Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Opel Antwerpen in beslag nemen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=131699)

Max van Dietschland 25 november 2009 20:00

Opel Antwerpen in beslag nemen.
 
Het is toch godgeklaagd dat in het huidige systeem zo'n omhooggevallen bedrijfsleidertje onze politieke leiders zo kan belachelijk maken. In een solidaristisch systeem zou het geen waar zijn. De staat moet het recht hebben om de gebouwen en de productieeenheden van Opel Antwerpen in beslag te nemen en daar een staatsauto te produceren. General Moters krijgt voor die gebouwen en de productieruimte gene eurocent. Terwijl de overheid inkomsten verwerft door het aanslaan van die gebouwen en productieruimte en de eventuele winst van de verkoop van die staatsauto.

Die nieuwe wagen kan bijvoorbeeld een hybride of electrische wagen zijn die dan nog eens goed is tegen de opwarming van de aarde :-)

Max van Dietschland 25 november 2009 20:03

Ook kan de overheid tijdelijk de gebouwen en productieruimte in beslag nemen, het personeel blijven uitbetalen tot dat er een private overnemer is gevonden, liefst een Vlaams/Dietse.

De kost om het personeel uit te betalen zonder dat die werken wordt dan gedekt door de verkoop van de gebouwen en productiemiddelen.

Dit is een andere mogelijkheid.

MORPHEUS 25 november 2009 20:12

U moet weten dat het werkvolk de multinationals zijn.
Met zijn allen verdienen we meer dan we nodig hebben, kunnen we wat sparen op het einde van de maand.

Dat spaargeld moet dan ook nog eens intrest opleveren, ziet dat van hier. Niet zomaar op een bank plaatsen, maar uitzoeken waar de meeste intrest te rapen valt.

Banken moeten wel bedrijven zoeken die veel winst maken en andere bedrijven laten links liggen.

En zo legt de arbeider met zijn eigen spaargeld zichzelf een hoger werkritme op omdat de banken meer winst zoeken voor de arbeider meer interest te geven op zijn spaargeld die anders verandert van bank die een bedrijf gevonden heeft die meer winst maakt dankzij arbeiders die een hoger werkritme kunnen aanhouden en zo meer winst maakt ….. (oef in één adem).

Maar onder winst maken bestaan veel berekeningen. De meeste mensen denken dat winst is
- de som van de verkochte goederen min
- daguren
- grondstoffen
- energie prijzen.

Neen, in de bankwereld komt daar nog eens de kapitaal waarde bij van de gebouwen ,de machines en de gronden.

Slimme zet van Peeters om voor te stellen aan Opel om met Vlaanderen de gronden te kopen van Opel en te verhuren aan Opel..Zo komt het winst% hoger te liggen in Antwerpen.

Gebouwen bezetten zijn de multinationals wegjagen, lees arbeiders met al hun spaarcenten die veel interest willen

Garry 25 november 2009 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4461092)
Het is toch godgeklaagd dat in het huidige systeem zo'n omhooggevallen bedrijfsleidertje onze politieke leiders zo kan belachelijk maken. In een solidaristisch systeem zou het geen waar zijn. De staat moet het recht hebben om de gebouwen en de productieeenheden van Opel Antwerpen in beslag te nemen en daar een staatsauto te produceren. General Moters krijgt voor die gebouwen en de productieruimte gene eurocent. Terwijl de overheid inkomsten verwerft door het aanslaan van die gebouwen en productieruimte en de eventuele winst van de verkoop van die staatsauto.

Die nieuwe wagen kan bijvoorbeeld een hybride of electrische wagen zijn die dan nog eens goed is tegen de opwarming van de aarde :-)

Ik denk niet dat dat nodig is. De gronden geloof ik niet dat die toebehoren aan GM maar ik kan me in deze vergissen natuurlijk. In ieder geval, bij een sluiting vlijft er niet anders dan schroot over dat tegen een symbolisch bedrag kan afgekocht worden. De fabriek is zo opgevat dat men van dag op dag kan omschakelen op de produtie van legervoertuigen voor in geval van oorlog. Wel zijn de afmetingen beperkt.Ik denk niet dat dat nodig is. De gronden geloof ik niet dat die toebehoren aan GM maar ik kan me in deze vergissen natuurlijk. In ieder geval, bij een sluiting blijft er niet anders dan schroot over dat tegen een symbolisch bedrag kan afgekocht worden. De fabriek is zo opgevat dat men van dag op dag kan omschakelen op de productie van legervoertuigen voor in geval van oorlog. Wel zijn de afmetingen beperkt.

Den Ardennees 25 november 2009 22:04

Ik voeg de ideeën van Max en MORPHEUS samen, de Vlaamse Regering moet Opel Antwerpen aanslaan of kopen, en een Vlaamse auto gaan produceren, tevens dient er een Vlaams Volksbank opgericht te worden.

kelt 25 november 2009 22:15

Er zit geen groeimogelijkheid meer in de auto-sector in West-Europa ,en wat er verkoopt doet dat dankzij onrechtstreekse subsidies.De sector is de nieuwe "staal- textiel- en steenkoolsector" geworden...

Wat zou zo een "e-Vlamobiel" dan een uitzondering vormen?

solidarnosc 25 november 2009 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4461313)
Ik voeg de ideeën van Max en MORPHEUS samen, de Vlaamse Regering moet Opel Antwerpen aanslaan of kopen, en een Vlaamse auto gaan produceren, tevens dient er een Vlaams Volksbank opgericht te worden.

Een eigen Vlaamse auto produceren. Dat klinkt allemaal goed en wel maar we moeten van zo goed als niets beginnen (tenzij we technologie, onderdelen en licenties afkopen van andere ondernemingen.) We hebben ook geen distributie en verkoopsnetwerk in Europa. Op dit moment hebben we dus niets om te verkopen en zelfs al zouden we iets hebben kunnen we het momenteel nergens kwijt. Vergeet ook niet dat Vlaanderen (België) geen moer heeft over de plaats waar een wagen wordt gemaakt dus daarop moeten we ook niet rekenen. Al bij al zou het veel geld kosten en een heel groot risico inhouden voor de belastingsbetaler. Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld heel Opel nationaliseren samen met andere lidstaten en/of regio's maar op ons eentje in een landschap dat wordt gedomineerd door een handvol spelers, zonder overschot van geld, overproduktie, crisis, zonder concrete supertechnologiën, etc lijkt me het een plan dat weinig kansen heeft.

Den Ardennees 25 november 2009 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4461374)
Een eigen Vlaamse auto produceren. Dat klinkt allemaal goed en wel maar we moeten van zo goed als niets beginnen (tenzij we technologie, onderdelen en licenties afkopen van andere ondernemingen.) We hebben ook geen distributie en verkoopsnetwerk in Europa. Op dit moment hebben we dus niets om te verkopen en zelfs al zouden we iets hebben kunnen we het momenteel nergens kwijt. Vergeet ook niet dat Vlaanderen (België) geen moer heeft over de plaats waar een wagen wordt gemaakt dus daarop moeten we ook niet rekenen. Al bij al zou het veel geld kosten en een heel groot risico inhouden voor de belastingsbetaler. Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld heel Opel nationaliseren samen met andere lidstaten en/of regio's maar op ons eentje in een landschap dat wordt gedomineerd door een handvol spelers, zonder overschot van geld, overproduktie, crisis, zonder concrete supertechnologiën, etc lijkt me het een plan dat weinig kansen heeft.

En de oprichting van een Vlaamse Volksbank?

Svennies 25 november 2009 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4461374)
Een eigen Vlaamse auto produceren. Dat klinkt allemaal goed en wel maar we moeten van zo goed als niets beginnen (tenzij we technologie, onderdelen en licenties afkopen van andere ondernemingen.) We hebben ook geen distributie en verkoopsnetwerk in Europa. Op dit moment hebben we dus niets om te verkopen en zelfs al zouden we iets hebben kunnen we het momenteel nergens kwijt. Vergeet ook niet dat Vlaanderen (België) geen moer heeft over de plaats waar een wagen wordt gemaakt dus daarop moeten we ook niet rekenen. Al bij al zou het veel geld kosten en een heel groot risico inhouden voor de belastingsbetaler. Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld heel Opel nationaliseren samen met andere lidstaten en/of regio's maar op ons eentje in een landschap dat wordt gedomineerd door een handvol spelers, zonder overschot van geld, overproduktie, crisis, zonder concrete supertechnologiën, etc lijkt me het een plan dat weinig kansen heeft.

Hier eindelijk ééntje die er écht over nadenkt......

Hoevéél miljarden moeten we investeren om de banen van 2600 mensen te redden....

Vooralleer men een deftig onderwerp op papier heeft zijn we al ettelijke miljarden armer.....

En dan moeten de machines nog aangepast worden die nodig zijn om de onderdelen te fabriceren,contacten met onderleveranciers afsluiten,het ontwerp terdege testen...

Het opzetten van een heel dealernetwerk,de nodige reclame budgetten voorzien.....

Dan de productie opstarten én hopen dat je het aan de straatstenen kwijt kan...

Enig idéé hoeveel tijd én geld daarin kruipt om uiteindelijk een produkt af te leveren dat zich een imago moet creëren op een nu al overvolle markt....

Hoevéél jaren gaat dat hele zaakje verlieslatend zijn,en is er een kans dat het héle zaakje ooit winstgevend gaat worden.....

Dan maar terug sluiten of wat....

En vooral wat doen we met al die andere bedrijven die deze tijden ook failliet gaan,en wiens werknemers op helemaal geen extra iniatieven van staatswege uit hoeven te rekenen om hun job te proberen te redden..

Wat moeten zulke mensen dan denken ....

Mambo 25 november 2009 22:49

Prima een eigen fabriek oprichten, een volksfabriek.
En dan vaststellen dat het failliet gaat aan te dure loonkost en taksen op voertuigen allerhande.

Svennies 25 november 2009 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4461409)
Prima een eigen fabriek oprichten, een volksfabriek.
En dan vaststellen dat het failliet gaat aan te dure loonkost en taksen op voertuigen allerhande.

En ontwikkeling mijn beste,ze moeten vertrekken van een wit blad,en hoeveel ontwerpers werken er ook alweer in die fabriek...

Die moeten ze dus ook eerst nog gaan zoeken...

solidarnosc 25 november 2009 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4461387)
En de oprichting van een Vlaamse Volksbank?

We hadden er één kunnen hebben in de vorm van KBC. We hebben die kans laten schieten. Een volksbank opstarten zitten we weer met het probleem dat we van niets moeten beginnen. Geen klanten, geen personeel, geen kantorennetwerk en dat in een regio waar mensen sneller van vrouw veranderen dan van bank en geen bal geven of een bank Vlaams, Belgisch, Duits, Frans is als de rente hoog genoeg is op hun rekening.

In zekere zin hebben we reeds en "volksbank" in de vorm van Bank van de Post. Dexia in mindere mate. Let op. Ik ben het idee genegen maar het probleem met dergelijke (corporatistische) initiatieven is dat ze als kleine speler moeten concurreren tegen grote spelers binnen het huidig economisch kader waardoor die volksbank niet veel anders kan doen dan werken volgens dezelfde (slechte) principes als de private banken. (Dat is ook het probleem van de christelijke arbeidersbeweging binnen Dexia.)

En bon met die volksbank geld ophalen om dan te investeren om een Vlaamse autoindustrie lijkt me al helemaal onrealistisch omdat de risico's daarvoor te groot zijn en een volksbank net een conservatievere koers zou moeten varen.

solidarnosc 25 november 2009 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4461409)
Prima een eigen fabriek oprichten, een volksfabriek.
En dan vaststellen dat het failliet gaat aan te dure loonkost en taksen op voertuigen allerhande.

Het schijnt dat ze nog op zoek zijn naar een fabriek om de nieuwe Trabant te produceren....;-)

Svennies 25 november 2009 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4461424)
Het schijnt dat ze nog op zoek zijn naar een fabriek om de nieuwe Trabant te produceren....;-)

Of die plannen van die ouwe minerva's terug vanonder het stof halen...

Man ,met zo'n wagen val je momenteel grandioos op tijdens je ritje op s'heren wegen...

Het gaat wel wat langzamer dan de rest, stinkt een beetje harder ook,maar het rijdt....:lol:

Mambo 25 november 2009 23:04

België heeft eigen wagen fabrieken gehad vroeger. Ik weet niet hoeveel maar het waren er toch verschillende.

Mocht het allemaal betaalbaar en verkoopbaar gebleven zijn, ze zouden er wellicht ook nog geweest zijn.

Maar nee, het moesten buitenlandse investeerders zijn. Dat vinden ze beter bij ons. Tot die buitenlanders weer vertrekken, dan zitten wij met de kost.

Busse87 25 november 2009 23:07

Ik lees hier het herbegin van het stalinisme...

Volksbank , Volksfabriek , Volksauto , ...

Svennies 25 november 2009 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 (Bericht 4461446)
Ik lees hier het herbegin van het stalinisme...

Volksbank , Volksfabriek , Volksauto , ...

Tja, we staan hier ook kort bij een revolutie hé mijn beste.....

Mambo 25 november 2009 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 (Bericht 4461446)
Ik lees hier het herbegin van het stalinisme...

Volksbank , Volksfabriek , Volksauto , ...

...Volkskas
Ow dat noemen ze hier het kantoor van de belastingen. ;-)

solidarnosc 25 november 2009 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4461438)
België heeft eigen wagen fabrieken gehad vroeger. Ik weet niet hoeveel maar het waren er toch verschillende.

Mocht het allemaal betaalbaar en verkoopbaar gebleven zijn, ze zouden er wellicht ook nog geweest zijn.

Maar nee, het moesten buitenlandse investeerders zijn. Dat vinden ze beter bij ons. Tot die buitenlanders weer vertrekken, dan zitten wij met de kost.

De wagen van de toekomst wordt gebouwd in Luik. Enfin dat was toch de bedoeling. Ik weet niet zover ze er mee staan. Nu het is leuk maar massaproduktie zal dit nooit worden maar misschien kan de technologie en know how benut worden voor democratischer wagens. Maar goed dan spreken we weer over jaren.

http://www.imperia-auto.be/en/news.php

Mambo 25 november 2009 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4461460)
De wagen van de toekomst wordt gebouwd in Luik. Enfin dat was toch de bedoeling. Ik weet niet zover ze er mee staan. Nu het is leuk maar massaproduktie zal dit nooit worden maar misschien kan de technologie en know how benut worden voor democratischer wagens.

http://www.imperia-auto.be/en/news.php

Tja misschien gaat het morgen vriezen ook...wie weet dat allemaal op voorhand?

Als het geen massa product wordt dan zal het ook de wagen van de toekomst niet worden hé!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be