Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Alles verwoestende supernova dreigt Aarde te vernietigen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133438)

rikus 6 januari 2010 08:51

Alles verwoestende supernova dreigt Aarde te vernietigen

Alles verwoestende supernova dreigt Aarde te vernietigen ROTTERDAM - Astronomen hebben de onthutsende ontdekking gedaan dat er een gigantische ster (zo groot als de zon) is ontstaan die de potentie heeft de Aarde te vernietigen. Het gaat om de zogenaamde T Pyxidis, een binair sterrensysteem en een mogelijke supernova of superster.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat het gevaarte veel dichter bij onze planeet is dan eerder gedacht. Als de T Pyxidis zichzelf zou vernielen, dan zou dat een Supernova-ontploffing van 20 miljard miljard miljard megaton TNT kunnen veroorzaken en de ozonlaag vernietigen. Die berschermt ons tegen dodelijke straling vanuit de galaxie en zonder de ozonlaag zou alle leven op Aarde onmogelijk worden.

De professoren Edward M. Sion en Patrick Godon en hun student Timotyh McCLain van de universiteit van Villanova stelden het rapport met hun revolutionaire bevindingen voor op de 215de bijeenkomst van Amerikaanse astronomen in Washington. Zij ontdekten dat de supernova T Pyxidis slechts 3.260 lichtjaren van ons verwijderd is, een peulschil in galactische termen. Supernovae doen zich voor in dubbelsterren, waarin de uitgebrande rest van de ene ster, de zogenoemde witte dwerg, gas opvangt van de andere. De uitgebrande rest krijgt steeds meer massa en ontploft uiteindelijk.

20 jaar te laat
In het systeem van de T Pyxidis deden zich ongeveer elke twintig jaar enorme thermo-nucleaire explosies voor, nova's genoemd. Die werden achtereenvolgens geregisteerd in 1890, 1902, 1920, 1944 en 1967. Dat betekent dus dat er de voorbije 44 jaar (de laatste is dus al meer dan 20 jaar 'te laat') geen zulke enorme ontploffingen meer waren en dat zette de onderzoekers aan het denken. Die explosies worden op gang gebracht door een waterstofrijk gas dat dicht bij de zonachtige supernova komt.

Nieuwe Big Bang
Als die ontploffingen uitblijven, groeit de massa van de supernova aan een heel snel tempo. Uiteindelijk wordt het systeem zo groot dat het op een bepaald moment gigantisch veel zwaartekracht verliest, waardoor er een onvoorstelbaar zware explosie kan volgen, een nieuwe Big Bang zeg maar. Die explosie zou een kracht hebben vergelijkbaar met 20 miljard miljard miljard megaton TNT.

Geen nachtmerries
Na het bestuderen van de ultraviolette stralen van de T Pyxidis ontdekten de wetenschappers dat de supernova op maar 3.260 lichtjaren van de Aarde verwijderd is, een pak dichter dan eerst gedacht. Toch willen de onderzoekers geen paniek zaaien. "De ster kan zich snel omvormen tot een gevaarlijke supernova, maar snel is relatief in astronomische termen. In mensentaal kan het nog een hele tijd duren. Het is dus nog niet nodig om er nachtmerries over te hebben."
bron

patrickve 6 januari 2010 09:08

Juist. Maar het is speculatief. Een artikel dat het omgekeerde beweert, is hier:
http://adsabs.harvard.edu/abs/2009arXiv0904.1146S

Citaat:

Therefore, T Pyx ejects far more material than it has accreted, and the mass of the white dwarf will not increase to the Chandrasekhar limit as generally believed in recurrent novae.
Da's een artikel van 2008. Misschien is dat ondertussen tegengesproken in de thesis van onze wetenschappers, maar gewoon maar om te stellen dat het allemaal zo duidelijk niet is.

Maar het zet wel aan tot nadenken over onszelf teveel belemmeringen opleggen om goed te leven, want op een zekere dag zal het toch afgelopen zijn.

Henri1 6 januari 2010 09:21

Rap mijn spaarboekje leegmaken en op vakantie vertrekken. ;-)

Loki 6 januari 2010 12:08

De aarde wordt al miljarden jaren bedreigd, dat houdt haar scherp. Positief nieuws dus, er is nog niks veranderd.

Herr Flick 6 januari 2010 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4527312)

Ik weet niet of ze daar euro`s accepteren en ik denk dat het al hopeloos gedevalueerd gaat zijn, tegen dat ge vanzeleven op een veilige plaats kunt neerstrijken. ... ;-)

Herr Flick 6 januari 2010 12:31

Trouwens als het gebeurd, gaan we toch allemaal kapot, buiten een paar slimmerikken die een atoombunker hebben met voor enkele decenia eten in...

Maar daar verveelt ge u toch dood in, dus ge kunt beter bij de eerste golf kapot gestraald worden.

patrickve 6 januari 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4527578)
Ik weet niet of ze daar euro`s accepteren en ik denk dat het al hopeloos gedevalueerd gaat zijn, tegen dat ge vanzeleven op een veilige plaats kunt neerstrijken. ... ;-)

Ik denk dat ge Henri1 verkeert begrijpt: hij wil gewoon nog wat plezier maken voor het afgelopen is.

Of anders inderdaad op de bodem van de oceaan gaan leven, of ergens in een heel diepe grot.

Raven 6 januari 2010 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4527312)

ergens warm en met veel zon, hoop ik?

Asshen Sukar 14 januari 2010 22:48

3.260 lichtjaar ? Dat is nog een heel eindje.

Ik ga een dutje doen, mss dat die binnen 100000 jaar bij ons is

Tavek 14 januari 2010 23:03

Als dat ding een paar duizend jaar terug supernova is gegaan zullen we het binnenkort wel weten eh....toch niks meer wat ge er aan kunt doen :)

Andro 14 januari 2010 23:18

maddox 15 januari 2010 09:23

Citaat:

een gigantische ster (zo groot als de zon)
Ons zonnetje is een kleine middenmoot ster. Niks bijzonders of gevaarlijks. Dus als die Gigantische ster zongrote is, laat me bang wezen. Dat word een Nova van kust mijn kloten op zijn best.

funzo 15 januari 2010 09:39

ik voel een supernova tax aankomen

ghostic 15 januari 2010 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4527291)
Juist. Maar het is speculatief. Een artikel dat het omgekeerde beweert, is hier:
http://adsabs.harvard.edu/abs/2009arXiv0904.1146S

Da's een artikel van 2008. Misschien is dat ondertussen tegengesproken in de thesis van onze wetenschappers, maar gewoon maar om te stellen dat het allemaal zo duidelijk niet is.

Maar het zet wel aan tot nadenken over onszelf teveel belemmeringen opleggen om goed te leven, want op een zekere dag zal het toch afgelopen zijn.

kan ook zijn dat de aarde gewoon op een bepaald moment implodeert aangezien wij hier in het center van de aarde toch ook geflipte dingen zijn waar wij niks van af weten ...

Metternich 15 januari 2010 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ghostic (Bericht 4546649)
wij hier in het center van de aarde

Is dat daar niet enorm warm?

Andy 15 januari 2010 23:32

En weeral redt die supernova mij niet van een examen. ***astrologie.

Asshen Sukar 16 januari 2010 01:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4546672)
Is dat daar niet enorm warm?

5000 graden ofzo, redelijk weinig in astronomische termen gezien.

Pieter B 16 januari 2010 02:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funzo (Bericht 4545011)
ik voel een supernova tax aankomen

Het wordt tijd. We moeten nu handelen en een anti-supernova schild bouwen. Gelukkig weet ik perfect hoe je zo'n ding bouwt. Gelieve dus allemaal een bijdrage te storten (min 1000 euro per storting) op het volgende rekeningnummer en u toekomst is veilig: 001-2455237-23

Derk de Tweede 2 februari 2010 16:23

Jemig te pemig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be