![]() |
Als Belg in Nederland leven
Ik vraag me af ... als Belg immigreren naar Nederland ... zou dat een goede zaak zijn?
Weet iemand wat de voordelen/nadelen zijn? Hoe zit het met de papierwinkel? Indien men daar werkloos wordt ... hoe gaat dat dan als Belg? Hoe zit het met het pensioen? Kortom ... een heleboel vragen ... Wie helpt hier een handje? |
Wel eerst die vreemde taal leren. ;-)
|
Je mag daar tenminste een anti radar in de auto hebben, dat is al een voordeel.
Winkelen is goedkoper, nog een voordeel. Pensioen is hoger, nog een voordeel. Geen walen, ook alweer een voordeel. Veel meer naaktstranden, nog een voordeel. Beter fietspaden, om naar het naaktstrand te fietsen..niks dan voordelen. Somers heeft daar niks te zeggen, ook al een voordeel. Veel water om met een zeilbootje te relaxen, ook een voordeel. Het bier is wat minder dat is wel een nadeel. Maar het voordeel is dat België niet ver is. |
Citaat:
En hoe zit het indien men daar woont en hier werkt? |
+ de vrouwen zijn er gemakkelijk ;-)
|
Ik heb er jaren gewoond en gewerkt.
Administratie: inschrijven op de gemeente waar je je huis hebt gevonden is niet meer als met een geboorteakte naar het gemeentehuis gaan. Ze vragen je een beetje wat je er gaat doen en dergelijke, maar als het om te werken is, no problemo. Er wordt dan ook meteen een burgerservicenummer aangemaakt, dewelke je nodig hebt om een zorgverzekering af te sluiten (verplicht) en je belastingen te doen. Kwa pensioenen heb je AOW waar je aanspraak op maakt per gewerkt jaar, en daar bovenop een pensioen van de werkgever of een levensloopregeling. Grosso modo zijn de pensioenen fors hoger als in Belgie, ongeveer op ambtenarenniveau voor ons. Over werkloosheid weet ik niks...niet meegemaakt ;) Maar je bent er wel veel beter beschermd als werknemer tegen ontslag. Mijn oude personeels adviseur heeft een aantal jaren in Antwerpen gewerkt en die was er van verbaasd hoe gemakkellijk men mensen op straat kan zetten in Belgie. Bij het verbreken van een contract onbepaalde duur komt in Nederland vaak een rechtszaak bij te pas....met hoge opzegvergoedingen. Of je moet gedocumenteerd slecht presteren. Als je woont in NL heb je als belg bijna compleet dezelfde rechten als nederlanders, alleen mag je niet stemmen voor de kamer. |
Citaat:
Wat bedoel je met AOW? |
AOW = algemene ouderdomswet, is een basispensioen.
In Belgie werken, tja....fiscaal gezien is het veel interessanter om in Belgie te wonen en in NL te werken, en niet omgekeerd. |
Citaat:
|
Ze moeten inderdaad niets van een Belg hebben, want als ze je toch interessant vinden specifiëren ze dat je "een leuke Belg" bent.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Altijd prijs!!..IK toch |
Citaat:
|
Citaat:
Het probleem is dat zoveel Vlamingen/Belgen hun Hollands menen te moeten imiteren, geen wonder dat dat dan een afknapper is... Ik heb één keer prijs gehad met één uit Den Haag, toch, maar dat was in Brussel van alle steden. |
de nederlandse markt is meer volgens het amerikaans model geinspireerd.
wat een hardere en concurrentielere markt betekent.. Verder zullen ze je als belg behoorlijk testen om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben:-D |
Wel ik speek gewoon nederlands zoals ze in Vl-Brabant doen maar kan mijn Brusselse hoogmoed nooit echt wegsteken en daarbij ik spreek Frans en dat vonden die echt wel geweldig!! 8O raar volkje die nederlanders.
Soit, ik had een snelle wip na een paar oneliners in het Fr en beetje show. |
Citaat:
|
"Een Frans accent na-bootsen."
Genoteerd. ;-) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be