ArjanD |
10 januari 2010 17:12 |
Britten snappen Belgenmoppen niet
Uit het moppenonderzoek van Richard Wiseman kwamen meer wetenswaardigheden naar voren dan de 'leukste mop ter wereld'. Zo bestaan er existentiële verschillen in humor van nationaliteit tot nationaliteit. Amerikanen en Canadezen blijken van moppen te houden die om superioriteitsgevoel draaien en waarin iemand te kakken wordt gezet of als bijzonder dom wordt opgevoerd. Duitsers, die de reputatie hebben geen gevoel voor humor te hebben, vonden alles uit het experiment grappig. En de Fransen, Denen en Belgen houden van surrealistische humor.
Citaat:
"Belgen hebben een gestoorde vorm van humor" vindt Wiseman
|
De mop die de Belgische deelnemers aan het onderzoek tot de beste grap ter wereld bekroonde was de volgende:
Waarom hebben eenden vliesvoeten? Om kleine vuurtjes uit te trappen. Waarom hebben olifanten platte voeten? Om brandende eenden uit te trappen.
Wiseman zelf is duidelijk geen Belg.
Citaat:
"Ik snapte ze niet toen ik ze de eerste keer las" geeft hij toe. "Toen die mop binnenkwam, keken we elkaar aan en zeiden 'dat is zelfs geen grap'. Maar om de een of andere reden hebben we ze niet afgevoerd. Ik heb die grap al talloze keren aan een Engelssprekend publiek in Groot-Brittannië en in de Verenigde Staten verteld en iedere keer was de reactie dezelfde: absoluut niets, zelfs geen halve glimlach. Engelstaligen vinden dit niet leuk. Ze hebben deze mop dan ook een van de laagste quoteringen uit de hele enquête gegeven. Zo zie je maar. Europa wordt verweten een culturele eenheidsworst te creëren. Maar toch zitten er onder het oppervlak nog heel grote culturele verschillen."
|
|