Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Het Groot Dictee der Nederlandse taal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132744)

Ernst Niessen 17 december 2009 09:14

Het Groot Dictee der Nederlandse taal

Gisteravond is op Nederland 1 het traditionele Groot Dictee der Nederlandse taal uitgezonden. Het was deze keer geschreven door de Nederlandse schrijver Gerrit Komrij. Moeilijke woorden waren onder meer stante pede, voor-de-gek-houderij, Bokseropstand, pietje-preciezerige, stupiedst, Bommelkonten en eau de toilettteje. NOS-nieuwslezer Philip Freriks en VRT-nieuwslezeres Martine Tanghe lazen het dictee andermaal voor.

Citaat:

Carrière

Het mistte zo, dat ik de afslag miste; die zin liet mij kennismaken met het dictee, waardoor ik stante pede van school af wilde; vanwege te veel voor-de-gek-houderij al kende ik alle jaartallen van Krimoorlog tot Bokseropstand.

Spellen was een ambigue zaak: in automatischepiloottoestand lukte het me vanzelf; maar zodra is erover nadacht weifelde ik of gênant zo'n fransozendakje had of niet; ja al die pietje-preciezerige accenten vond ik stupide, maar het gedoe met dat al of niet aaneenschrijven nog wel het stupiedst.

Voortijdige schoolverlaters zijn dappere dodo's op weg naar Bommelskonten, maar uiteindelijk raakte ik toch nog keurig netjes getrouwd, met een baan onder de balkenendenorm maar wel dicht daarbij, en met collegaatjes die ervan uitgaan dat ik geen cultuurbarbaar ben; ik ben tenslotte Tweede Kamerlid.

Dat fraaie traktement is meegenomen, want mijn eega is een funshopper; niet zo'n barbiepop die alle braderieën afstruint waar Jan en alleman wel een paar eurootjes kan stukslaan, maar een cliënte van pico bello etablissementen.

Tweemaal 's weeks gaat ze een dagje statten, waarbij ze als een kenau in exprestempo alle jezusfreaks die de Heer en Zijn werken prijzen en omverloopt, diverse rollatorrijpe oudjes meesleurend die aan het nordicwalken zijn, en dat alleen omdat ze een nieuw eau de toiletteje heeft gespot.

Zwaarbeladen keert ze huiswaarts, sprenkelt eau de cologne uit de eau-de-colognefles en begint op internet eBay af te schuimen voor een zo goed als nieuw Blu-rayspelertje.

Als manlief ben ik de financiële kop-van-jut, al kent haar koopdrift één pluspunt: jaarlijks kunnen we voor een extra vakantietje eropuit gaan van het geld dat onze koters met haar luxevoorwerpen op de vrijmarkt terugverdienen.

Mijn huwelijk mag direct uit Dantes hel komen, die schooldag waarop het dictee me ging tegenstaan, was wel het grootste debacle van mijn leven, want als ik toentertijd beter had leren spellen, was ik allang politicus af en nu een wat minder gedweeë geldschieter.

Knipp 17 december 2009 09:35

Een linzenrijk dictee als het ware :lol:
En hoe zou Mitgard staan ? Met zo'n fransozendakje ?

Derk de Tweede 17 december 2009 09:41

22 Fouten.......8-)

schaduw 27 december 2013 11:56

Amai.

Universalia 27 december 2013 14:07

Blijkbaar was dat een dictee voor Nederlanders alleen dan. Want het Groot Dictee der Nederlandse Taal was op 18 december 2013 dacht ik.

link :-)

Antoon 27 december 2013 14:55

"Eerste zin van Groot Dictee was fout"

Henri1 27 december 2013 15:22

Wat is onze 2de landstaal toch verrijkend en innoverend. ;-)

Vooral sinds de inmenging van de Nederlanders…...

Knuppel 27 december 2013 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6948592)

Je bedoelt allicht sinds inmenging van Franstalige separatisten in het toenmalige Nederland? België's twee taal mag dan het Frans zijn, Waals is idd niet het beste Frans.

Antoon 27 december 2013 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6948678)
Je bedoelt allicht sinds inmenging van Franstalige separatisten in het toenmalige Nederland? België's twee taal mag dan het Frans zijn, Waals is idd niet het beste Frans.

Het verschil is als volgt : Het Nederlands in Vlaanderen is puurder dan dat van Nederland. Het zijn ook meestal Vlamingen die de Grote Dictee winnen, en de Nederlanders hebben daar ook oog en respect voor.

De Fransen lachen zich een kreuk over het Frans van de Franstalige Belgen, want dat laatste trekt op niks, zeker qua uitspraak.

Boduo 27 december 2013 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6948749)
Het verschil is als volgt : Het Nederlands in Vlaanderen is puurder dan dat van Nederland. Het zijn ook meestal Vlamingen die de Grote Dictee winnen, en de Nederlanders hebben daar ook oog en respect voor.

De Fransen lachen zich een kreuk over het Frans van de Franstalige Belgen, want dat laatste trekt op niks, zeker qua uitspraak.

Dit jaar was het alweer een Limburger en dan nog een die op dezelfde lagere school zat als een van de vorige winnaars !
Welke journalist zal dit eens "onderzoeken" ?

Boduo 27 december 2013 18:21

Citaat:

Jij woont dus in Liège. In het woordenboek staat dat je ook mag Liége schrijven.
Die ander landstaal is toch soepel hé.
Ik zag ook dat liège betekent : kurk...
Kurkdroog, is dat: sec comme liège ?

Derk de Tweede 27 december 2013 20:04

Het is zo jammer dat Walen hun eigen mooie Waals verwaarlozen en kiezen voor een soort van Koeterfrans.

Kaaskoppie 27 december 2013 22:21

Citaat:

ontegensprekelijk juist...een interessante vraagstelling is waarom nederlanders de taal zo verloederen

Vette Pois(s)on 28 december 2013 10:27

Citaat:

Klopt.

Onze eerste onlandstaal is "betaal"...je blauw aan belastingen.

Echte Waal 28 december 2013 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4496731)
Het Grote Dictee der Nederlandse taal

fixed

Echte Waal 28 december 2013 10:34

Citaat:

:rofl:

Echte Waal 28 december 2013 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6948916)
Het is zo jammer dat Walen hun eigen mooie Waals verwaarlozen en kiezen voor een soort van Koeterfrans.

Ge hebt gelijk.
Ook koetervlaams is de toekomst vrees ik... :-(

Henri1 28 december 2013 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6948916)

Er zijn nog weinigen die ik ken die het Waals beheersen.
De jongere generaties hebben het laten verwateren.

HRobin 28 december 2013 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6949475)
fixed

Mis.

De officiële titel van de wedstrijd is "Groot Dictee der Nederlandse Taal"

HRobin 28 december 2013 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6949877)
Er zijn nog weinigen die ik ken die het Waals beheersen.
De jongere generaties hebben het laten verwateren.

Dag ligt niet echt aan de jongere generaties, eerder bij de oudere die het dialect niet willen aanleren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be