Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   LDD : Conservatieve vakbond ACV houdt vast aan statutair personeel voor B-cargo (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132502)

Politics.be 11 december 2009 20:10

LDD : Conservatieve vakbond ACV houdt vast aan statutair personeel voor B-cargo
 
De christelijke vakbond ACV-Transcom blijft zich verzetten tegen de filialisering van het goederenvervoer. De vakbond wil dat ook in de toekomst het rangeerwerk voorbehouden blijft voor statutair personeel. LDD wijst er opdat de belastingbetaler sinds 2002 bij B-cargo een put van meer dan 600 miljoen euro heeft moeten dempen. Maar voor het ACV is dat blijkbaar geen punt.

Conservatieve vakbond ACV houdt vast aan statutair personeel voor B-cargo

De christelijke vakbond ACV-Transcom blijft zich verzetten tegen de filialisering van het goederenvervoer. De vakbond wil dat ook in de toekomst het rangeerwerk voorbehouden blijft voor statutair personeel. LDD wijst er opdat de belastingbetaler sinds 2002 bij B-cargo een put van meer dan 600 miljoen euro heeft moeten dempen. Maar voor het ACV is dat blijkbaar geen punt.

LDD volksvertegenwoordiger Paul Vanhie: “Het is werkelijk onvoorstelbaar dat de vakbonden in deze omstandigheden zo verstokt blijven vasthouden aan het statutaire karakter van NMBS - personeel. Onder Europese druk komt er nu eindelijk een broodnodige herstructurering van B-Cargo. Maar Europa eist dat de hervormingen worden aangemeld voor 1 januari 2010. Dit maakt de geplande herstructurering bij B-Cargo (nu NMBS Logistics)

Politieke druk nodig

LDD roept Minister van Overheidsbedrijven Vervotte op om zwaarder door te wegen op de onderhandelingen, en heeft de minister daar in het parlement al op gewezen, maar tot nog toe zonder succes.

Paul Vanhie: “Het management van de NMBS zal de nodige hervormingen niet doorvoeren zonder zwaardere politieke ruggensteun. De minister moet de vakbonden duidelijk maken dat de overheid, en dus de belastingbetaler, niet steeds geld kan blijven pompen in B-Cargo. Europa staat het niet toe, maar nog veel belangrijker is dat de belastingbetalers uit talloze arbeiders en bedienden bestaat die in de huidige economie het risico lopen om hun job te verliezen, zonder statutaire bescherming.

Voor LDD moet B-Cargo functioneren in een vrijgemaakte markt. Maar zelfs met de staat als aandeelhouder is het mogelijk winst te maken, dat bewijst het Zweedse Green Cargo elk jaar opnieuw. Green Cargo is ook eigendom van de staat maar de personeelskosten vormen daar slechts 30 procent van de kosten. Bij B-Cargo is dat nu 80 procent

Bron: politics.be

Pelgrim 12 december 2009 01:04

:cheer: acv :cheer:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be