| Andy |
7 december 2009 01:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
(Bericht 4479648)
Iedereen is tegelijkertijd producent en consument, dus dat soort opmerkingen is irrelevant.
|
Ik ben blij dat we het hierover eens zijn. 8-) Maar indien producenten soms ook consumenten zijn, en indien een bepaalde (omvangrijke) groep van consumenten zijn grotere uitgaven heeft uitgesteld omwille van een gebrek aan werkzekerheid, waarom kan dan aan dat deel van de crisis niet verholpen worden door die mensen werk- of inkomenszekerheid aan te reiken? Daar is een overheid toch perfect toe in staat.
Citaat:
Als de consumenten als geheel niet meer bereid zijn de prijs te betalen die nodig is om de kost te dekken van een bepaald middel, dan moeten de productiefactoren in die sector (waaronder dus ook de arbeiders) uit de sector gehaald worden om productief te zijn in een andere sector.
|
Hier kan ik het niet met je eens zijn. De vastgoedmarkten zijn niet ingestort omdat er geen vraag meer was. Het aanbod was sterk toegenomen. Ook in de crisis binnen de automobielsector zie je een gelijkaardig fenomeen (naast eventuele kredietbelemmeringen uiteraard): niet de vraagpreferenties namen af, wel de financiële situatie van die consumenten: van werkzeker naar minder werkzeker (door de dreiging van ontslagen als kostenbesparingen bij bedrijven). Dat heeft uiteraard ook te maken met reële vraag- en aanbodfactoren, maar is toch veel makkelijker te counteren dan gewijzigde frerenties. Je kan volgens mij dan ook niet zeggen dat gewijzigde preferenties de prijsschommelingen in de vastgoedsector of de voorraadvorming van wagens veroorzaakt hebben. Als je de consument de inkomenszekerheid en het vertrouwen zou aanreiken van voor de beurscrash, dan zou die (helaas) nog steeds dezelfde troep blijven kopen. Zeker op dat vlak heeft elke ecologische beweging nog wel wat werk voor de boeg. ;-)
Citaat:
Als ik dat zou kinnen pinpointen, dan zou ik daar, natuurlijk, in investeren. (Er bestaat niet zoiets als een 'tekort aan leningen'.) Het is echter noodzakelijkerwijze zo, tenzij je natuurlijk denkt dat iedereen al zoveel welvaart heeft dat hij absoluut niet meer welvaart wilt.
Traditioneel kan je kijken naar de sectoren die hoge relatieve winsten halen; dat zijn de sectoren waar er te weinig investeringen zijn (om dus het aanbod te laten stijgen, om de prijs te laten dalen zodat de winstmarges in die sector gelijk zijn als in alle anderen).
Je kan ook gewoon de vdab site openen en kijken waar mensen aanwerven.
|
Ik begrijp je redenering en vraag er derhalve geen verdere uitleg bij (mijn commentaar pint zich veeleer op details). Ik heb slechts de bemerking dat je methodologie fouten zou kunnen bevatten.
- Sommige bedrijven zien een vacature als een vorm van gratis reclame. Vergeleken met een reclameboodschap is een vacature eigenlijk spotgoedkoop (terwijl je er wel een deel van de bedrijfswereld mee bereikt).
- Ook hoge winsten zijn niet altijd een indicatie van onderinvesteringen: hoge 'winsten' kunnen immers ook voorbarig zijn. Een voorbeeld daarvan is een bedrijf dat risico's neemt maar geen voorraden of reserves aanlegt. Alle opbrengsten kunnen als 'winst' opgenomen worden in de resultatenrekening. Het resultaat van zo'n praktijk is een bedrijf dat haar eigen werkkapitaal rooft. Dit kan rationeel (doch verboden) zijn wanneer het bedrijf (i.c. de aandeelhouders) verwacht ten onder te gaan aan externe schuldeisers.
|