpen in beslag nemen.
Het is toch godgeklaagd dat in het huidige systeem zo'n omhooggevallen bedrijfsleidertje onze politieke leiders zo kan belachelijk maken. In een solidaristisch systeem zou het geen waar zijn. De staat moet het recht hebben om de gebouwen en de productieeenheden van Opel Antwerpen in beslag te nemen en daar een staatsauto te produceren. General Moters krijgt voor die gebouwen en de productieruimte gene eurocent. Terwijl de overheid inkomsten verwerft door het aanslaan van die gebouwen en productieruimte en de eventuele winst van de verkoop van die staatsauto.
Die nieuwe wagen kan bijvoorbeeld een hybride of electrische wagen zijn die dan nog eens goed is tegen de opwarming van de aarde :-) |
Ook kan de overheid tijdelijk de gebouwen en productieruimte in beslag nemen, het personeel blijven uitbetalen tot dat er een private overnemer is gevonden, liefst een Vlaams/Dietse.
De kost om het personeel uit te betalen zonder dat die werken wordt dan gedekt door de verkoop van de gebouwen en productiemiddelen. Dit is een andere mogelijkheid. |
U moet weten dat het werkvolk de multinationals zijn.
Met zijn allen verdienen we meer dan we nodig hebben, kunnen we wat sparen op het einde van de maand. Dat spaargeld moet dan ook nog eens intrest opleveren, ziet dat van hier. Niet zomaar op een bank plaatsen, maar uitzoeken waar de meeste intrest te rapen valt. Banken moeten wel bedrijven zoeken die veel winst maken en andere bedrijven laten links liggen. En zo legt de arbeider met zijn eigen spaargeld zichzelf een hoger werkritme op omdat de banken meer winst zoeken voor de arbeider meer interest te geven op zijn spaargeld die anders verandert van bank die een bedrijf gevonden heeft die meer winst maakt dankzij arbeiders die een hoger werkritme kunnen aanhouden en zo meer winst maakt ….. (oef in één adem). Maar onder winst maken bestaan veel berekeningen. De meeste mensen denken dat winst is - de som van de verkochte goederen min - daguren - grondstoffen - energie prijzen. Neen, in de bankwereld komt daar nog eens de kapitaal waarde bij van de gebouwen ,de machines en de gronden. Slimme zet van Peeters om voor te stellen aan Opel om met Vlaanderen de gronden te kopen van Opel en te verhuren aan Opel..Zo komt het winst% hoger te liggen in Antwerpen. Gebouwen bezetten zijn de multinationals wegjagen, lees arbeiders met al hun spaarcenten die veel interest willen |
Citaat:
|
Ik voeg de ideeën van Max en MORPHEUS samen, de Vlaamse Regering moet Opel Antwerpen aanslaan of kopen, en een Vlaamse auto gaan produceren, tevens dient er een Vlaams Volksbank opgericht te worden.
|
Er zit geen groeimogelijkheid meer in de auto-sector in West-Europa ,en wat er verkoopt doet dat dankzij onrechtstreekse subsidies.De sector is de nieuwe "staal- textiel- en steenkoolsector" geworden...
Wat zou zo een "e-Vlamobiel" dan een uitzondering vormen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoevéél miljarden moeten we investeren om de banen van 2600 mensen te redden.... Vooralleer men een deftig onderwerp op papier heeft zijn we al ettelijke miljarden armer..... En dan moeten de machines nog aangepast worden die nodig zijn om de onderdelen te fabriceren,contacten met onderleveranciers afsluiten,het ontwerp terdege testen... Het opzetten van een heel dealernetwerk,de nodige reclame budgetten voorzien..... Dan de productie opstarten én hopen dat je het aan de straatstenen kwijt kan... Enig idéé hoeveel tijd én geld daarin kruipt om uiteindelijk een produkt af te leveren dat zich een imago moet creëren op een nu al overvolle markt.... Hoevéél jaren gaat dat hele zaakje verlieslatend zijn,en is er een kans dat het héle zaakje ooit winstgevend gaat worden..... Dan maar terug sluiten of wat.... En vooral wat doen we met al die andere bedrijven die deze tijden ook failliet gaan,en wiens werknemers op helemaal geen extra iniatieven van staatswege uit hoeven te rekenen om hun job te proberen te redden.. Wat moeten zulke mensen dan denken .... |
Prima een eigen fabriek oprichten, een volksfabriek.
En dan vaststellen dat het failliet gaat aan te dure loonkost en taksen op voertuigen allerhande. |
Citaat:
Die moeten ze dus ook eerst nog gaan zoeken... |
Citaat:
In zekere zin hebben we reeds en "volksbank" in de vorm van Bank van de Post. Dexia in mindere mate. Let op. Ik ben het idee genegen maar het probleem met dergelijke (corporatistische) initiatieven is dat ze als kleine speler moeten concurreren tegen grote spelers binnen het huidig economisch kader waardoor die volksbank niet veel anders kan doen dan werken volgens dezelfde (slechte) principes als de private banken. (Dat is ook het probleem van de christelijke arbeidersbeweging binnen Dexia.) En bon met die volksbank geld ophalen om dan te investeren om een Vlaamse autoindustrie lijkt me al helemaal onrealistisch omdat de risico's daarvoor te groot zijn en een volksbank net een conservatievere koers zou moeten varen. |
Citaat:
|
Citaat:
Man ,met zo'n wagen val je momenteel grandioos op tijdens je ritje op s'heren wegen... Het gaat wel wat langzamer dan de rest, stinkt een beetje harder ook,maar het rijdt....:lol: |
België heeft eigen wagen fabrieken gehad vroeger. Ik weet niet hoeveel maar het waren er toch verschillende.
Mocht het allemaal betaalbaar en verkoopbaar gebleven zijn, ze zouden er wellicht ook nog geweest zijn. Maar nee, het moesten buitenlandse investeerders zijn. Dat vinden ze beter bij ons. Tot die buitenlanders weer vertrekken, dan zitten wij met de kost. |
Ik lees hier het herbegin van het stalinisme...
Volksbank , Volksfabriek , Volksauto , ... |
Citaat:
|
Citaat:
Ow dat noemen ze hier het kantoor van de belastingen. ;-) |
Citaat:
http://www.imperia-auto.be/en/news.php |
Citaat:
Als het geen massa product wordt dan zal het ook de wagen van de toekomst niet worden hé! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be