Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Kunstmatige broeikasjes als daken op woningen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132148)

ron kreike 4 december 2009 14:05

Kunstmatige broeikasjes als daken op woningen?

Ik zag eens een korte documentaire waarin werd gezegd dat als
daken van woningen wit worden geschilderd, dat dan zonlicht meer
wordt weerkaatst en niet wordt omgezet in nutteloze warmte, en dat dat een goede bijdrage kan zijn om het broeikaseffect te verminderen

Ook zag ik een documentaire over kassen die in de zomer water gebruiken ter afkoeling, en dat dat opgewarmde water ondergronds kan worden bewaard ter verwarming in de winter, en dat dat ook zou kunnen bij andere gebouwen.

Ook zag ik een video over meer mogelijkheden met kunststof.

Zodoende dat ik dacht dat het misschien een goed idee kan zijn om kunststof-broeikasjes op daken van woningen te bouwen.
En dat kan dan misschien ook een vermindering van bouwkosten betekenen, vanwege verschillen tussen het gewicht van de bouwmaterialen.
(En er zou geen opwekking van nutteloze warmte meer zijn, en vermindering van CO2-uitstoot vanwege minder verbranding om warmte op te wekken.)

Goed idee of niet?

Mambo 5 december 2009 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 4476562)
wordt weerkaatst en niet wordt omgezet in nutteloze warmte, en dat dat een goede bijdrage kan zijn om het broeikaseffect te verminderen

Broeikas effect door zwarte daken lijkt me wat overdreven, maar voor steden zou het wel een graad of zo kunnen schelen.
Daarom dat de huisjes in zuiderse landen bv bijna allemaal wit gekalkt zijn.

Maar nog veel beter dan witte daken (wat misschien op een trendy villa wel eens heel hip zou kunnen zijn) zijn beplante daken (groendaken). Nu ook verkrijgbaar voor schuine daken. Zeer mooi en zeer isolerend zowel in de zomer als in de winter.

Citaat:

Ook zag ik een documentaire over kassen die in de zomer water gebruiken ter afkoeling, en dat dat opgewarmde water ondergronds kan worden bewaard ter verwarming in de winter, en dat dat ook zou kunnen bij andere gebouwen.

Zodoende dat ik dacht dat het misschien een goed idee kan zijn om kunststof-broeikasjes op daken van woningen te bouwen.
En dat kan dan misschien ook een vermindering van bouwkosten betekenen, vanwege verschillen tussen het gewicht van de bouwmaterialen.
(En er zou geen opwekking van nutteloze warmte meer zijn, en vermindering van CO2-uitstoot vanwege minder verbranding om warmte op te wekken.)

Goed idee of niet?
Als u wil kan ik u een dak laten zien dat fungeert als serre. U zal zeer rap een andere mening hierover krijgen.

Het is bij een architect in Gent.
Luizige boel.

maddox 6 december 2009 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 4476562)

Het helpt een beetje, ware het niet dat het maken van duurzame verf ook niet netjes voor de natuur is, of wil je iedereen een wit marmeren dak aansmeren?

Citaat:

Als je een warmtepomp gebruikt is dat perfect te doen. Je moet alleen een goed opslagmedium hebben. Goed geïsoleerd en van voldoend groot volume. Is perfect uit te rekenen. Een onderlegde gok komt uit op een investering van €35 000 om voldoende zonnewarmte in een enorme tank onder de grond te steken om de winter door te komen zonder extra gebruik van aardgas, of electriciteit om warmte mee te maken. Maar dan gaan we van voldoende oppervlakte uit.

Citaat:

De meeste kunststoffen zijn niet blij met vol zonlicht.

Citaat:

Je mag het altijd proberen, maar waar gaat het voordeel van de witgeschilderde daken dan naartoe?

Citaat:

Kunststoffen zijn over het algemeen duurder dan natuurlijke bouwmaterialen, of veel minder duurzaam.

Citaat:

Zero enrgy woningen of earthships, ben er langzaam naar toe aan't weken, maar ik zit zeer gelimiteerd door de ligging, oppervlakte, bouwreglementen en de leeftijd van de woning.

Goed idee of niet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be