de kleine |
17 januari 2010 21:05 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostic
(Bericht 4525862)
geloof is naar mijn mening een collectief halucinogeen om het volk dom te houden...het belemert de objectieve ontwikkeling van onze geest ...de mensen die in goden geloven zijn ongelooflijk naief ...en dat is net wat de godsdiensten nodig hebben ...ik vind dit echt vreed
geloof ligt ook aan de basis van al die zinloze haat t.o.v andersdenkenden, oorlog, en onderdrukking !!!
vrijheid begint waar gosdienst eindigt ...
toch respect voor al de gelovigen !!!
|
Dit zijn je reinste nonsens. Ik reflecteer eventjes op het christendom (andere godsdiensten buiten beschouwing gelaten dus). Het christendom zal heden ten dage (want over het christendom oude koeien uit de gracht halen is gewoon niet relevant) één van de meest ruimdenkende bewegingen zijn. Er zijn natuurlijk stukken die niet echt ruimdenkend zijn, zoals antivoorbehoedsmiddelen en antihomoseksualiteit, maar dat is ook maar het meest conservatieve deel van de christenen. Voor het overgrote deel zijn die dingen aanvaard en niet slecht. Katholieke scholen vertrekken ook niet meer uit de catechismus, maar leren via het communicatiemodel. Dat betekent ze aan kinderen uitleggen hoe zelf hun weg te zoeken in het kluwen van religies en levensbeschouwingen, zonder één levensbeschouwing onder een andere te plaatsen (inclusief het christendom). Wat concludeer je daaruit? Dat het christendom de levensbeschouwing is die vrijheid het meest naarvoorschuift. Iedereen is namelijk vrij om te doen en laten wat hij wil, en het christendom zal je daarom niet slechter bekijken.
Atheïsten daarintegen zijn veelal meer haatdragend dan christenen. Door hun enge kijk op de wereld zijn ze volledig antigeloof geworden. Ga maar eens op een gemeenschapsschool werken als leerkracht die gestudeerd heeft in het katholiek net. Daar wordt je gewoonweg buitengepest omdat je met geloof te maken hebt? Wiens gedachten zijn dat verknoeid door hun levensbeschouwing? Wie verkondigt er dan haat tegenover andere mensen.
Mensen die tegen geloof zijn zouden eerst eens in eigen boezem moeten kijken eer ze andere levensbeschouwingen afkraken. Want echt gelovige mensen zullen altijd liefde en goedheid voor alles stellen.
Katholieke godsdienst belemmert de geest ook helemaal niet. Dingen zoals de evolutietheorie zijn ook kerkelijk erkend.
Ten slotte, ikzelf ben een onthouder. Ik ben geen katholiek (ofschoon ik wel gedoopt ben, en nog steeds randkerkelijk ben) en geen atheïst. Ik weiger om één van de twee te zijn omdat we gewoon onmogelijk kunnen weten welke levensbeschouwing het bij het rechte eind heeft.
|