![]() |
poolse puzzels
vrede,
net terug van de pelgrimmage van vertrouwen in poznan. een week in het land van stefan banach, alfred tarski en jan łukasiewicz kon niet anders dan een bron van inspiratie zijn voor een paar leuke puzzels. de eerste twee zijn klaar en worden hier, vers uit de oven, gepresenteerd: Citaat:
Citaat:
redwasp |
vrede,
nog twee poolse puzzels: Citaat:
Citaat:
|
Ik heb die met de sneeuwballen geprobeerd, maar kom uit op twee mogelijke oplossingen.
Wellicht ergens een rekenfout gemaakt of een randvoorwaarde gemist. :( |
Alle priegtalln zijn oneven behalve twee, dus de Belgen zijn in ieder geval met zijn tweeën, anders is het totaal gen priemgetal. Met drie, vijf en zeven erbij kom je op zeventien, de enige mogelijkheid onder de twintig, want negen is geen priemgetal. En het moeilijke gedeelte mag iemand anders doen, mijn Poldavische reus zit ook nog altijd op zijn wip.
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
vrede,
Citaat:
de reus... ik ga die opgave eens opslaan en er vanavond offline over nadenken. vrede, redwasp |
Citaat:
|
17 of 7, want de rest van beide gedeeld door tien, 7, is een priemgetal. Maar dan kan 5 of 15 dus ook, evenals 3, 13, 2 en 12.
Tenminste, in de eerste opgave. Nu gaan we eerst door duizend delen, dan word de rest in het geval van 17 017, 17 dus, daarna door honderd word weer 17, daarna door 10 word 7, alle opties blijven gelden. |
Oeps...
Gedubbeld. |
En wat betreft het tragische aan de polonaise: de wachttijd.
|
vrede,
Citaat:
Citaat:
hoe zit het met de schuifpuzzels en de sneeuwballen? vrede, redwasp |
Citaat:
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
Citaat:
|
vrede,
Citaat:
leg dan ook meteen even de naam van het orkestje uit, en ook waarom dit alles zo zielig is. vrede, redwasp |
Ben wel benieuwd naar de oplossing van het vraagstukje met de sneeuwballen.
|
Citaat:
![]() |
vrede,
Citaat:
we weten dat het aantal soldaten van ieder leger telkens een ander priemgetal is en dat het totaal aantal soldaten ook priem is. aangezien er vier legers zijn, moet één van die legers twee soldaten hebben. (de som van vier oneven getallen is even, dus moet één van de vier getallen het even priemgetal 2 zijn). er lag juist genoeg sneeuw om iedere soldaat evenveel sneeuwballen te geven. het aantal sneeuwballen dat gemaakt kan worden is dus deelbaar door het totaal aantal soldaten. daarnaast is het mogelijk om elk leger van evenveel sneeuwballen te voorzien. het getal is dus ook deelbaar door vier. binnen elk leger is het tenslotte mogelijk om iedere soldaat weer evenveel te geven. een vierde van het getal is dus deelbaar door elk van de vier priemgetallen. er zijn meer dan vijfduizend sneeuwballen gemaakt. dit betekent natuurlijk dat het gezochte getal groter is dan vijfduizend. daarnaast is er niet meer dan 15 cm sneeuw gevallen. het lijkt me niet zo heel moeilijk om op basis hiervan aan te geven hoeveel sneeuwballen er gemaakt zijn, en aan de hand daarvan de hoogte van de gevallen sneeuw te berekenen. vrede, redwasp |
Zover was ik wel, alléén kom ik uit op twee mogelijke antwoorden.
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be