Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Groen! en SLP praten over samengaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132634)

solidarnosc 14 december 2009 21:44

Groen! en SLP praten over samengaan

Citaat:

Groen! en SLP praten over samengaan
maandag 14 december 2009Bron: belgaAuteur: svh
BRUSSEL - Groen! en de SLP (sociaal-liberale partij van Geert Lambert) voeren verkennende gesprekken over een samengaan. Dat bevestigden de voorzitters van beide partijen in Terzake (Canvas). Mogelijk volgt er zaterdag meer nieuws, want dan houden beide partijen een partijraad.

De SLP deed het bij de regionale verkiezingen van dit jaar erg slecht. De opvolger van Spirit en de Vlaamse Progressieven haalde geen enkele zetel, waardoor voorzitter Geert Lambert als enig parlementslid overbleef. Lambert kondigde aan dat de partij na het zomerreces over de toekomst zou beslissen. Die oefening blijkt nu bijna afgerond.

Volgens Lambert zijn er veel punten van overeenkomst tussen de programma’s van beide partijen, maar blijven er verschilpunten. Zaterdag komt de partijraad bijeen. 'Daar zal als groep worden beslist. Het gaat hier niet om een beslissing van Geert Lambert alleen', zegt Lambert.

Nja Groen! die met de kiesdrempel flirt en Geert Lambert die in het parlement wil blijven. Persoonlijk vind ik zeker voor kleinere partijen dat een scherp profiel belangrijk is en door de "fusie" met SLP dreigt Groen! een nog fletser profiel te krijgen dan ze vandaag reeds hebben.

lollysticky 14 december 2009 22:50

en hoe verenig je die beide partijen op communautair vlak 8O?

solidarnosc 14 december 2009 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4493252)
en hoe verenig je die beide partijen op communautair vlak 8O?

Dat is vrij simpel. Neem één partij die nauwelijks boven de partijgrens komt en één die er al helemaal niet meer boven komt. Vermeng dit met een groep bange parlementairen die schrik hebben om hun wedde te verliezen en de rest is een kwestie van marketing. ;-)

Misschien dat Groen! op communautair vlak wat meer afstand zal nemen van Ecolo. Het zou vreemd zijn mocht de nationalistische ziekte ook bij hen geen sporen hebben achtergelaten. Iemand als Bart Staes is éen van de belangrijkste figuren binnen groen en die zal er wellicht ook geen problemen mee hebben. De Franstaligen mogen nog zo'n toffe peren zijn als ze willen hen boven de kiesdrempel stemmen zullen ze niet doen. Persoonlijk denk ik niet dat een scherper communautair profiel hen stemmen zal opleveren (net zomin het dat bij SP.a heeft gedaan). Daarvoor is de concurrentie veel te groot en de geloofwaardigheid van Groen! daaraan omgekeerd evenredig (net zoals de SP.a)

Txiki 15 december 2009 00:15

Bart Staes is radicaler dan SLP. Dat zal dus zeker geen probleem zijn. SLP, wie is dat trouwens nog? Dat verhaal is teneinde. Of ze nu samengaan met Groen of niet, dat is gedaan. Licht uit, deuren dicht, en naar huis.

toccata 15 december 2009 00:26

Eerste reactie: "WTF! Neen!8O8O"
Nu ik er al meer over heb nagedacht: misschien, ben er nog niet uit

solidarnosc 15 december 2009 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4493354)
Bart Staes is radicaler dan SLP. Dat zal dus zeker geen probleem zijn. SLP, wie is dat trouwens nog? Dat verhaal is teneinde. Of ze nu samengaan met Groen of niet, dat is gedaan. Licht uit, deuren dicht, en naar huis.

Nja Groen denkt wellicht dat die anderhalve procent erbij veel verschil kan maken. Persoonlijk denk ik dat hun profiel daardoor zal afzwakken daar waar ze volgens mij nood hebben aan een duidelijk onderbouwd samenhangend verhaald en niet aan een links-liberaal-nationalistische-groen-progressief SPIRIT bis.

Den Duisteren Duikboot 15 december 2009 00:39

Als het de bedoeling is een kartel aan te gaan, zou ik het afschieten. Ofwel kan Lambert zich in het programma van Groen! vinden en dan sluit hij gewoon aan, ofwel blijft hij weg. Lambert gaat voor Groen! echt niet het verschil maken, al heeft hij zeker zijn capaciteiten.

Zijn Vlaams profiel lijkt me niet zo problematisch. Groen! heeft zich altijd pragmatisch opgesteld over communautaire kwesties: regionaliseren kan zolang het een aantoonbare win-win-situatie is. Zijn liberale profiel is problematischer, zeker voor de oude garde binnen Groen!.

abou Anis 15 december 2009 00:44

Lambert: "makkik binne makkik binne, om een lieke te beginnen ..."

Txiki 15 december 2009 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4493377)
Eerste reactie: "WTF! Neen!8O8O"
Nu ik er al meer over heb nagedacht: misschien, ben er nog niet uit

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4493401)
Nja Groen denkt wellicht dat die anderhalve procent erbij veel verschil kan maken. Persoonlijk denk ik dat hun profiel daardoor zal afzwakken daar waar ze volgens mij nood hebben aan een duidelijk onderbouwd samenhangend verhaald en niet aan een links-liberaal-nationalistische-groen-progressief SPIRIT bis.

Ik ben het met je eens, Solidarnosc. Buiten een paar totaal uitgespeelde vroegere Volksunie-kopstukken heeft SLP niks te bieden aan Groen, behalve verdeeldheid. En dat is wel het laatste wat ze daar nu kunnen gebruiken. Politiek is een hard spel. Groen zou strategisch en voor zichzelf beter gewoon keihard njet zeggen. Nu, als ik de famiale achtergrond van Wouter Van Besien in rekening breng, kan ik verstaan dat hij wil openstaan voor gesprekken, maar meer toch ook niet. Uiteindelijk gaat het hier om een laatste poging van enkele "toppers" om toch nog te kunnen meeëten van het pluche.

Aan Toccata: neen jong, SLP is een afgesloten verhaal. Die gasten zijn enkel bezig met een laatste poging om de verdrinkingsdood nog wat uit te stellen. Het is ermee gedaan. Groen moet zichzelf daarvoor niet opofferen.

Txiki 15 december 2009 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4493413)
Lambert: "makkik binne makkik binne, om een lieke te beginnen ..."

Het zal dan toch de allerlaatste strofe zijn van een balade.

lombas 15 december 2009 00:53

Er was hier beter een soort GroenLinks ontstaan.

toccata 15 december 2009 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4493432)

Uit welke partijen dan:-)
Ik zie hier in Vlaanderen geen partijen van de kaliber van CPN, PPR, PSP en EVP?

lombas 15 december 2009 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4493443)
Uit welke partijen dan:-)
Ik zie hier in Vlaanderen geen partijen van de kaliber van CPN, PPR, PSP en EVP?

Uiteenvallen van de KP in de jaren negentig... Overkomen van SP'ers na het SP.a debacle... Trotskyisten... PVDA...

Txiki 15 december 2009 01:01

Citaat:

Niet helemaal mee eens. Het wordt dat partijen hier ophouden met constant te veranderen, kartels te smeden, spreken over samen te gaan... Het wordt tijd dat partijen opnieuw rustig de tijd nemen om zichzelf op te bouwen, te verdiepen, op zoek gaan naar nieuw bloed vanuit de basis.

Fozzie 15 december 2009 01:02

Als Groen-SLP daarmee republikeins word, op bepaalde vlakken realistischer en Vlaamser, dan bestaat de kans dat ik er terug ga op stemmen.
Ik stemde ze niet meer op omdat Groen voor het behoud van de monarchie is en zich onthield bij de stemming over de splitsing van BHV.

abou Anis 15 december 2009 01:02

Citaat:

Die discussie is begin jaren '80 effectief gevoerd binnen minstens een linkse partij.

Txiki 15 december 2009 01:09

Het draagvlak daarvoor is toch redelijk klein. Wij werken hier in de gemeente al jaaaaren binnen een kartel dat zich als "Vlaams Ecologisch Alternatief" profileert (als resultaat van een samenwerking tussen linkse flaminganten, groenen en onafhankelijken", en dat levert nog altijd wel een gemeenteraadslid op, maar verder weinig of niks.

toccata 15 december 2009 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4493453)
Die discussie is begin jaren '80 effectief gevoerd binnen minstens een linkse partij.

KP?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4493459)
Het draagvlak daarvoor is toch redelijk klein. Wij werken hier in de gemeente al jaaaaren binnen een kartel dat zich als "Vlaams Ecologisch Alternatief" profileert (als resultaat van een samenwerking tussen linkse flaminganten, groenen en onafhankelijken", en dat levert nog altijd wel een gemeenteraadslid op, maar verder weinig of niks.

Het allerbelangrijkste lijkt me dat dit soort dingen vanaf de basis groeit (zoals met groenlinks effectief het geval was...) en niet op een nationaal partij-bestuur er stommelings wordt doorgejaagd

Txiki 15 december 2009 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4493470)
Het allerbelangrijkste lijkt me dat dit soort dingen vanaf de basis groeit (zoals met groenlinks effectief het geval was...) en niet op een nationaal partij-bestuur er stommelings wordt doorgejaagd

Die werking is ook totaal vanuit de basis. De paar keer dat een nationaal partij-bestuur zich ermee wilde moeien, is dat fallicant afgelopen voor de lokale partner terzake. Concreet: Agalev is eruit gestapt, ze moesten eigenlijk van de toenmalige top. Gevolg: Agalev (of Groen!) is onbestaande in ons dorp. Over en uit. Dom, zeer dom.

Wij waken er over dat die werking partijpolitiek onafhankelijk blijft en dus blijft afhangen van de inzet van lokale mensen die samen willen werken aan een links alternatief in de gemeente. Dat is niet simpel, maar het lukt elke keer nipt. Het nadeel is dat je constant op zoek moet naar nieuwe enthousiastelingen.

Vrijgevochten 15 december 2009 01:41

agalev

Ben gepasseerd langs agalev. Er bestond toch in het Leuvense een openheid naar een 'Vlaams profiel'. Ik herinner me nog een bericht van iemand van jong-agalev (ten tijde dat ze nog agalev waren) dat vele het beu waren om telkens dat samen uit, samen thuis verhaal met ecolo te moeten verdedigen.

Misschien kan dit jullie discussie wat verder helpen. Voor de rest spreek ik me verder niet meer uit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be