Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vier dagen week om crisis te bestrijden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133602)

schaduw 10 januari 2010 08:21

Vier dagen week om crisis te bestrijden.

http://www.politics.be/persmededelingen/24574/

Ik zie daar wel heil in mits het niet met behoud van loon is en de overheid tegelijktijd iets doet aan de kost van een dak boven je hoofd hebben.
Technologie, subsidies, investeringen leiden allemaal tot minder ipv meer werk. Laten we het werk beter verdelen en met minder gaan leven.
Al meer dan dertig jaar blijft de echte werkloosheid stijgen terwijl de economie blijft groeien. Ofwel bekampen we die en ter gelijkertijd de overbevolking door nog eens een deftige oorlog met miljoenen doden zodat er daarna weer werk is voor iedereen met het gevaar dat we deze keer de hele planeet vernielen, ofwel zorgen we dat er werk is voor iedereen en dat we weer gezapiger gaan leven. Dan moet dus de arbeid goedkoper worden maar ook het leven, het onderdak en de vrije tijdsbesteding (meer natuur ?).
Wat je er ook mag van vinden, onze maatschappij moet grondig hervormt worden, onze manier van leven ook. Deze manier van economie voeren, werken, leven leidt tot de ondergang. Het kapitalisme heeft zo zijn voordelen maar veel meer en ernstigere nadelen. We moeten terug leren samenleven ipv enkel samenwerken. Als we daar nog toe in staat zijn.

guido 007 10 januari 2010 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534442)

Ik zie daar wel heil in mits het niet met behoud van loon is en de overheid tegelijktijd iets doet aan de kost van een dak boven je hoofd hebben.
Technologie, subsidies, investeringen leiden allemaal tot minder ipv meer werk. Laten we het werk beter verdelen en met minder gaan leven.
Al meer dan dertig jaar blijft de echte werkloosheid stijgen terwijl de economie blijft groeien. Ofwel bekampen we die en ter gelijkertijd de overbevolking door nog eens een deftige oorlog met miljoenen doden zodat er daarna weer werk is voor iedereen met het gevaar dat we deze keer de hele planeet vernielen, ofwel zorgen we dat er werk is voor iedereen en dat we weer gezapiger gaan leven. Dan moet dus de arbeid goedkoper worden maar ook het leven, het onderdak en de vrije tijdsbesteding (meer natuur ?).
Wat je er ook mag van vinden, onze maatschappij moet grondig hervormt worden, onze manier van leven ook. Deze manier van economie voeren, werken, leven leidt tot de ondergang. Het kapitalisme heeft zo zijn voordelen maar veel meer en ernstigere nadelen. We moeten terug leren samenleven ipv enkel samenwerken. Als we daar nog toe in staat zijn.

Dit is de beste maatregel die je maar kunt bedenken...........

............................ om de crisis aan te wakkeren.

1/5 minder werken voor hetzelfde loon wil zeggen dat de loonkosten voor een bedrijf met 20% stijgen.

Akkoord, de regering kan een duit in het zakje doen omdat ze minder uitkeringen moet betalen.

Maar waar gaan we 20% meer mensen halen om het werk te doen? Mensen uit Polen, Roemenië, ........ naar hier halen?

We zitten nu al met knekpuntberoepen aan de ene kant en werklozen aan de andere kant.

Txiki 10 januari 2010 08:43

Een vierdagenweek met of zonder behoud van loon is rommelen in de marge. Symptoombestrijding. Er is geschoold en gekwalificeerd werkvolk genoeg hier. Er zouden jobs genoeg kunnen zijn, indien Vlaanderen een eigen soeverein beleid zou kunnen voeren. Iets wat vandaag onmogelijk is door de unificerende dictaten uit de EU. De hele hetze rond Vlaanderen In Actie, die niet meer is dan een lokale vertaling van de Lissabon-strategie, is zo kunstmatig als de hele EU zelf. Je ziet die nep-discussies overal terugkomen. Het is niet de realiteit die omgezet wordt in beleid, maar omgekeerd, het is beoogd beleid dat omgezet wordt naar realiteit.

En dat is iets wat ik toch niet goed versta van een pak N-VA'ers: indien een unificerend beleid op Belgisch niveau al niet werkt, waarom zou er dan één op EU-niveau wél werken?

Elk Europees dictaat wordt telkens lokaal vertaald, maar het verhaaltje is altijd hetzelfde: knielen voor de EU. Zolang "we" dat blijven doen, kunnen "we" slechts afkomen met schijnoplossingen op korte termijn zoals een vierdagenweek, technische werkloosheid, verplichte herscholing... En zo hollen "we" braaf en gedwee de ene sociale verworvenheid na de andere rustig uit.

Wat we zelf doen, doen we beter, luidt de aloude slogan. Wel, doe het dan ook zélf...

schaduw 10 januari 2010 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4534449)
Dit is de beste maatregel die je maar kunt bedenken...........

............................ om de crisis aan te wakkeren.

1/5 minder werken voor hetzelfde loon wil zeggen dat de loonkosten voor een bedrijf met 20% stijgen.

Akkoord, de regering kan een duit in het zakje doen omdat ze minder uitkeringen moet betalen.

Maar waar gaan we 20% meer mensen halen om het werk te doen? Mensen uit Polen, Roemenië, ........ naar hier halen?

We zitten nu al met knekpuntberoepen aan de ene kant en werklozen aan de andere kant.

Lees misschien eerst mijn klein beetje tekst. Ik schrijf reeds dat dit zonder loonbehoud moet gebeuren en dat daarom veel andere factoren in onze maatschappij moeten aangepakt en veranderd worden.
Voorts is het de bedoeling om de werklozen hier aan het werk te krijgen en niet om nog meer migranten binnen te nemen.
Maar dan moeten ook de werkgevers zich aanpassen. Dat er in de bouw zoveel knelpunt beroepen waren kwam gewoon door de veeleisendheid van de werkgevers. Iemand die wat traag van begrip is, buiten, iemand die eens teveel ziek is, buiten, iemand die geen overuren wil doen, buiten, ... . Er moet echt anders gaan geleefd, gedacht, gewerkt worden anders zijn er gewoonweg geen oplossingen. Als we voort blijven doen in dit verhaal van altijd maar meer groei groei groei, ongebreideld winstbejag, ... dan komt het nooit goed.

Txiki 10 januari 2010 08:49

Schaduw, voor jouw voorstel is simpelweg geen geld.

schaduw 10 januari 2010 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534454)
Een vierdagenweek met of zonder behoud van loon is rommelen in de marge. Symptoombestrijding. Er is geschoold en gekwalificeerd werkvolk genoeg hier. Er zouden jobs genoeg kunnen zijn, indien Vlaanderen een eigen soeverein beleid zou kunnen voeren. Iets wat vandaag onmogelijk is door de unificerende dictaten uit de EU. De hele hetze rond Vlaanderen In Actie, die niet meer is dan een lokale vertaling van de Lissabon-strategie, is zo kunstmatig als de hele EU zelf. Je ziet die nep-discussies overal terugkomen. Het is niet de realiteit die omgezet wordt in beleid, maar omgekeerd, het is beoogd beleid dat omgezet wordt naar realiteit.

En dat is iets wat ik toch niet goed versta van een pak N-VA'ers: indien een unificerend beleid op Belgisch niveau al niet werkt, waarom zou er dan één op EU-niveau wél werken?

Elk Europees dictaat wordt telkens lokaal vertaald, maar het verhaaltje is altijd hetzelfde: knielen voor de EU. Zolang "we" dat blijven doen, kunnen "we" slechts afkomen met schijnoplossingen op korte termijn zoals een vierdagenweek, technische werkloosheid, verplichte herscholing... En zo hollen "we" braaf en gedwee de ene sociale verworvenheid na de andere rustig uit.

Wat we zelf doen, doen we beter, luidt de aloude slogan. Wel, doe het dan ook zélf...

Ik zie dit niet als symptoombestrijding maar als slechts een onderdeeltje dat moet veranderen in onze hele manier van leven en werken. En dat moet europees, mondiaal. Dat een soeverein Vlaanderen deze weg zal inslaan betwijfel ik ten zeerste vermits zij nu reeds meer aanleunt bij het angelsaksische kapitalisme.

schaduw 10 januari 2010 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534460)
Schaduw, voor jouw voorstel is simpelweg geen geld.

Waarom zou daar geld voor nodig zijn ? De regels van het spel doordacht veranderen zou voldoende moeten zijn.

guido 007 10 januari 2010 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534456)
Lees misschien eerst mijn klein beetje tekst. Ik schrijf reeds dat dit zonder loonbehoud moet gebeuren en dat daarom veel andere factoren in onze maatschappij moeten aangepakt en veranderd worden.
Voorts is het de bedoeling om de werklozen hier aan het werk te krijgen en niet om nog meer migranten binnen te nemen.
Maar dan moeten ook de werkgevers zich aanpassen. Dat er in de bouw zoveel knelpunt beroepen waren kwam gewoon door de veeleisendheid van de werkgevers. Iemand die wat traag van begrip is, buiten, iemand die eens teveel ziek is, buiten, iemand die geen overuren wil doen, buiten, ... . Er moet echt anders gaan geleefd, gedacht, gewerkt worden anders zijn er gewoonweg geen oplossingen. Als we voort blijven doen in dit verhaal van altijd maar meer groei groei groei, ongebreideld winstbejag, ... dan komt het nooit goed.

Oeps, ik had de niet niet gelezen.

Txiki 10 januari 2010 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534461)
Ik zie dit niet als symptoombestrijding maar als slechts een onderdeeltje dat moet veranderen in onze hele manier van leven en werken. En dat moet europees, mondiaal. Dat een soeverein Vlaanderen deze weg zal inslaan betwijfel ik ten zeerste vermits zij nu reeds meer aanleunt bij het angelsaksische kapitalisme.

Ik bezie een soeverein Vlaanderen slechts als een onderdeeltje dat moet veranderen in onze hele manier van leven en werken.
Dat Europa en de wereld deze weg zullen inslaan, betwijfel ik ten zeerste vermits zij nu reeds ten volle ingekapseld zitten in het angelsaksische kapitalisme... Argumentwaarde? Nul komma nul. :roll:

Txiki 10 januari 2010 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534462)
Waarom zou daar geld voor nodig zijn ?

Uw eigen tekst vergeten, misschien?

Citaat:

Zonder geld gaat moeilijk gaan, he.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534462)
De regels van het spel doordacht veranderen zou voldoende moeten zijn.

Ja, en dit jaar valt Pasen op dinsdag 31 april...

guido 007 10 januari 2010 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534456)

Maar dan gaan de mensen een pak minder verdienen, is dat aanvaardbaar?
Wij hebben er bv voor gekozen, om de kwaliteit van ons leven te verbeteren, dat we het zouden doen met één inkomen. Ik kan je verzekeren dat de levenskwaliteit ferm gestegen is, maar ook dat we moeten tellen om rond te komen.

brother paul 10 januari 2010 08:58

ALS je als BELG een MONOPOLIE ZOU HEBBEN over uw arbeid versus de rest van de wereld, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om door 4/5 te werken deze arbeid netjes te herverdelen over iedereen.

Maar de ALS zegt toch genoeg ?
Als je iedereen 4/5 doet werken met loonverlies, ga je de volledige maatschapij 4/5 doen crashen, dan gaan we naar een recessie zonder weerga.

Redeneer eens over het andere model:
je doet iedereen 1 dag meer werken met extra loon (zonder extra lasten!). Nu hebben we infrastructuur staan die we 5/7 dagen gebruiken, dit wil zeggen dik 20% van de tijd staat onze infrastructuur (ik spreek niet van de bedrijven die dag en nacht roll - on -roll productie doen) hier gewoon niets te doen...

Dan zou je volgend effect hebben
- De output stijgt of kan stijgen met 20%
- De arbeidskostprijs daalt... met 10% en we worden weer competitiever
- De infrastructuurkostprijs daalt met 20% en
- doet onze productie zeker 10% goedkoper worden
- de economie groeit omdat onze output groeit en tegelijkertijd de consumptie groeit
- de overheid wint via de consumptie en de btwlasten op de productie 10% meer budget

Neem nog een 2de model
Je laat alle werklozen gemeenschapdienst met bonus verrichten
Als de waarde van hun arbeid groter is dan de kostprijs van hun 'dopgeld' kun jezonder probleem ook meer uitkering geven.
Stel dat de waarde van de arbeid investeringen in isolatie van gebouwen zou zijn, en dat die investering 30% rendabel is en in 3 jaar terugverdiend (noteer goed de kostprijs van isolatie heb je meestal in 1 jaar terugverdiend, de kostprijs van de installatie is meestal een coefficient 5 versus de kostprijs van de isolatie. Gezien arbeid hier onbelast kan gerekend worden, mag je veronderstellen dat dergelijke isolatie 30-50% rendement zou hebben) (Noteer echter dat dit netzogoed kan gaan over zonnepanelen, co-generatie of wkk,

Wat zou het effect daarvan zijn ?
- het BNP groeit met de waarde van de uitkering van de 1miljoen uitkeringsgerechtigden werklozen. Dus 1Miljoen werklozen die 15.000euro arbeid verrichten is 15Miljard meer OUTPUT...
- de besparing in energiekosten voor de overheid en dus onze belastingen en de gemeesnchap zou dus gemakkelijk 3miljard per jaar bedragen
- het begrotingseffect zou dus voor de overheid 3miljard opleveren.
- de waarde van die arbeid voor de gemeenschap is in discounted cashflow gerekend 30miljard. Of de mensen hebben dus rendabel werk verricht. Dus die besparing is jaar na jaar een terugkomend gegeven
- de waarde van de economie die deze technieken produceert kan op voldoende schaal komen en een groeipool worden, of een nieuwe groeimotor en een exportproduct.
- de knowhow om die dingen te installeren, wordt overgenomen door de privésector en de werklozen staan in 'pole position' om aangeworven te worden om die technieken te gaan implementeren overal...

voila... wat vind je van mijn twee plannetjes ?

guido 007 10 januari 2010 08:58

Bij ons willen ze terug van de 38 uren- naar de 40 urenweek gaan. Uiteraard zonder loonkompensatie.

schaduw 10 januari 2010 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534464)
Ik bezie een soeverein Vlaanderen slechts als een onderdeeltje dat moet veranderen in onze hele manier van leven en werken.
Dat Europa en de wereld deze weg zullen inslaan, betwijfel ik ten zeerste vermits zij nu reeds ten volle ingekapseld zitten in het angelsaksische kapitalisme... Argumentwaarde? Nul komma nul. :roll:

Omdat Europa momenteel die weg bewandeld wil toch niet zeggen dat dit niet mag of kan veranderen ? Het zal wel moeten. Wat in de kantlijnen veranderen zoals men nu voor stelt zal nooit de werkloosheid doen dalen. Dat beetje groei dat men met massa's belastingsgeld wil bewerkstelligen zal enkel geïnvesteerd worden in nog efficiënter produceren, hogere winsten zodat de beurzen niet crashen, ... Een straatje zonder einde of eindigend in miserie en oorlog.

Txiki 10 januari 2010 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4534468)
Maar dan gaan de mensen een pak minder verdienen, is dat aanvaardbaar?
Wij hebben er bv voor gekozen, om de kwaliteit van ons leven te verbeteren, dat we het zouden doen met één inkomen. Ik kan je verzekeren dat de levenskwaliteit ferm gestegen is, maar ook dat we moeten tellen om rond te komen.

Ik werk deeltijds. Ook ee keuze om naast te werken enige levenskwaliteit te behouden. En ja, ik moet ook tellen om rond te komen. En dat lukt in de omstandigheden waarin ik me bevind, ja. Maar kan je een jong beginnend gezin zoiets aandoen? Ik vind van niet, he.

Txiki 10 januari 2010 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534471)
Omdat Europa momenteel die weg bewandeld wil toch niet zeggen dat dit niet mag of kan veranderen ? Het zal wel moeten. Wat in de kantlijnen veranderen zoals men nu voor stelt zal nooit de werkloosheid doen dalen. Dat beetje groei dat men met massa's belastingsgeld wil bewerkstelligen zal enkel geïnvesteerd worden in nog efficiënter produceren, hogere winsten zodat de beurzen niet crashen, ... Een straatje zonder einde of eindigend in miserie en oorlog.

Omdat Vlaanderen momenteel die weg bewandelt, wil toch niet zeggen dat dit niet mag of kan veranderen? Het zal wel moeten. Enzovoort... Snap je nu nog niet dat je niet consequent aan het doordenken bent? Europa wel, de wereld wel, maar Vlaanderen ah nee! Vlaanderen maakt ook geen deel uit van Europa noch van de wereld, natuurlijk. Man man man... 't is nog vroeg op de ochtend zeker?

Txiki 10 januari 2010 09:05

En stel nu nog dat de EU en "de wereld" die andere weg zouden moeten opgaan. Wie gaat dat bepalen? Wie gaat dat opleggen? Hoeveel Floppenhagens wil jij nog?

schaduw 10 januari 2010 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4534467)

Zonder geld gaat moeilijk gaan, he.

Toch wel, door regels te veranderen :)
Maar zoals ik zei moet dit zeer doordacht gebeuren en ik ben daar niet toe in staat vrees ik :)

schaduw 10 januari 2010 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4534469)
ALS je als BELG een MONOPOLIE ZOU HEBBEN over uw arbeid versus de rest van de wereld, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om door 4/5 te werken deze arbeid netjes te herverdelen over iedereen.

Maar de ALS zegt toch genoeg ?
Als je iedereen 4/5 doet werken met loonverlies, ga je de volledige maatschapij 4/5 doen crashen, dan gaan we naar een recessie zonder weerga.

Redeneer eens over het andere model:
je doet iedereen 1 dag meer werken met extra loon (zonder extra lasten!). Nu hebben we infrastructuur staan die we 5/7 dagen gebruiken, dit wil zeggen dik 20% van de tijd staat onze infrastructuur (ik spreek niet van de bedrijven die dag en nacht roll - on -roll productie doen) hier gewoon niets te doen...

Dan zou je volgend effect hebben
- De output stijgt of kan stijgen met 20%
- De arbeidskostprijs daalt... met 10% en we worden weer competitiever
- De infrastructuurkostprijs daalt met 20% en
- doet onze productie zeker 10% goedkoper worden
- de economie groeit omdat onze output groeit en tegelijkertijd de consumptie groeit

Die vierdagen week belet toch niet om 5/7 of 7/7 te werken ?

flatliner 10 januari 2010 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4534442)

.

Je neemt dus, indien geen subsidie, 1/5 van het inkomen van de mensen af. Er zijn nu al velen dewelke het moeilijk hebben om rond te komen, denkend aan hypoteek, schoolkosten voor de kinderen, verwarming en zo verder.

Ga je de gemeenschap dan deze kosten laten betalen?

En hoe doe je dat ieder gelijk voor de wet? Neem als voorbeeld het dak boven hete hoofd. Met een hele hoge hypotheek zou je dan veel meer terug krijgen dan de mensen dewelke gekozen hebben voor een bescheiden woning met kleine hypotheek.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be