![]() |
Pensioensparen in 2009 vooral een succes bij jongeren
Pensioensparen was het voorbije jaar vooral een succes bij jongeren onder de 30 jaar. Dat blijkt uit een rondvraag bij verschillende grootbanken. Bij KBC was maar liefst 45,61 procent van alle nieuwe contracten voor pensioenspaarfondsen afgesloten door een jongere. "De trend van de vorige jaren versterkt nog", luidt het.
Bij BNP Paribas Fortis zegt men dat er duidelijk op vroegere leeftijd gestart wordt met pensioensparen. "Vermoedelijk heeft de crisis het bewustzijn van de nood aan pensioensparen verhoogd (...) Daar waar de leeftijdsgroep 18-27 jaar in 2008 goed was voor 31,09 pct van het aantal nieuwe contracten via een pensioenfonds, was dit voor 2009 verder opgelopen tot 39,42 pct". Hoe jonger men start met pensioensparen, hoe groter het kapitalisatie-effect. Een andere tendens het voorbije jaar was dat er een grotere voorkeur gegeven werd aan een gegarandeerd rendement. De pensioenfondsen, gelinkt aan beursprestaties, zijn waarschijnlijk minder in trek door de beurscrisis. Met uitzondering van BNP Paribas Fortis (-5,78 pct tot 25 december 2009), kenden de meeste banken nog steeds een groei van het aantal stortingen in pensioenspaarfondsen tegenover 2008, zo bericht ook de krant De Standaard. Het aantal stortingen bij ING bleef ongeveer stabiel, terwijl Dexia een toename van 2 procent en Axa een toename van 11 procent optekende. KBC noteerde 5,6 pct meer stortingen in pensioenspaarfondsen en 11 procent meer bij het pensioensparen via een levensverzekeringscontract. (belga/jv) 07/01/10 18u57 http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...jongeren.dhtml Waarom dan ook niet meteen denken aan een begrafenisverzekering ? Wat scheelt er met deze jongeren dat ze zo bang zijn van hun pensioentje ? Ik begin niet eens aan dat pensioensparen. Binnen 30 jaar mag je er zeker van zijn dat er een taks wordt uitgevonden die de helft van je wat gespaard hebt zal belasten. |
Ben 24 en doe ook niet aan pensioensparen. Ik kan me niet inbeelden dat ik op mijn 65e (als ik er dan überhaupt nog ben) ineens een cashbehoefte ga hebben die groter is dan mijn cashbehoefte van de komende 20 jaar als ik een appartement/huis wil bouwen.
Ik beleg trouwens al volop. |
voor je dertigste mss zelfs veertigste kan je beter op andere manieren beleggen voor de toekomst
zorgen dat je aan een eigen huis geraakt bvb (of meerdere) |
Ik doe het wel. Het gaat om een spaarbedrag van slechts 870 euro per jaar en daarvan krijg je dan nog eens de helft terug van de belastingen. Met andere woorden, een uiterst rendabele lange termijn belegging. Ik voel het niet in de portemonnee en als ik ooit de 65 haal krijg ik daar een leuk bedragje voor in de plaats. Haal ik die 65 niet dan heeft mijn wederhelft er nog iets aan.
Met mijn woonkrediet zit ik al boven het maximaal fiscale aftrekbare bedrag dus zocht ik achter andere voordelige initiatieven en bij pensioensparen is dat heel erg gunstig. Meer dan het maximaal aftrekbare bedrag ga ik natuurlijk ook niet sparen. |
Citaat:
Ik denk dat het probleem vooral ligt dat als u 65 bent, er geen pensioen meer zal zijn, en hetgene u gespaard hebt het enige is om uw cashbehoefte te voorzien. Overigens, je gaat absoluut geld nodig hebben op uw 65ste, en veel ook. Je zal immers uw eigen apotheek gaan hebben bij u thuis waarvan een flink deel niet terugbetaald wordt door de mutualiteiten. |
Wat een doemdenkers toch seg. De eerste dag dat hier geen pensioenen meer uitbetaald worden breekt de opstand uit. Van dat vastgoedfascisme ben ik ook niet te spreken. Binnenkort zit zo een makelaar met 10 huizen die niemand meer kan kopen, wat ben je er dan mee ?
Die pensioenspaarfondsen zijn gewoon een truuk van de banken om aan meer geld te geraken waarmee zij dan weer kunnen gaan speculeren. Al die speculatie leidt maar tot één ding en dat is dat het leven duurder wordt. Dan kan je inderdaad beter zelf beleggen. Helaas wordt ook hier weer duidelijk wat voor een panikeurs en angsthazen mensen eigenlijk zijn. |
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...bekijken.dhtml
ik begrijp niet hoe Daerden hier zo nuchter kan blijven en spreekt over een termijn van 20-30 jaar terwijl professoren economie in belgië waarschuwen dat de komende jaren alles waarschijnlijk op is :? |
Citaat:
|
Citaat:
ps: Beter dan veel hebben, is niks hebben ;-). Dan kan je misschien aanspraak maken op een deel van het wettelijk verplichte percentage percelen dat nieuwbouwprojecten moeten afstaan aan sociale behuizingen (uiteraard betaald door de andere, gewone, kopers) |
Citaat:
Citaat:
- We worden nu bang gemaakt als onderdeel van een marketingstrategie, net zoals we vroeger verteld werden dat de bomen tot in de hemel groeiden als onderdeel van diezelfde marketingstrategie. De essentie is dat u moet kopen, en wel die aandelen waar uw bank vanaf wil. Afbeeldingen met breedgebouwde personen en slogans als 'voor mij is alleen de stevigste pensioenspaarrekening goed genoeg' moeten die onzekerheid (en dus ook uw pensioensparen) aanscherpen, terwijl het voor iedereen met een beetje verstand van banken duidelijk is dat die actie vooral voor de bank (hier KBC) interessant is. Ik zie vaak affiches die mij sterk stijgende koersen tonen én mij aanzetten om nu te kopen. Economisch en psychologisch is dat onzin natuurlijk. Als een koers steeg, heb je geen garantie dat dat ding blijft stijgen. En als een koers sterk gestegen is, dan ben ik er niet van overtuigd dat het het juiste moment is om te kopen. Het is immers mogelijk dat je koopt op een ogenblik dat je dollars, de aandelen, je vastgoed,... hoog geprijsd zijn. Zulke argumenten om met pensioensparen te beginnen zijn interessant vanuit een commercieel of marketingstandpunt voor die bank, die immers na sterke koersstijgingen hun aandelen/dollars/... moeten zien te verkopen. En aangezien mijn winst/verlies een ander zijn verlies/winst is, is het erg waarschijnlijk dat ik niet of onvoldoende in de winst ga delen. Dat is een structureel gegeven: zowat iedere belegger/koper is slechter geïnformeerd over de vastgoedprijzen of aandelenkoersen dan een doorsnee bank die daarvoor enkele (tientallen of honderden) mensen fulltime aan het werk zet. In zo'n ongelijke situatie kan je als individuele consument, spaarder of belegger niet winnen. Die ongelijke informatie maakt het voor banken mogelijk hun klanten te behandelen als consumenten. De vertrouwelijk geachte relatie tussen bankier en spaarder is net als het professionalisme en enige ethiek van bankiers ver te zoeken. Ter illustratie van de steeds terugkerende oproep om te kopen (en prijzen van aandelen te ondersteunen): anderhalf jaar terug riep o.m. KBC op om aandelen van bedrijven in de VS te kopen. Het argument: met een sterk gedaalde dollar (en dus goedkope aandelen), kan je profiteren van een koersstijging van de dollar. De omgekeerde redenering als diegene die ze nu staan te verkondigen dus. Die redenering (kopen bij gedaalde prijzen) stond ook toen al haaks op de wijzen waarop men daarvoor de vrij hoge opbrengsten van pensioenspaarfondsen van de vorige jaren op grote affiches uithing... Voor alle duidelijkheid: dat was in juli of augustus 2008... |
Citaat:
|
Ik ben twintiger en bij Dexia wouden ze mij ook pensioensparen aansmeren. Toen ik zei dat ik het niet wou en liet zien dat ik kennis heb van de beurs en deze zeer goed opvolg begon ze mij al naar de mond te praten. Niets meer van beloofde rendementen blablabla, er zijn inderdaad risico's, dat heb je goed gezien jongen....
Als je de rendementen bekijkt die zo een pensioenspaarfonds oplevert na 10 jaar dan is dat bedroevend laag. Zelfs voor een dynamisch. 10 jaar dat je geld vaststaat voor een appel en een ei. Maar je hebt dat belastingsvoordeel hohoho. :roll: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be