Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Pedagogische tik maakt kinderen succesvoller (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133355)

freespirit 3 januari 2010 18:33

Pedagogische tik maakt kinderen succesvoller

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...esvoller.dhtml

Eindelijk eens een onderzoek in die trend die een andere wind laat waaien. De voorbije decennia werden ouders die hun kinderen een opvoedkundige tik gaven/geven in toenemende mate geculpabiliseerd. Sommige 'pedagoochelaars' spreken zelfs bij een tikje op de vingers van 'kindermishandeling'. Het zouden machteloze ouders zijn die zoiets doen en zulke 'lijfstraffen' zouden leiden tot trauma's op latere leeftijd. Niet dus ! Ik heb zelf als klein kind in uitzonderlijke omstandigheden (wanneer ik echt 'stout' gedrag stelde) eens een tikje gekregen en ik kan me heus niet herinneren dat ik daar trauma's van heb opgelopen. Als ik kinderen heb, zal ik dit ook toepassen als het echt nodig is. Dit is in alle geval doeltreffender dan de geitenwollensokken-methodes die nu de plak lijken te zwaaien. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden. Zeker peuters en kleuters die de grenzen aftasten, mag je gerust eens fysiek corrigeren. Uiteraard met een tikje en niet met een heus pak slaag ! Wat de 'zachte ouders' hierop te zeggen hebben, laat me eigenlijk koud.

Dajjal 3 januari 2010 18:36

Eindelijk een onderzoek dat de pedagogische tik verantwoordt.

Het is omdat we met een hele generatie ouders zaten waar het zo werd ingepompt dat je met je kind moest "praten" en "onderhandelen" dat we nu met een hele hoop ettertjes zitten die voor niks of niemand nog respect hebben.

Met een kind van 3 "onderhandel" je niet. Je zegt hoe het gaat zijn, en je verbindt er onmiddellijk voelbare gevolgen aan als het kind niet gehoorzaamt.

Ik zeg niet dat je ze iedere dag bont en blauw moet kloppen, maar af en toe een tik op de vingers moet kunnen !

Mcnab 3 januari 2010 18:51

Ik heb hier altijd een regel naast me liggen. Werkt voortreffelijk.
En als dat niet helpt haal ik de broeksriem boven.

Met dit onderzoek ben ik nog zekerder van mijn stuk dat ik hiermee mijn kinderen tot succes zal leiden.

Raven 3 januari 2010 19:08

Ik heb vroeger veel slaag gehad, en daar ben ik nu dankbaar voor :)

Sam M. 3 januari 2010 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab (Bericht 4523238)

Met dit onderzoek ben ik nog zekerder van mijn stuk dat ik hiermee mijn kinderen tot succes zal leiden.

Het worden zeker en vast nieuwe genies

cdekeule 3 januari 2010 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4523210)
http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...esvoller.dhtml

Eindelijk eens een onderzoek in die trend die een andere wind laat waaien. De voorbije decennia werden ouders die hun kinderen een opvoedkundige tik gaven/geven in toenemende mate geculpabiliseerd. Sommige 'pedagoochelaars' spreken zelfs bij een tikje op de vingers van 'kindermishandeling'. Het zouden machteloze ouders zijn die zoiets doen en zulke 'lijfstraffen' zouden leiden tot trauma's op latere leeftijd. Niet dus ! Ik heb zelf als klein kind in uitzonderlijke omstandigheden (wanneer ik echt 'stout' gedrag stelde) eens een tikje gekregen en ik kan me heus niet herinneren dat ik daar trauma's van heb opgelopen. Als ik kinderen heb, zal ik dit ook toepassen als het echt nodig is. Dit is in alle geval doeltreffender dan de geitenwollensokken-methodes die nu de plak lijken te zwaaien. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden. Zeker peuters en kleuters die de grenzen aftasten, mag je gerust eens fysiek corrigeren. Uiteraard met een tikje en niet met een heus pak slaag ! Wat de 'zachte ouders' hierop te zeggen hebben, laat me eigenlijk koud.

Het gaat niet zozeer om kindermishandeling, maar wel om kindermisbehandeling. Het artikel stelt niks voor, een voorbeeld van d belabberde toestand waarin de journalistiek momenteel verkeert.

Het is wel zo dat een permissieve opvoedingsstijl negatieve resultaten geeft, maar een autoritaire opvoedingsstijl heeft dat ook. Een autoritatieve opvoedingsstijl is de beste en dat blijkt ook uit degelijk wetenszchappelijk onderzoek. Een pedagogische tik is daar zeker geen onderdeel van!

Rudy 3 januari 2010 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 4523217)
Eindelijk een onderzoek dat de pedagogische tik verantwoordt.

Meer zelfs: dat een pedagogische tik verantwoorder vindt dan een gesloten instelling.

Abraxas 3 januari 2010 23:15

Zouden die mensen ook gelukkiger zijn? Hebben ze dat niet onderzocht?

filosoof 3 januari 2010 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4523271)

Ben je zo succesvol? :-o

cookie monster 3 januari 2010 23:18

Citaat:

[grapje]
wiler gerust nogwat bijgeven , gratis :-D[/grapje]

Nu serieus: Een paarklap tegenmijn gat hekregen ,
bv , toeen ikeen steen over huiswou gooien,
enik gooide perongeluk doorde ruit :oops:

Schoenenvan de trap laten vallen opzusjes kop :oops:

sigarettenvan pa opstoken instookton :twisted: :lol:

Mocht eenkeer geen TV kijken , pa kniptestroomdraad door ,
die terug ineengeflanst , endan kijken !! Papa was boos :oops:

TV storentijden pauselijke uitzendi,ngen :-D
Of/en ikging naar toilet tijdensdie uitzendingen !!

Duvelke 3 januari 2010 23:18

wie kinderen niet met woorden de baas kan, kan beter niet aan kinderen beginnen.

Mambo 3 januari 2010 23:18

Je moet niet te rap tikken, maar wel op je strepen staan als het nodig is.
Kinderen zijn er niet om op te tikken.
Maar als het moet, dan zal het wel moeten. Beter dat dan een kind die zijn vader een tik geeft uiteindelijk.

filosoof 3 januari 2010 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 4523679)
wie kinderen niet met woorden de baas kan, kan beter niet aan kinderen beginnen.

:thumbsup:

Karma 3 januari 2010 23:21

Citaat:

Grapjas ... :roll:

filosoof 3 januari 2010 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Abraxas (Bericht 4523673)
Zouden die mensen ook gelukkiger zijn? Hebben ze dat niet onderzocht?

Ja, elke keer als ze bij Hot Marijke komen en die haar leder costuumpje aan heeft en haar zweepje neemt.:lol:

filosoof 3 januari 2010 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab (Bericht 4523238)

Hoe harder hoe genialer?

cookie monster 3 januari 2010 23:24

Duvelke

PS: Eris verschil tussen koek opde bakkes ,
oftik op hetachterwerk , welke iksoms kreeg !!
En dietik kreeg een tik , geen aframmeling / mishandeling !!

Hot Marijke = kinky SM :lol: 8O

Karma 3 januari 2010 23:26

Ik denk dat een kind duizend keer meer heeft aan een "begrijpende ouder" dan aan een ouder die de pedagogische tik cultiveert.
Kinderen moeten eigenlijk niet "getikt" worden vind ik. Ze moeten wel begrensd worden in hun doen en laten.

Rudy 3 januari 2010 23:28

De meesters in 't school wisten vroeger ook wat kloppen was.
Hoe dommer de leerling, hoe meer klop hij kreeg.

cookie monster 3 januari 2010 23:31

was ik slim :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be