![]() |
Louis Tobback is Brabander,wat bent u?
Louis Tobback, stelde gisteravond in Terzake nog eens duidelijk, dat hij Brabander is en geen Vlaming ,omdat Vlamingen van de profincies Vlaanderen komen.
Deelt u deze mening en definitie van Vlaming. Hoe ziet u uzelf in dit verband? |
Citaat:
|
Citaat:
Tobback heeft gelijk,Wat veel Belgen Vlaanderen noemen, is in feite Zuid Nederland.Vlaanderen is in dit geval pars pro toto , twee provincies in Zuid Nederland Zoals Holland ook pars pro toto is, twee provincies in Noord Nederland. |
Citaat:
|
Citaat:
|
België is ook een slecht gekozen term. De laatste eeuwen werd de term België gewoon gebruikt om de Nederlanden mee aan te duiden: kijkt u maar naar deze kaart met de LEO BELGICUS (Belgische leeuw) erop:
![]() Zo is 'Lingua Belgica' zelfs een synoniem voor Nederlandse taal. In feite zijn 'Nederland' en 'België' dus synoniemen van elkaar, want beide betekenen 'Lage landen.' In de praktijk is er echter de consensus ontstaan om over België en Vlaanderen te spreken. Beiden zijn echter partes pro toto, maar daar moet je echt niet over struikelen. Ik zie mezelf als Vlaming, maar je mag me ook Zuid-Nederlander noemen. |
Louis is vooral een belgicist met heimwee.
|
Citaat:
Wat is dit voor een logica:roll:Zeker een Limburgse logica? |
Citaat:
Ze zeggen dat Hollanders dominant zijn ,maar Brabanders kunnen er ook wat van zeg .Paul Scheffer kwam er nauwelijks tussen. |
Citaat:
|
Citaat:
In de tijd van Karel de Grote en van Napoleon was het inderdaad anders. |
Citaat:
|
Citaat:
Ja dat beweert men dan snel. En u beweert dat dus ook. Maar als u goed kijkt naar die leeuw hier beneden (openklikken), dan zijn er ook Frans- en Duitssprekende gedeelten in die 'lage landen'. Luxemburg, Namen, Saint-Hubert, enz behoren ook tot de 'Leo Belgicus'. En daar spraken ze toch geen 'Nederlands' voor zover ik weet. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...o_Belgicus.jpg |
Citaat:
http://www.volkskrant.nl/archief_bet...n_de_jaren_nul |
Citaat:
Studenten mogen het beslist niet gebruiken voor het schrijven van hun scriptie. Het is een verzamelingen van verhalen en ideeen van mensen. Niet meer en niet minder. Dus iedereen kan er een andere mening tegenover stellen. |
ik ben Zuid-Brabander, net als Tobback ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() Leo Belgicus ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Nu, de Leo Belgicus van Jodocus, omvatte of bevatte Franstalige en Duitstalige gebieden. Dus juist het tegenovergestelde van wat u beweert. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be