Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De toekomst van de Vlaamse Beweging (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132570)

Hendrik de Stoute 13 december 2009 21:01

De toekomst van de Vlaamse Beweging

Steekproef - Met welke stelling ga je akkoord ?

1) De Vlaamse Beweging en de Waalse Beweging hebben eenzelfde politieke tegenstander : het behoudsgezinde unitaire Belgicisme. De Vlaamse Beweging kan dan ook beter samenwerken met de Waalse Beweging om volledig zelfbestuur te bekomen voor zowel voor Vlaanderen als Wallonië.

2) De Vlaamse Beweging moet met geen enkele andere stroming samenwerken want alleen heeft ze genoeg macht om volledige onafhankelijkheid te realiseren. Wat ze alleen doet doet ze beter.

3) De Vlaamse Beweging moet niet alleen samenwerken met de Waalse Beweging maar ook met de andere independentistische bewegingen in Europa (Catalonië, Schotland, Baskenland, ...). Samen staan we sterker. Voor een Europa van vrije en onafhankelijke naties en regio's.

Hollander 13 december 2009 21:18

de Vlaamse doelen zijn dezelfde als de Waalse doelen en simultaan te realiseren. Werk daartoe samen met de Waalse Beweging. De Catalonië, Basken, Schotten hebben niets van doen met jullie speelveld.

Unie der Provinciën 13 december 2009 21:40

Voor de Vlamingen geldt: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn...maar daar doen ze waarschijnlijk nog ongeveer vijfhonderd jaar over om daarachter te komen :)

Scarabaeida 13 december 2009 21:56

Bij die derde stelling is mag een beter werkwoord dan moet, pas dan zo ik ook daarmee akkoord gegaan zijn.

respublica 13 december 2009 22:00

Stelling 3. Ik heb jammer genoeg wel de indruk dat er niet veel overblijft van de Waalse regionalisten. Op hen zou ik dus toch niet al te hard rekenen. Maar Vlaanderen moet zeker een goede verstandhouding hebben met andere regio's die naar meer of volledig zelfbestuur ijveren.

solidarnosc 13 december 2009 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4491310)
Stelling 3. Ik heb jammer genoeg wel de indruk dat er niet veel overblijft van de Waalse regionalisten. Op hen zou ik dus toch niet al te hard rekenen.

Dat is geen indruk maar een feit.

Shadowke 13 december 2009 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4491315)
Dat is geen indruk maar een feit.

idd

Scarabaeida 13 december 2009 22:14

Franstalig nationalisme daarentegen, is springlevend.

Shadowke 13 december 2009 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4491334)
Franstalig nationalisme daarentegen, is springlevend.

14 juillet in het Liège van Henri1 ;)

en dan ontkent hem dat constant.
belgicistische leugens!

Hendrik de Stoute 13 december 2009 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4491310)
(...)Ik heb jammer genoeg wel de indruk dat er niet veel overblijft van de Waalse regionalisten. Op hen zou ik dus toch niet al te hard rekenen. (...)

Zelfs al staat de Waalse Beweging anno 2009 minder sterk op haar voeten dan de Vlaamse Beweging toch lijkt mij een samenwerking belangrijk o.a. om de propaganda van Belgicisten te doorprikken. Het Belgicisme stelt maar al te gemakkelijk Brussel voor als hèt voorbeeld van een geslaagde communautaire samenwerking terwijl Vlaanderen door een ethnocentrische wesp zou zijn gestoken. Wie de problematiek van dichtbij volgt weet dat dat niet klopt. Maar een deel van die publieke opinie slikt die propaganda wel. De gewezen voorzitter van de Vlaamse Volks Beweging (VVB) Eric Defoort leek met de nieuwe baseline 'Voor Onafhankelijkheid én Samenwerking" ook in die richting te denken. In de richting van een gelijkwaardige samenwerking tussen Wallonië en Vlaanderen buiten de frustrerende en oneerlijke context om van het huidige België.

solidarnosc 13 december 2009 22:39

De Waalse beweging is quasi verdwenen. Als er al iets van niet Belgische beweging is dan is dit eerder Franstalig anti-Vlaams. Nu dat is evengoed het geval voor de Vlaamse Beweging waar er geen bal belangstelling bestaat voor samenwerking met de Walen laat staan de Franstaligen. U noemt Defoort maar als ik me niet vergis is de man het afgebold bij de VVB.

Hendrik de Stoute 13 december 2009 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4491355)
De Waalse beweging is quasi verdwenen.

Ik dacht het niet. Ze heeft onlangs nog een Staten Generaal gehouden :
http://www.etatsgenerauxdewallonie.net/

Citaat:

Als er al iets van niet Belgische beweging is dan is dit eerder Franstalig anti-Vlaams.

Gaat veelal samen : pro -België en anti-Vlaams. Zie bv. de huidige voorzitter van Bplus.

Citaat:

Nu dat is evengoed het geval voor de Vlaamse Beweging waar er geen bal belangstelling bestaat voor samenwerking met de Walen laat staan de Franstaligen.

Ik denk niet dat dat klopt.

Citaat:

U noemt Defoort maar als ik me niet vergis is de man het afgebold bij de VVB.

Hij is het niet afgebold. Hij is geen voorzitter meer maar nog altijd lid van het bestuur.

Scarabaeida 13 december 2009 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4491338)
14 juillet in het Liège van Henri1 ;)

Niet per se de rattachistische kaart, voor het moment toch.

solidarnosc 13 december 2009 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4491375)
Ik dacht het niet. Ze heeft onlangs nog een Staten Generaal gehouden :
http://www.etatsgenerauxdewallonie.net/

Radikaal linkse organisaties houden regelmatig meetings waar er nog een pak meer volk aanwezig is maar daarom beweer ik nog niet dat radikaal links in Belgïe een grote stroming is op dit moment.

Citaat:

Gaat veelal samen : pro -België en anti-Vlaams. Zie bv. de huidige voorzitter van Bplus.

Tja voor Vlaams-Nationalisten is iedereen die voorstanders is van het voortbestaan van België anti-Vlaams.

Citaat:

Ik denk niet dat dat klopt.
Ik denk van wel en ik heb een licht vermoeden dat 99,99% van de Franstaligen die mening delen.

Citaat:

Hij is het niet afgebold. Hij is geen voorzitter meer maar nog altijd lid van het bestuur.
Omdat ie niets gedaan kreeg als "linkse" in een beweging dat voor 90% wordt gedomineerd door rechts tot extreem-rechts.

Herr Oberst 13 december 2009 23:32

Waar komt de term "independentisme" eigenlijk vandaan?

Hendrik de Stoute 13 december 2009 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 4491408)
Waar komt de term "independentisme" eigenlijk vandaan?

Van het woord 'independent' (onafhankelijk). De Catalanen bv. gebruiken het veelvuldig (ipv separatisme). Ook in Vlaanderen komen er stemmen op om ipv (het negatief klinkende) 'separatisme' eerder te kiezen voor 'independentisme'.

Zie ook :
* Independentisme (in de Catalaanse Wikipedia)
http://ca.wikipedia.org/wiki/Independentisme

* Zeg niet separatisme, zeg independentisme ( artikel uit De Standaard)
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=G07OTQ7K

Hendrik de Stoute 13 december 2009 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4491401)
Tja voor Vlaams-Nationalisten is iedereen die voorstanders is van het voortbestaan van België anti-Vlaams.

Dat is natuurlijk flauwekul. Bert Anciaux bv. is voor het voortbestaan van België (in een confederale context) en wordt als progressieve flamingnant door niemand als 'anti-Vlaams' beschouwd. Zelfs niet door 't Pallieterke. ;-)

Hendrik de Stoute 13 december 2009 23:58

dubbele post

solidarnosc 14 december 2009 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4491446)
Dat is natuurlijk flauwekul. Bert Anciaux bv. is voor het voortbestaan van België (in een confederale context) en wordt als progressieve flamingnant door niemand als 'anti-Vlaams' beschouwd. Zelfs niet door 't Pallieterke. ;-)

Voortbestaan van België in een confederale context is een contradictie in terminis. Het is even hypocriet en betekenisloos als Nederlanders die zingen dat ze de Koning van Hispanjen altijd hebben geëerd nadat ze hem net buiten hebben geschot en zich van Spanje hebben "geïndependeerd". Het dient alleen om de schijn op te houden om op een sluikse manier een seperatistsiche agenda door te voeren omdat men weet dat er geen Vlaamse meerderheid is voor het opdoeken van België en men ook weet dat dit meteen de laatste beslissing is die de Vlamingen zouden nemen in Brussel. Dat laatste zou meteen betekenen dat Anciaux (of een andere Vlaming) nooit meer schepen zal worden in Brussel....

Jaani_Dushman 14 december 2009 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4491468)
Voortbestaan van België in een confederale context is een contradictie in terminis. Het is even hypocriet en betekenisloos als Nederlanders die zingen dat ze de Koning van Hispanjen altijd hebben geëerd nadat ze hem net buiten hebben geschot en zich van Spanje hebben "geïndependeerd". Het dient alleen om de schijn op te houden om op een sluikse manier een seperatistsiche agenda door te voeren omdat men weet dat er geen Vlaamse meerderheid is voor het opdoeken van België en men ook weet dat dit meteen de laatste beslissing is die de Vlamingen zouden nemen in Brussel. Dat laatste zou meteen betekenen dat Anciaux (of een andere Vlaming) nooit meer schepen zal worden in Brussel....

Toch opvallend dat telkens een belgicist zonder argumenten valt, hij denkt dat de discussie rond Brussel voor hem een reddingsboei is. De andere piste is het vervallen in "ollanderhaat".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be