Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wallonië vervuilt de Dender (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133040)

Descartes Jr 23 december 2009 17:19

Wallonië vervuilt de Dender

In Ath wordt 600 liter zinkoxyde accidenteel in de Dender geloosd.

Het Waals Gewest "zou" een fax gestuurd hebben naar het Vlaams Gewest om hen te verwittigen.

En nu wil het toch wel lukken dat zich net op dat moment een stroompanne heeft voorgedaan zekers ! Resultaat : fax niet aangekomen.

Dat is al even waarschijnlijk als dat fameus waterlek in de archiefcatacomben van het Brussels gerecht, net op het moment dat men de dossiers van rechter De Tandt wou consulteren.

Sorry. Op basis van gefundeerde wetten in probabiliteit, statistiek en kansrekenen geloof ik hier dus niks meer van.

Alweer een zwarte bladzijde in het Belgisch zwartboek !

Zucht 23 december 2009 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4506166)
In Ath wordt 600 liter zinkoxyde accidenteel in de Dender geloosd.

Het Waals Gewest "zou" een fax gestuurd hebben naar het Vlaams Gewest om hen te verwittigen.

En nu wil het toch wel lukken dat zich net op dat moment een stroompanne heeft voorgedaan zekers ! Resultaat : fax niet aangekomen.

Dat is al even waarschijnlijk als dat fameus waterlek in de archiefcatacomben van het Brussels gerecht, net op het moment dat men de dossiers van rechter De Tandt wou consulteren.

Sorry. Op basis van gefundeerde wetten in probabiliteit, statistiek en kansrekenen geloof ik hier dus niks meer van.

Alweer een zwarte bladzijde in het Belgisch zwartboek !

Als het zinkoxyde was dan zou het zo erg niet zijn. Dat lost bijna niet op in water.
Zinkchloride daarentegen lost heel goed op en is dan een sterk zuur, dus oppassen geblazen en contact vermijden.

skaldis 23 december 2009 17:40

express om ons te straffen :-D

http://www.deredactie.be/permalink/1.674130

.

jbl 23 december 2009 17:49

De incidenten van de laatste weken tonen aan, dat het herverdelen van bevoegdheden op vlak van leefmilieu naar de gewesten een foute keuze is geweest. Leefmilieu, waters en bossen zou terug bij de federale overheid moeten terecht komen, dan moeten er geen faxen of telefoons gepleegd worden bij een incident en kan er sneller opgetreden worden. Rivieren, bossen en hun bewoners houden nu eenmaal geen rekening met gewest- en taalgrenzen, dus herstel deze fouten uit het verleden, dit in belang voor het leefmilieu en de bevolking.

Shadowke 23 december 2009 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jbl (Bericht 4506226)
De incidenten van de laatste weken tonen aan, dat het herverdelen van bevoegdheden op vlak van leefmilieu naar de gewesten een foute keuze is geweest. Leefmilieu, waters en bossen zou terug bij de federale overheid moeten terecht komen, dan moeten er geen faxen of telefoons gepleegd worden bij een incident en kan er sneller opgetreden worden. Rivieren, bossen en hun bewoners houden nu eenmaal geen rekening met gewest- en taalgrenzen, dus herstel deze fouten uit het verleden, dit in belang voor het leefmilieu en de bevolking.

en daarmee zou het opgelost zijn? ik denk van niet.
het is meer onwil/nalatigheid van Wallonië!

Johan Bollen 23 december 2009 18:09

een dam op de dender
zodat we water zien aan de ender

Zwartengeel 23 december 2009 18:48

Citaat:

Ook bij hergefederaliseerde bevoegdheden kunnen dergelijke zaken nog steeds voorvallen, hoor. Denk bijvoorbeeld terug aan het treinongeval bij Pécrot in 2001, daar kon de unitaire structuur van de NMBS de foutieve communicatie die ramp veroorzaakte uiteindelijk ook niet tegenhouden.

Bobke 23 december 2009 18:53

Citaat:

Ook niet met landsgrenzen.

Descartes Jr 23 december 2009 19:38

Wat mij in heel deze zaak (en vergelijkbare voorgaanden) eigenlijk het meeste stoort is dat onze "professionele" journalisten niet meer doen dan er wat verslag over uitbrengen zonder dieper te graven, gebreken aan te wijzen of na verloop van tijd uit te vissen welk beslag die zaken finaal krijgen.

De reden waarom ik hier op dit forum (en elders) een Zwartboek aanleg is om er over een paar jaar eens op terug te komen en journalisten en critici te bewegen tot hun ware rol ten dienste van een correcte maatschappij. Waartoe zij bepaalde voorrechten kregen (persvrijheid, geheimhouding van bronnen, beroepsgeheim, ...).

Ik zie daar echter bitter weinig van. Maar salonfähig zijn ze wel.

Descartes Jr 23 december 2009 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4506343)
Ook bij hergefederaliseerde bevoegdheden kunnen dergelijke zaken nog steeds voorvallen, hoor.

Kortom, laissez faire, laissez passer ...

Drink uw soep maar verder uit.

Vette Pois(s)on 23 december 2009 19:41

En de Vlaming ploeterde voort...

jbl 23 december 2009 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4506354)
Ook niet met landsgrenzen.

Klopt Bobke, maar het is toch al duidelijk dat waterverdragen tussen 2 landen (Nederland - België) al moeilijk te realiseren is, dan heb ik het nog enkel over het bevaarbaar houden van de rivier. Wij hebben onze rivieren opgedeeld per gewest, hierdoor ontstaan bv volgende stupide situaties (ik ga ze niet allemaal opnoemen en het betreft enkel bevaarbare waterlopen). bv Dender, valt voor 47km onder het vlaamse gewest, 17km onder waals gewest, de Bovenschelde 50km vlaams, 32km waals gewest, Kanaal naar Charleroi waals gewest 47km, vlaams gewest beheert13km, kortom leg mij eens uit wat hier toch het nut van is, welke visie kan er verschillend zij over 10 of 15 km waterloop, het is hetzelfde water, kortom een duidelijk voorbeeld van totaal inefficiënt bestuur dat hebben wij de laatste dagen wel kunnen vaststellen. Als er dan inderdaad iets gebeurt moet er nog gefaxt, gemaild, gebeld of getamtamd worden, dan nog moet er nog iemand oppakken, als dan de fax inderdaad niet toekomt of den ambtenaar zit bv op de pot, dan zit de vervuiling op een uur al 5-10km verder, toch efficiënt he.
Neen neen gezond verstand zegt dat je dit op nationaal vlak dient te organiseren en controleren, mochten er dan bv incidenten in Frankrijk of Nederland voor doen die gevolgen hebben voor België dan is er toch maar overleg tussen 2 staten nodig i.p.v dat dit hier kan oplopen tot 3 of 4 gewesten die dan elkaar nog eens onderling moeten kunnen bereiken.

Busse87 23 december 2009 19:57

Ik stel voor dat we morgen allemaal naar Luik gaan en daar is heerlijk een plasje in doen...Wie niet kan ophouden mag zijn bruine vriend de waterdoop geven .

Bobke 23 december 2009 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jbl (Bericht 4506449)
Klopt Bobke, maar het is toch al duidelijk dat waterverdragen tussen 2 landen (Nederland - België) al moeilijk te realiseren is, dan heb ik het nog enkel over het bevaarbaar houden van de rivier. Wij hebben onze rivieren opgedeeld per gewest, hierdoor ontstaan bv volgende stupide situaties (ik ga ze niet allemaal opnoemen en het betreft enkel bevaarbare waterlopen). bv Dender, valt voor 47km onder het vlaamse gewest, 17km onder waals gewest, de Bovenschelde 50km vlaams, 32km waals gewest, Kanaal naar Charleroi waals gewest 47km, vlaams gewest beheert13km, kortom leg mij eens uit wat hier toch het nut van is, welke visie kan er verschillend zij over 10 of 15 km waterloop, het is hetzelfde water, kortom een duidelijk voorbeeld van totaal inefficiënt bestuur dat hebben wij de laatste dagen wel kunnen vaststellen. Als er dan inderdaad iets gebeurt moet er nog gefaxt, gemaild, gebeld of getamtamd worden, dan nog moet er nog iemand oppakken, als dan de fax inderdaad niet toekomt of den ambtenaar zit bv op de pot, dan zit de vervuiling op een uur al 5-10km verder, toch efficiënt he.
Neen neen gezond verstand zegt dat je dit op nationaal vlak dient te organiseren en controleren, mochten er dan bv incidenten in Frankrijk of Nederland voor doen die gevolgen hebben voor België dan is er toch maar overleg tussen 2 staten nodig i.p.v dat dit hier kan oplopen tot 3 of 4 gewesten die dan elkaar nog eens onderling moeten kunnen bereiken.

Wel ik weet het eigenlijk niet.
Maar gaat de bevoegdheden op vlak van leefmilieu niet eerder over de regelgeving ?
Is het niet beter er in Vlaanderen alleen een goede regelgeving is dan helemaal geen voor heel België ?
Trouwens, moest het terug bij de federale overheid terecht komen dan zou er evengoed nog gefaxt, gemaild, gebeld of getamtamd moeten worden denk ik.

Descartes Jr 23 december 2009 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4506580)
Is het niet beter er in Vlaanderen alleen een goede regelgeving is dan helemaal geen voor heel België ?

Om alle kritikasters die mij onterecht een Holland-hater noemen eens op het juiste spoor te zetten : ik pleit voor een gemeenschappelijke milieugedragscode Holland-Vlaanderen. Maar dan wel een die realistisch is. En dat is de Hollandse niet : die is strenger dan de achtergrond-waarden. Begin maar !

Henri1 23 december 2009 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4506251)
en daarmee zou het opgelost zijn? ik denk van niet.
het is meer onwil/nalatigheid van Wallonië!

Daar is de Boa weer.

Henri1 23 december 2009 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4506443)
En de Vlaming ploeterde voort...

Ik maar denken dat het "de boer" was.

Den Ardennees 23 december 2009 22:47

hetgeen me niet bevalt aan het verhaal is de niet toegekomen fax wegens een elektrische panne.

Dus als morgen de kerncentrale van Tihange ontploft, maar er is juist een elektrische panne van het faxapparaat van het Vlaamse crisiscentrum, blijven we nog rustig een halve dag of meer verderdoen alsof er niets aan de hand is.

Ik zou denken dat over milieurampen er toch iets meer directe communicatie is dan per fax:roll:

Henri1 23 december 2009 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 4506766)
hetgeen me niet bevalt aan het verhaal is de niet toegekomen fax wegens een elektrische panne.

Dus als morgen de kerncentrale van Tihange ontploft, maar er is juist een elektrische panne van het faxapparaat van het Vlaamse crisiscentrum, blijven we nog rustig een halve dag of meer verderdoen alsof er niets aan de hand is.

Ik zou denken dat over milieurampen er toch iets meer directe communicatie is dan per fax:roll:

U kunt altijd nog naar Doel verhuizen. ;-)

djimi 23 december 2009 22:58

Citaat:

Waarom maken we er dan niet gelijk een Europese bevoegdheid van?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be