![]() |
scholen weren (opnieuw) jeanskleding: een oplossing voor de problemen?
Misschien heeft deze school heimwee naar de jaren vijftig:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...07_melle_jeans Ik vraag me steeds af waarom kleding toch zo'n grote rol speelt in een maatschappelijke en verantwoorde vorming die een school hoort te geven. Laat iedereen toch dragen waar hij/zij zin in heeft, zolang dit niet aanstootgevend is ! Ik ben er niet van overtuigd dat men door deze maatregel effectief meer uniformiteit en dergelijk creëert, wel integendeel. Ik hoor mensen overigens zeggen die zelf op een uniformpjes-kalotenschool hebben gezeten, dat ze juist meer aandacht aan kleine details in de kleding gingen besteden, ondanks die zogenaamde uniformiteit. Zelfs een soort rits of een bepaald merk van kousen gaat dan in de aandacht komen om zich toch maar te onderscheiden. Wat ook vrij logisch is, ontluikende tieners en pubers proberen zich een identiteit aan te meten en ook eigen (!) persoonlijkheid. Ontwikkelingspsychologisch gezien is deze maatregel van eenvormigheid dus ouderwets en er grondig naast. Men wordt zeker geen beter mens door in school het reglementaire apepakje te hebben gedragen. Er zijn andere manieren om de leerlingen (opnieuw) orde, respect en discipline bij te brengen. Dat die school daar maar eens over nadenkt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het heeft geen zin meer om kinderen een uniform te leren dragen, , want ze moeten toch geen legerdienst meer doen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het draait inderdaad niet om de kinderen in dit verhaal doch om de volwassenen die weigeren normale oplossingen te zoeken voor problemen en ze maar afschuiven op de jongeren die zij zouden moeten begeleiden. Deze 'oplossing' toont de blindheid van de volwassenen voor problemen die zij creeëren.
|
Een schooluniform heeft ook een nut, je krijgt minder verschil tussen "klassen"
Rijk of arm, je draagt allemaal een sober eenkleurig uniform |
Citaat:
Maar ja, ik vind dat dus geen probleem (scholen -> opleggen wat te dragen etc). Dat je bij je examens best een kostuum droeg, heb ik zelf mogen ervaren. Gelukkig kon ik terugvallen op mijn gedegen kennis van de leerstof. Of ik dat nu erg vond...bwa. Zolang ze niet overdreven, niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Al wist ik, in de tijd dat ik school liep, niet wie een groot huis had of in een appartementje woonde. Maar je kon wel merken aan het verschil van kledij wie het thuis wat beter had of wie niet. |
Op de school in kwestie bestonden er al uniformregels, nl. marineblauwe kleding. De beslissing om jeans te verbieden is om discussies te vermijden wanneer de ene jeansbroek wat meer afgewassen is dan de andere.
Waar ik naar school ging was er geen uniform, maar bestonden er wel andere vage regeltjes die voor veel interpretatie vatbaar waren. En dan kreeg je situaties waarbij bv. een Greenpeace t-shirt niet mocht, maar een t-shirt van Cannibal Corpse wel (en dat op een katholieke school) :lol: Met dergelijke willekeur vráág je er eigenlijk om dat de scholieren het hele schoolreglement in vraag gaan stellen. |
Citaat:
Een uniform is geen slecht idee, omdat het iedereen op hetzelfde niveau / klasse zet. Geen onderscheid met merken, ook geen technologische gadgets toestaan zou prima zijn, telefoons, ipods, mp3 spellerers etc... allemaal verboten. terug naar de essentie. Wat betreft het een beetje proper opgekleed naar examens komen, kijk dat is een vorm van respect van u naar de prof uit. Zo iets van , ik weet dat ik hier vandaag iets belangrijks kom doen, en ik gedraag me daar ook naar, het wil meer dat zeggen, in mijn oppinie althans. |
misschien is een algemeen uniform herinvoeren wel een oplossing voor al dat kledijgezeik van wie dan ook. misschien een oplossing om het hoofddoekprobleem op te lossen. allemaal dezelfde kleren ongeacht geloof.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Kinderen moeten allemaal hetzelfde zijn, ze moeten allemaal in de zelfde mal passen.
Het anders zijn als de rest moet er uitgewrongen worden. Middelmatigheid wordt de norm en zowaar een deugd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be