100%Turk&Moslim |
8 januari 2010 23:46 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
(Bericht 4531280)
Ik dacht één zin over Irak gezet te hebben, namelijk over Saddam! Waarin ik niet beweer dat Saddam en zijn zoontjes zo'n goede moslims waren, tenzij om ermee het volk op te jagen! Welke reden heb jij om commentaar op dat zinnetje te geven? Waar ben ik verkeerd of zo onwetend? De rest ging over Iran en zijn dictator Ahmaweetikveelmegat die bijna dagelijks zo positief in het nieuws komt! Ik beweer niet een Iran of Irak-kenner te zijn, ik vorm me een opinie met wat de media ons opdienen!
Graag een woordje meer uitleg, als je dat kan. Altijd bereid iets bij te leren!
|
Je weet inderdaad niet veel over Irak.
Saddam heeft nooit met de Koran gezwaaid, noch in letterlijke noch in figuurlijke zin. Als je het nog niet wist, Saddam was zelf ongelovig en zijn politiek leunde niet op de islam. Typisch weer : al het slechte op het conto van de islam schrijven. Het wordt een gewoonte bij mensen die oppervlakkige kennis hebben over zaken waarover ze spreken.
Lees er de historie van de Arabische wereld op na. Hoe hebben zij de Westerlingen ervaren in de geschiedenis ? Ze waren allen gekoloniseerd door het Westen, ze hebben onderdrukking, uitbuiting en moorden ervaren van Westerse kolonisatoren. Na de dekolonisering hebben dictators en koningen/families de macht gegrepen en de bevolking verder onderdrukt. Westerse landen kozen de landen die ze steunden op basis van het volgende principe : worden we er rijker van of niet ? Zie bv. Saoedi-Arabie, meest fundamentalistische land en tegelijk bondgenoot van het Westen.
Omwille van de onderdrukking door dictators, zijn islamitische stromingen ontstaan die meer gerechtigheid en rechtvaardigheid wensten in de samenleving. De grote groep islamisten zijn anti-geweld en proberen zich te verzoenen met de politiek. Een kleine groep is radicaal, hebben nauwelijks een politieke programma, zij zijn enkel haatdragend tegen de heersende dictaturen en het Amerika. Die dictators hebben een duivelspact gesloten met Amerika : Amerika helpt hen aan de troon te blijven, in ruil doen zij Amerika economische consensies mbt olie en grondstoffen. Die kleine groep zijn wat men Al-qaida en consoorten noemt, zij zijn zowel tegen de heersende dictatuur als tegen het Westen dat die dictaturen steunen. Maar ik zeg het, islamitische stromingen zijn een reactie TEGEN dictators zoals Saddam, Arabische oliesjeiks enz... die zich geen moer aantrekken van de bevolking. Ik heb het niet over Iran, Iran is een geval apart want het is geen soennitisch land.
Saddam bv. was vroeger een bondgenoot van Amerika, toen hij naar Amerikaanse pijpen danste kreeg hij een license to kill om zijn burgers te doden van de Amerikanen, kreeg hij militaire en financiele steun in zijn oorlog tegen Iran. Alles is veranderd toen hij Koeweit is binnengevallen, Amerika heeft partij gekozen voor Koeweit uit eigenbelang. Waarop Saddam dan zijn rug heeft toegekeerd naar het Westen, zijn olieraffinaderijen heeft genationaliseerd en had beslist om olie te verkopen in euro's ipv dollars. Het gevolg was dat Amerika onder valse voorwendsels irak hebben binnengevallen. De Irak-oorlog heeft niks te maken met religie noch met terreur en noch met de botsing der beschavingen. Alles draaide om ECONOMIE.
Lees er de geschiedenis van het midden-oosten op na.
|