Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Louis Tobback is Brabander,wat bent u? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133009)

JP Coen 22 december 2009 11:17

Louis Tobback is Brabander,wat bent u?

Louis Tobback, stelde gisteravond in Terzake nog eens duidelijk, dat hij Brabander is en geen Vlaming ,omdat Vlamingen van de profincies Vlaanderen komen.
Deelt u deze mening en definitie van Vlaming.
Hoe ziet u uzelf in dit verband?

system 22 december 2009 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4503884)
Louis Tobback, stelde gisteravond in Terzake nog eens duidelijk, dat hij Brabander is en geen Vlaming ,omdat Vlamingen van de profincies Vlaanderen komen.

Natuurlijk heeft hij gelijk. Ik voel me ook Limburger. En zoals ik reeds zoveel malen heb gezegd, de term 'Vlaming' om de Vlaamsspekenden in België aan te duiden is zeer slecht gekozen. 'Vlaming' duidt op mensen die in de 'Vlaanders' wonen. Dat is toch de evidentie zelf.

Sidharta 22 december 2009 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 4503884)

Dat is niet zo moeilijk.
Tobback heeft gelijk,Wat veel Belgen Vlaanderen noemen, is in feite Zuid Nederland.Vlaanderen is in dit geval pars pro toto , twee provincies in Zuid Nederland
Zoals Holland ook pars pro toto is, twee provincies in Noord Nederland.

Sidharta 22 december 2009 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4503889)
Natuurlijk heeft hij gelijk. Ik voel me ook Limburger. En zoals ik reeds zoveel malen heb gezegd, de term 'Vlaming' om de Vlaamsspekenden in België aan te duiden is zeer slecht gekozen. 'Vlaming' duidt op mensen die in de 'Vlaanders' wonen. Dat is toch de evidentie zelf.

Daarom kun je Nedrlanders ook geen Hollanders noemen!!!!

system 22 december 2009 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4503891)
Dat is niet zo moeilijk.
Tobback heeft gelijk,Wat veel Belgen Vlaanderen noemen, is in feite Zuid Nederland.Vlaanderen is in dit geval pars pro toto , twee provincies in Zuid Nederland
Zoals Holland ook pars pro toto is, twee provincies in Noord Nederland.

Ja maar het Zuid-Nederland waar u naar verwijst, bevatte ook Franssprekenden en Duitssprekenden. Eigenlijk was Zuid-Nederland een soort 'België avant la lettre'.

respublica 22 december 2009 11:37

België is ook een slecht gekozen term. De laatste eeuwen werd de term België gewoon gebruikt om de Nederlanden mee aan te duiden: kijkt u maar naar deze kaart met de LEO BELGICUS (Belgische leeuw) erop:

Zo is 'Lingua Belgica' zelfs een synoniem voor Nederlandse taal. In feite zijn 'Nederland' en 'België' dus synoniemen van elkaar, want beide betekenen 'Lage landen.'

In de praktijk is er echter de consensus ontstaan om over België en Vlaanderen te spreken. Beiden zijn echter partes pro toto, maar daar moet je echt niet over struikelen. Ik zie mezelf als Vlaming, maar je mag me ook Zuid-Nederlander noemen.

Vette Pois(s)on 22 december 2009 12:02

Louis is vooral een belgicist met heimwee.

Sidharta 22 december 2009 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4503889)

U bent Limburger en u zegt dat u Vlaams spreekt.
Wat is dit voor een logica:roll:Zeker een Limburgse logica?

Sidharta 22 december 2009 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4503946)

Hij was wel erg veel aan het woord.
Ze zeggen dat Hollanders dominant zijn ,maar Brabanders kunnen er ook wat van zeg .Paul Scheffer kwam er nauwelijks tussen.

Zwartengeel 22 december 2009 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4503946)

Valt het ook op dat het steeds weer dezelfden zijn die hun Vlaming-zijn krampachtig proberen te ontkennen?

Sidharta 22 december 2009 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4503893)
Ja maar het Zuid-Nederland waar u naar verwijst, bevatte ook Franssprekenden en Duitssprekenden. Eigenlijk was Zuid-Nederland een soort 'België avant la lettre'.

In deze eeuw, is Zuid Nederland het Nederlandstalige Belgie.
In de tijd van Karel de Grote en van Napoleon was het inderdaad anders.

Sidharta 22 december 2009 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4503952)
Valt het ook op dat het steeds weer dezelfden zijn die hun Vlaming-zijn krampachtig proberen te ontkennen?

Hij is niet de enige, zijn partij zit er vol van en de VLD ook.

system 22 december 2009 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4503911)
België is ook een slecht gekozen term. De laatste eeuwen werd de term België gewoon gebruikt om de Nederlanden mee aan te duiden: kijkt u maar naar deze kaart met de LEO BELGICUS (Belgische leeuw) erop:

Zo is 'Lingua Belgica' zelfs een synoniem voor Nederlandse taal. In feite zijn 'Nederland' en 'België' dus synoniemen van elkaar, want beide betekenen 'Lage landen.'

In de praktijk is er echter de consensus ontstaan om over België en Vlaanderen te spreken. Beiden zijn echter partes pro toto, maar daar moet je echt niet over struikelen. Ik zie mezelf als Vlaming, maar je mag me ook Zuid-Nederlander noemen.

Ja dat beweert men dan snel. En u beweert dat dus ook. Maar als u goed kijkt naar die leeuw hier beneden (openklikken), dan zijn er ook Frans- en Duitssprekende gedeelten in die 'lage landen'. Luxemburg, Namen, Saint-Hubert, enz behoren ook tot de 'Leo Belgicus'. En daar spraken ze toch geen 'Nederlands' voor zover ik weet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...o_Belgicus.jpg

Sidharta 22 december 2009 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4503951)
Hij was wel erg veel aan het woord.
Ze zeggen dat Hollanders dominant zijn ,maar Brabanders kunnen er ook wat van zeg .Paul Scheffer kwam er nauwelijks tussen.

Voor mensen die ook in het verhaal van Paul scheffer geinteresseerd zijn en het verhaal dat Terzake niet bracht ,door onvermogen om een goed programma te maken over de jaren nul.

http://www.volkskrant.nl/archief_bet...n_de_jaren_nul

Sidharta 22 december 2009 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4503988)
Ja dat beweert men dan snel. En u beweert dat dus ook. Maar als u goed kijkt naar die leeuw hier beneden (openklikken), dan zijn er ook Frans- en Duitssprekende gedeelten in die 'lage landen'. Luxemburg, Namen, Saint-Hubert, enz behoren ook tot de 'Leo Belgicus'. En daar spraken ze toch geen 'Nederlands' voor zover ik weet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...o_Belgicus.jpg

Nogmaals, Wikipedia heeft geen enkele wetenschappelijke status.
Studenten mogen het beslist niet gebruiken voor het schrijven van hun scriptie.
Het is een verzamelingen van verhalen en ideeen van mensen.
Niet meer en niet minder.
Dus iedereen kan er een andere mening tegenover stellen.

Shadowke 22 december 2009 12:40

ik ben Zuid-Brabander, net als Tobback ;)

Sidharta 22 december 2009 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4504001)
ik ben Zuid-Brabander, net als Tobback ;)

Ik ben Noord- Hollander ,net als????(niemand op dit forum)

system 22 december 2009 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4503999)
Nogmaals, Wikipedia heeft geen enkele wetenschappelijke status.Studenten mogen het beslist niet gebruiken voor het schrijven van hun scriptie.
Het is een verzamelingen van verhalen en ideeen van mensen.
Niet meer en niet minder.
Dus iedereen kan er een andere mening tegenover stellen.

Nu zit u er toch helemaal naast. Dat heeft niets te maken met Wikipedia. Deze Leo Belgicus dateert uit 1611, door een Vlaming, Jodocus Hondius, uitgegeven in Amsterdam.

Leo Belgicus

Sidharta 22 december 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4504006)
Nu zit u er toch helemaal naast. Dat heeft niets te maken met Wikipedia. Deze Leo Belgicus dateert uit 1611, door een Vlaming, Jodocus Hondius, uitgegeven in Amsterdam.

In 1611 waren de Vlamingen in Amsterdam "Hollanders"

system 22 december 2009 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta;4504011[COLOR="Blue"
]In 1611 waren de Vlamingen[/color] in Amsterdam "Hollanders"

Neen, toen waren ze dat nog niet. Want deze Jodocus, die moest vluchten voor de Spanjaarden. Hij was van de eerste generatie vluchtelingen, en was zeker nog geen Hollander. Zijn kinderen en zeker zijn kleinkinderen werden dat wel. En zeer vlug zelfs.

Nu, de Leo Belgicus van Jodocus, omvatte of bevatte Franstalige en Duitstalige gebieden. Dus juist het tegenovergestelde van wat u beweert.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be