Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gratis op de trein; maar niet voor iedereen; en niet aan grote klok hangen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132334)

De schoofzak 8 december 2009 21:42

Gratis op de trein; maar niet voor iedereen; en niet aan grote klok hangen

Kijk, de nva stuurt een nieuwsbrief.

Deze keer gaat het over 'gratis met de nmbs reizen'.

Hoeveel verborgen zaken zijn er nog zo ?

Ja, dat de roi de Laeken gratis rijdt, dan weten we al wel. Hij heeft zelfs een 'eigen' stasion. (langs de lijn Denderleeuw - Jette als ik me goed herinner ...) en een eigen wagon die in geen jaaaaren gebruikt zijn. Tsja, de vliegtuigen van het leger zijn plezanter om meerdere malen per maand te gebruiken om op snoepreis te gaan.

Citaat:

Aantal uitgereikte nultickets voor uitgewezen asielzoekers blijft stijgen
Kamerlid N-VA
Patrick De Groote

Het aantal nultickets dat door de NMBS aan uitgewezen asielzoekers wordt uitgereikt, blijft stijgen. Sinds 2006 werden er al 2.677 nultickets uitgeschreven. Dat blijkt uit het antwoord van toenmalig minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Steven Vanackere op een parlementaire vraag van Kamerlid Patrick De Groote (N-VA).

Het systeem van de nultickets werd in 2002 door de NMBS ingevoerd als reactie op de sterk toegenomen agressie van zwartrijders tegenover het treinpersoneel. De NMBS besliste toen om asielzoekers een gratis vervoerbewijs te verschaffen op voorwaarde dat ze een uitwijzingsbevel kunnen voorleggen dat niet ouder is dan twee maanden. In dat geval krijgen ze van de treinbegeleider een gratis ticket dat geldig is tot het laatste station aan de grens.

De nieuwe cijfers duiden op een forse stijging van het aantal uitgereikte nultickets aan asielzoekers. Ter vergelijking: in de periode 2003-2005 werden er in totaal "slechts" 1.343 nultickets uitgereikt. “Dat komt onder meer omdat niemand controleert hoe vaak eenzelfde asielzoeker zo’n nulticket gebruikt”, zegt N-VA’er Kurt Himpe, die dit dossier al jaren opvolgt. “De NMBS houdt momenteel alleen bij hoeveel nultickets worden uitgeschreven, maar registreert vreemd genoeg niet aan wie deze tickets worden uitgereikt. Een uitgewezen asielzoeker kan met andere woorden meermaals een nulticket vragen zonder effectief de intentie te hebben om hiermee zijn of haar uitwijzingsbevel op te volgen.”

Kamerlid Patrick De Groote vindt het vreemd dat een tijdelijke maatregel na al die jaren nog steeds wordt gebruikt, zonder ooit te worden geëvalueerd. “Om misbruik te voorkomen en de bijhorende kost voor de NMBS te verminderen, zou men beter werken met een gepersonaliseerd ticket dat bestaat uit twee luiken”, stelt De Groote. “Bij controle valideert de treinbegeleider dan beide delen van het nulticket. Het ene deel blijft bevestigd aan het uitwijzingsbevel en het andere deel wordt via de diensten van de NMBS overgemaakt aan het ministerie van Buitenlandse Zaken dat nu ook al de kosten van gedwongen repatriëring op zich neemt. Met deze eenvoudige aanpassing van het systeem draait de NMBS niet langer op voor de gemaakte kosten en kan misbruik van het systeem vermeden worden." De Groote zal minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Inge Vervotte hierover opnieuw interpelleren.

Raven 8 december 2009 21:51

tja, voor de gewone sterveling is leuven - brussel meteen 8 euro

Herr Flick 9 december 2009 07:57

Ik stel voor een 3` klasse in te voeren zoals in de goeie ouwe tijd, nen wagon, die anders toch maar staat te roesten er extra aanhangen.

Al wie niet wil of kan betalen kan daar dan in mee. Zo kunnen de mensen die wel betallen tenminste zitten

Jantje 9 december 2009 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4483255)

Ja, dat de roi de Laeken gratis rijdt, dan weten we al wel. Hij heeft zelfs een 'eigen' stasion. (langs de lijn Denderleeuw - Jette als ik me goed herinner ...) en een eigen wagon die in geen jaaaaren gebruikt zijn. Tsja, de vliegtuigen van het leger zijn plezanter om meerdere malen per maand te gebruiken om op snoepreis te gaan.

De treinwagon van het paleis is zelfs een heel duur speeltje.
En het gebruik van die trein zou het treinverkeer enorm schaden.
Want de koninklijke trein heeft volgens de wet overal voorrang en de perrons of stations waar die trein passeert of stopt, moeten volledig vrij gehouden worden.
Een treinrit van de koning met zijn persoonlijke trein zou duurder uitkomen dan met het vliegtuig van Zaventem naar Deurne of Oostende, enkel al door de hoge veiligheidsmaatregelen die moeten genomen worden.

Ook moeten de mensen van de NMBS dan steeds aanvragen indienen in het buitenland om de sporen daar vrij te houden voor deze trein en om de nodige veiligheidsmensen vragen in het buitenland.
En de NMBS moet voor al de kosten opdraaien.
Het komt de belastingbetaler dus goedkoper uit om die trein te laten staan en militaire vliegtuigen te gebruiken.
Laat die trein dus maar rustig verder roesten en ongebruikt blijven.

Boduo 10 december 2009 00:53

Werk

Citaat:

Goed werk van P. De Groote !

:twisted:

voicelesscharlie 10 december 2009 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4483269)
tja, voor de gewone sterveling is leuven - brussel meteen 8 euro

haha.Iedere Belg en het zijn er 10.000.000 betaald voor het openbaar vervoer 780€ als hij ze nu gebruikt of niet.:roll:
Afschaffen die handel.Alles privatiseren behalve de spoorweginfrastructuur!.

Jantje 10 december 2009 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 4485497)
haha.Iedere Belg en het zijn er 10.000.000 betaald voor het openbaar vervoer 780€ als hij ze nu gebruikt of niet.:roll:

In de USA is zelfs de spoorweginfrastructuur privaat eigendom.

Maar het probleem zit niet bij wie eigenaar is, maar bij wie het openbaar vervoer leid.

pajoske 10 december 2009 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 4485497)

En dan zeggen dat het openbaar vervoer in onze regio zo abominabel is dat wij er maar bij hoge uitzonderingen gebruik van kunnen maken.

Luddo 10 december 2009 09:46

Laatst nog deed ik een ritje met de Lijn en weer was het zo een racistische discriminerende chauffeur! Toen enkele zwarte medemensen opstapten weigerde de chauffeur hun te vragen of ze een vervoersbewijs konden laten zien! Den onbeleefdigaard!
Maar dat madammeke van 90 jaar liet bij het opstappen heel fier haar ouwepeeënkaart zien! Als je begrijpt...

Jantje 10 december 2009 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo (Bericht 4485633)
Laatst nog deed ik een ritje met de Lijn en weer was het zo een racistische discriminerende chauffeur! Toen enkele zwarte medemensen opstapten weigerde de chauffeur hun te vragen of ze een vervoersbewijs konden laten zien! Den onbeleefdigaard!
Maar dat madammeke van 90 jaar liet bij het opstappen heel fier haar ouwepeeënkaart zien! Als je begrijpt...

Bestuurders durven zelf niet meer vragen achter die vervoersbewijzen, want dan lopen ze de kans op een vroegtijdige rit met de lijkwagen op kosten van De Lijn.

Jantje 10 december 2009 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4485617)
En dan zeggen dat het openbaar vervoer in onze regio zo abominabel is dat wij er maar bij hoge uitzonderingen gebruik van kunnen maken.

Je moet dan wel het geluk hebben, dat er een voertuig in de buurt is met nog een plaatsje vrij.

pajoske 10 december 2009 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4485635)
Je moet dan wel het geluk hebben, dat er een voertuig in de buurt is met nog een plaatsje vrij.

Daar is voor gezorgd. Erger, een groot deel van de tijd staan er ongebruikte voertuigen klaar. Maar zonder kan het helaas niet.

In hun studententijd hadden mijn kinderen een busabonnement om gebruik te maken van de sneldienst. Jammer genoeg vertrok de laatste bus van uit Leuven om 18.00 uur. Was er toch wel elk jaar ene die tot minstens 18u les had. Gevolg: met zware rugzak te voet door Leuven om de trein te halen (anderhalf uur later) Extra kosten treinreis. Eén uur trein, gevolgd door één uur bus (voor 15km). Met wat geluk (de trein stipt op tijd) was je dan rond 21.30u thuis. Met de auto zou dat iets na 19u geweest zijn.
Begrijp je?

En dan heb ik het niet over de vele momenten dat er gewoon geen openbaar vervoer beschikbaar is.

Jantje 10 december 2009 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4485650)
Daar is voor gezorgd. Erger, een groot deel van de tijd staan er ongebruikte voertuigen klaar. Maar zonder kan het helaas niet.

In hun studententijd hadden mijn kinderen een busabonnement om gebruik te maken van de sneldienst. Jammer genoeg vertrok de laatste bus van uit Leuven om 18.00 uur. Was er toch wel elk jaar ene die tot minstens 18u les had. Gevolg: met zware rugzak te voet door Leuven om de trein te halen (anderhalf uur later) Extra kosten treinreis. Eén uur trein, gevolgd door één uur bus (voor 15km). Met wat geluk (de trein stipt op tijd) was je dan rond 21.30u thuis. Met de auto zou dat iets na 19u geweest zijn.
Begrijp je?

En dan heb ik het niet over de vele momenten dat er gewoon geen openbaar vervoer beschikbaar is.

En dan mag jij nog niet klagen.
Hier rijd er één bus 's morgens en één 's avonds, Die doet er dan nog meer dan een uur over.
Zelfs met de brommer zijn ze op 30 minuten thuis, met de auto iets minder dan 20 minuten.

Als de kinderen door omstandigheden die bus niet kunnen halen of gebruiken, dan mogen ze een kleine 5km te voet afleggen tot het dichtstbijzijnde openbaar vervoer en moeten ze nog eens hopen dat dat rijdt.
Gisteren avond hadden de treinen op lijn 12 slechts 30 minuten vertraging en was de belbus reeds gestopt met rijden voor de laatste mensen van hun werk en/of avondschool thuis waren. Nu ja, als je na 21.00u en voor 6.00ude belbus wil gebruiken dan heb je toch pech, want dan rijden ze niet.
En je moet wel meer dan 2 uur op voorhand weten wanneer je ergens aankomt, want dat is de minimum tijd die er tussen het aanvragen en het gebruik van de belbus moet zijn.
En er is slechts 1 belbus voor heel de zone grens in de Noorderkempen.
1 belbus voor meer dan 35.000 mensen.
In een regio waar je met het openbaar vervoer zelfs niet van de treinstations naar de industrieparken geraakt, want De Lijn vindt die niet rendabel, maar waar er wel meerdere bussen dezelfde route volgen als het spoor, ze rijden zelfs zeer vaak gewoon naast de spoorlijnen.

Hier kan je dus gewoon niet zonder auto of brommer deelnemen aan het normale dagelijkse sociale en economische leven, zoals onze maatschappij dat wil opdringen.

Herr Flick 10 december 2009 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4485670)
En dan mag jij nog niet klagen.
Hier rijd er één bus 's morgens en één 's avonds, Die doet er dan nog meer dan een uur over.
Zelfs met de brommer zijn ze op 30 minuten thuis, met de auto iets minder dan 20 minuten.

Als de kinderen door omstandigheden die bus niet kunnen halen of gebruiken, dan mogen ze een kleine 5km te voet afleggen tot het dichtstbijzijnde openbaar vervoer en moeten ze nog eens hopen dat dat rijdt.
Gisteren avond hadden de treinen op lijn 12 slechts 30 minuten vertraging en was de belbus reeds gestopt met rijden voor de laatste mensen van hun werk en/of avondschool thuis waren. Nu ja, als je na 21.00u en voor 6.00ude belbus wil gebruiken dan heb je toch pech, want dan rijden ze niet.
En je moet wel meer dan 2 uur op voorhand weten wanneer je ergens aankomt, want dat is de minimum tijd die er tussen het aanvragen en het gebruik van de belbus moet zijn.
En er is slechts 1 belbus voor heel de zone grens in de Noorderkempen.
1 belbus voor meer dan 35.000 mensen.
In een regio waar je met het openbaar vervoer zelfs niet van de treinstations naar de industrieparken geraakt, want De Lijn vindt die niet rendabel, maar waar er wel meerdere bussen dezelfde route volgen als het spoor, ze rijden zelfs zeer vaak gewoon naast de spoorlijnen.

Hier kan je dus gewoon niet zonder auto of brommer deelnemen aan het normale dagelijkse sociale en economische leven, zoals onze maatschappij dat wil opdringen.

Dat is niet alleen zo in de noorderkempen hoor,

in het dorp waar ik woonde was dat net hetzelfde, 1 bus s morgens en en 1 s avonds voor de schoolkinderen naar t dorp te voeren en 1 voor ze naar de stad te voeren, wel treinen, maar geen regelmatige bus van t station naar het dorp (2 a 3 km verderop )

dan verhuis ik naar Vlaams-Brabant daar hetzelfde lieke, ik woonde een half uurtje met de auto (in normaal verkeer) van de verschillende punten in Brussel , Evere en Zaventem waar ik moest werken, als ik daar bus of trein voor moest nemen,... de dag voordien vertrekken denk ik om op tijd te zijn...

Hier pak ik gewoon mijn velo 4 km maximum op een kwartierke ben ik er ik verslaag soms zelf de auto en de bus al helemaal alhoewel ik nu wel een busstop heb vlak voor mijn deur en vlak voor mijn werk, die krengen stoppen om de 200 meter, veroorzaken volgens mij meer filles dan ze oplossen met hun gestop en in de weg gerij. dus ik pak de velo.

frank1234 10 december 2009 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4483922)
De treinwagon van het paleis is zelfs een heel duur speeltje.
En het gebruik van die trein zou het treinverkeer enorm schaden.
Want de koninklijke trein heeft volgens de wet overal voorrang en de perrons of stations waar die trein passeert of stopt, moeten volledig vrij gehouden worden.
Een treinrit van de koning met zijn persoonlijke trein zou duurder uitkomen dan met het vliegtuig van Zaventem naar Deurne of Oostende, enkel al door de hoge veiligheidsmaatregelen die moeten genomen worden.

Ook moeten de mensen van de NMBS dan steeds aanvragen indienen in het buitenland om de sporen daar vrij te houden voor deze trein en om de nodige veiligheidsmensen vragen in het buitenland.
En de NMBS moet voor al de kosten opdraaien.
Het komt de belastingbetaler dus goedkoper uit om die trein te laten staan en militaire vliegtuigen te gebruiken.
Laat die trein dus maar rustig verder roesten en ongebruikt blijven.

kunnen we de koning en zijn gevolg niet mee laten roesten in die trein?

pajoske 10 december 2009 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 (Bericht 4485752)
kunnen we de koning en zijn gevolg niet mee laten roesten in die trein?

De koning steeds betrekken in deze discussie dient enkel om de aandacht af te leiden van de echte problemen. Ik denk niet dat onze koning zo dikwijls het openbaar vervoer neemt dat het een grote invloed heeft op de totale kostprijs.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door www.hbvl.be
Vervoersmaatschappij De Lijn haalt slechts zestien procent van zijn inkomsten bij de reizigers.

Dat wil dus zeggen dat de belastingbetaler 84% van de kostprijs op zijn rekening krijgt.............gratis maar niet voor iedereen......of waarover ging deze topic weer?

En dan zijn er stedelingen die op dit forum schrijven dat mensen die op de buiten wonen maar zelf voor de bijhorende kosten moeten betalen. Dan moeten die hun openbaar vervoer dat daar massaal aanwezig is ook maar helemaal zelf betalen. Want wij betalen dubbel want onze broodnoodzakelijke auto's worden ook nog eens overbelast. Dat is dan de straf omdat het openbaar niet toereikend is.

illwill 10 december 2009 16:10

Citaat:

Goed dat ze tenminste toegeven dat het allochtonen zijn die voor de problemen zorgen. De rotte appels.

andev 10 december 2009 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4483880)
Ik stel voor een 3` klasse in te voeren zoals in de goeie ouwe tijd, nen wagon, die anders toch maar staat te roesten er extra aanhangen.

Al wie niet wil of kan betalen kan daar dan in mee. Zo kunnen de mensen die wel betallen tenminste zitten

Opgelet! Straks krijg je een klacht en een betoging aan je been vanwege een stel ingevoerde apen! Discriminatie!

Herr Flick 10 december 2009 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 4486222)
Opgelet! Straks krijg je een klacht en een betoging aan je been vanwege een stel ingevoerde apen! Discriminatie!

Waarom ik wil ze juist helpen, een gratis klasse in de trein voor die , die niet willen of kunnen betalen ,...

en het is dan nog geen cabrio wagon, zoals in het begin van de spoorwegen.

DONG ZHUO 10 december 2009 16:42

dinsdag nam ik de trein in het centraal station in Brussel en stapte per toeval op samen met de dienstdoende kaartjesknipper, op de trein toonde ik mijn "vervoersbewijs" en enkele jongeren die gelijktijdig opgestapt waren toonden hun "ticketje" niet....
toen ik de treinconducteur vroeg waarom ze hun kaartje niet hoefden te tonen kreeg ik als antwoord : "sorry meneer, éérst de veiligheid van de passagiers, dan het tijdig vertrek uit het station én dan het nauwlettend toekijken op de stipte aankomst in het volgende station en ja de kontrole op de kaartjes is de laagste prioriteit, orders van bovenaf ! Nog een prettige dag verder. "

Waarom koop ik steeds een kaartje van 7 euro ?????? zijn er nog mensen zoals ik ?????? ben ik écht de énige die nog een stinkend duur ticket koopt ............ ZUCHT !!!!!!!:cry::cry::cry:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be