![]() |
Democratische controle over het rechtssysteem
Naar aanleiding van dit artikel in de Argentijnse pers stel ik me de vraag of het niet van belang is dat er een democratische controle op het juridisch systeem komt. Het rechtsstysteem is er voor 'het volk' maar dat volk heeft niets over dat rechtssyteem te zeggen. Democratie is een onvolmaakte vorm van controle, maar als we zien hoe rechtssystemen traditioneel bevolkt worden door elementen uit de (economische) elites van naties met voorspelbare onrechtvaardigheden tot gevolg, dient een herdenking van hoe justici dient georganizeerd te worden zich aan.
Bolivia is het eerste land ter wereld (volgens wat Garcia Linera, vicepresident zegt) dat zijn rechters en magistraten rechtstreeks kiest en aldus dat poogt het juridisch systeem te democratiseren. De nieuwe grondwet zorgt ervoor dat de hoge functies van de magistatuur verkozen dienen te zijn via het universeel enkelvoudig stemrecht. Een paar jaar terug herinnerde ik me dat meer dan 90 procent van de Belgen zeiden geen vertrouwen te hebben in het juridisch systeem. Dat is niet verwonderlijk. Bolivia doet een poging dit te veranderen. Of de veranderingen een verbetering zijn zal afhangen van de implementatie van de grondwet. Gevreesd kan worden voor een 'politisering' van het rechtssyteem, maar uiteindelijk is de situatie zonder controle een veel onrechtvaardigere vorm van 'politisering' dan een systeem waar de burgers tenminste kunnen meebeslissen wie ze willen vertrouwen als hun rechters. |
Bijkomend element dat de deelnemers aan dit deel van het forum misschien meer interesseert denkend aan de interesse voor de Vlaanderen vs Wallonië problematiek. Gezien de complexe situatie van etnische groepen in Bolivia wordt er eveneens gedacht aan een regionalizering van de justici. Dit wil zeggen dat volkeren hun eigen rechters kunnen kiezen in een systeem van 'communitaire justici'.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Democratisering van het rechtssysteem is een slippery slope naar arbitraire wetgeving en politieke processen. Nee, het rechtssysteem moet juist strikt gescheiden blijven. Punt.
|
Citaat:
Ik vrees dat u zich ontmaskerd heeft als anti-democraat, ofwel een onbezonnen uitspraak deed. Neen, er moet juist meer democratische controle komen op de drie machten: de wetgevende, maar ook de uitvoerende en de rechterlijke. |
Citaat:
De benoeming (door wie trouwens?) voor het leven van rechters garandeert maar een magere vorm van 'autocontrole' gebaseerd op een veronderstelde kennis van de menselijke psychologie. Pas dat systeem elders toe en het wordt dikwijls afgekeurd. |
Citaat:
Als de rechters worden verkozen door het soevereine volk, is ze niet volledig onafhankelijk van de wetgevende macht. Anders dan de uitvoerende macht is dat uiteindelijk wel het volk zelf, en verkleint daardoor het gevaar dat een dictatuur wordt ingevoerd. Wanneer de rechterlijke macht de wet naast zich kan neerleggen omdat het volk wordt genegeerd en de uitvoerende macht dit gedoogt of verlangt, is immers geen democratie meer mogelijk. De democratie staat of valt met een functionerende rechtsstaat. Uiteindelijk controleert nu al het volk de rechtspraak, theoretisch dan toch. Voor die controle moeten soms de publicatie van bepaalde processtukken en doorgaans de openbaarheid van de hoorzittingen dienen. In werkelijkheid doen rechters wat dat betreft wat ze willen, tenzij de zaak media-aandacht krijgt. In het VK vervult trouwens nog steeds het parlement de rol van een soort Hof van Cassatie. |
Citaat:
|
Citaat:
Een klein voorbeeldje: -het Europees Parlement heeft nooit een gerechtelijk wetboek vastgesteld voor het Hof van Justitie - het Europees Parlement is zelfs niet bevoegd, een wetsvoorstel daarover in te dienen. Het mag geen enkel wetsvoorstel indienen en heeft dat ook nog nooit gedaan!!! - het Hof van Justitie heeft drie flinterdunne handboekjes voor de procesvoering (naar gelang van de soort rechtbank), want zonder regels over de berekening van termijnen en het aantal rechters per soort proces gaat het ook niet. Deze onnozele boekjes worden door het Hof van justitie zelf geschreven en pro forma goedgekeurd door de Raad (Uitvoerende machten van de LIDSTATEN) en een Parlement, dat daar nooit een opmerking over maakt en zelfs niet weet waarover het gaat. De rechters, die GEEN minister van Justitie boven zich hebben, en dus hun eigen ministers zijn, mogen in de loop van een proces hun eigen regels herschrijven als dat zo beter uitkomt om een proces te beïnvloeden. En ja, volgens de zelfgemaakte jurisprudentie van het Hof is dat legaal. Och ja, ik zou hier nog dagen over kunnen doorgaan, maar de laatste lezer heeft misschien na drie regels al afgehaakt... |
Citaat:
U zult zeggen: "in België". Het systeem is niet overal hetzelfde, maar meestal wel goed te vergelijken met wat hier gebeurt. Voor zover ik heb kunnen constateren, en dat is niet zo weinig denk ik. |
Citaat:
opgenomen. Ik weet er ook de finesses niet van, maar ik denk dat daarover toch eens goed mag nagedacht worden. Want ik krijg hier ook regelmatig de indruk dat de Belgische magistratuur van een onvoorstelbare wereldvreemdheid en een zeer grote inefficiëntie blijk geeft. Eenmaal benoemd zitten ze praktisch in hun zetel gebeiteld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus ik begrijp dat u dat durft te beweren. De fouten van het volk zijn echter vaak beter bekend dan die van de prinsen der duisternis die, bij voorbeeld, de EU bestieren, omdat ze beter zichtbaar zijn. Als de manipulatoren vuil werk op te knappen hebben, zorgen ze er wel voor dat het lijkt alsof het volk heeft beslist en dat het volk de misdaden begaat die zij hebben bekokstoofd. Wat ik nu niet durf, is te beweren dat uw bewering onjuist is, want dan zitten we hier volgende week nog, en niet meer in deze draad. |
Citaat:
Het spreekt voor zich dat de rechter een proces kan sturen met als gevolg het misleiden van de jury. Hiervoor dient de beroepsprocedure en een andere jury en andere rechter. In dit systeem controleert het volk de rechtsgang en bepaalt de al of niet strenge strafmaat binnen de wetten die zij zelf opstelt via de wetgevende macht. Als het volk een 'onrechtvaardige' wet wil opstellen, dan kan zij dat. Als het volk hier aan een hoge straf wil koppelen, dan kan zij dat. Als het volk deze gang als moreel hoogstaand wil beschouwen, dan kan zij dat. Het volk is soeverein. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Denk je nu echt dat dit enkel voor de rechters opgaat? Dat bezwaar kan je even goed inroepen tegen onze volksvertegenwoordigers. Als randdebielen als Michel Daerden, sletten als Freya Vandenbossche of criminelen als Jean-Pierre van Rossem verkozen raken, kun je dan nog spreken van de besten? Maar daar is er nooit een probleem, het is enkel als men nieuwe democratische fronten wil openen, dat dezelfde argumenten weer boven gehaald worden die elders al lang genegeerd worden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be