Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   De Franse filosoof Alain Badiou op zoek naar alternatief voor het kapitalisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133927)

guerin 17 januari 2010 11:15

De Franse filosoof Alain Badiou op zoek naar alternatief voor het kapitalisme

Alain Badiou is een van de eminente filosofen in Europa. Zijn werk heeft een grote invloed en is ondertussen in tientallen talen vertaald. 1968 is een belangrijk jaar in zijn leven en denken geweest. Hij heeft in zijn werk, niet alleen in theorie maar ook in de praktijk de revolte van 1968 voortgezet en zijn strijd tegen het hard geworden kapitalisme niet opgegeven. Onlangs was hij te gast in Brussel. Filosoof Bleri Lleshi kreeg een exclusief interview. We spreken met hem over wat zijn volgens hem de alternatieven voor het kapitalisme en de huidige situatie van sociaaldemocratie in Europa.

http://www.indymedia.be/nl/node/36251

AdrianHealey 17 januari 2010 23:36

Panarchism, neo-medievalism, libertarianism, voluntarism, ... Er zijn wel wat mogelijheden, hoor.

guerin 18 januari 2010 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4549745)
Panarchism, neo-medievalism, libertarianism, voluntarism, ... Er zijn wel wat mogelijheden, hoor.

Alleen in theorie!De praktijk daartegen...Kapitalisme is uitbuiting van de mens op de mens wat je terug vind ook in zogenaamde communistische landen!Zo zijn ieder ideologie waarin een mens kan uitgebuit worden in weze kapitalistisch.

Lysander 18 januari 2010 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guerin (Bericht 4549994)
Alleen in theorie!De praktijk daartegen...Kapitalisme is uitbuiting van de mens op de mens wat je terug vind ook in zogenaamde communistische landen!Zo zijn ieder ideologie waarin een mens kan uitgebuit worden in weze kapitalistisch.

Gekke definitie van kapitalisme heb jij hoor.

"kapitalisme is alles wat slecht is", dan ben je per definitie tegen het kapitalisme. Niet dat zo een definitie erg relevant is.

guerin 18 januari 2010 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4550021)
Gekke definitie van kapitalisme heb jij hoor.

"kapitalisme is alles wat slecht is", dan ben je per definitie tegen het kapitalisme. Niet dat zo een definitie erg relevant is.

Nee,ik hoef het kapitalisme niet te definieren want ik leef er midden in,het plakt aan mijn lijf en ik moet er van af!
Belangrijker is een alternatief zoeken dat het kapitalisme enkel nog te in de geschiedenis boeken,naast het fascisme,als oude archaische modellen!

Lysander 18 januari 2010 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guerin (Bericht 4550486)
Nee,ik hoef het kapitalisme niet te definieren want ik leef er midden in,het plakt aan mijn lijf en ik moet er van af!
Belangrijker is een alternatief zoeken dat het kapitalisme enkel nog te in de geschiedenis boeken,naast het fascisme,als oude archaische modellen!

Das mijn punt dus. Je bent duidelijk tegen iets, maar je weet niet goed wat. Dus noem je het maar kapitalisme.

guerin 18 januari 2010 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4550587)
Das mijn punt dus. Je bent duidelijk tegen iets, maar je weet niet goed wat. Dus noem je het maar kapitalisme.

Wat een zagevent,het kapitalisme is wat het is,ik weet het maar ik heb geen zin om hier dit uit de doeken te doen wetend dat jij en andere zageventen er wel kritiek op zullen hebben,dat is op politics de sport.

Lysander 18 januari 2010 15:52

Ja weet wat het is. Het is slecht en daarom ben je ertegen. En alle slechte dingen zijn er het gevolg van. Zou me verbazen moest je een goede definitie ervan hebben en een goed idee hebben wat de echte oorzaak-gevolg relaties zijn.

AdrianHealey 18 januari 2010 17:51

Zo ongelooflijk moeilijk kan het toch niet zijn om een definitie te geven van het kapitalisme waarmee je kan aantonen waarom je daar tegen bent?

Een voorbeeld uit de losse pols: het kapitalisme is een systeem waarbij private eigendom van de productiemiddelen, prijzen, competitie en loonarbeid een centraal gegeven zijn van het economisch systeem.

guerin 18 januari 2010 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4550819)
Ja weet wat het is. Het is slecht en daarom ben je ertegen. En alle slechte dingen zijn er het gevolg van. Zou me verbazen moest je een goede definitie ervan hebben en een goed idee hebben wat de echte oorzaak-gevolg relaties zijn.

blablabla forum sport

guerin 18 januari 2010 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4551127)

Een voorbeeld uit de losse pols: het kapitalisme is een systeem waarbij private eigendom van de productiemiddelen, prijzen, competitie en loonarbeid een centraal gegeven zijn van het economisch systeem.

Dat is economisch uitleg,een mens is meer dan de som van de economie

AdrianHealey 18 januari 2010 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guerin (Bericht 4551191)
Dat is economisch uitleg,een mens is meer dan de som van de economie

Ik snap niet goed wat je bedoelt met een uitspraak zoals 'een mens is meer dan de som van de economie'?

guerin 18 januari 2010 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4551208)
Ik snap niet goed wat je bedoelt met een uitspraak zoals 'een mens is meer dan de som van de economie'?

Dit verwonderd mij niet,dit is het gevolg van een kapitalistische indoctrinatie,in dat systeem is er geen mogelijkheid geboden om buiten wat noodzakkelijk is te kijken,dat noodzakkelijk is de economie!

Het gespuis

Het gespuis, dat zijn de politici

Die liegen zoals ze ademen

Die zich slechts in ons interesseren omwille van onze stembiljetten

Die, linksen zowel als rechtsen, hetzelfde onrechtvaardige systeem verdedigen

Die dezelfde bevolkingsgroepen in dezelfde getto’s parkeren

Het gespuis, dat zijn de bazen

Die zich verrijken op de rug van de arbeiders, vooral de minder geschoolden, door hen een aalmoes aan miserabele lonen en kleenex-werk te geven

Die ons bij aanwerving op basis van afkomst selecteren En die ons, op basis van die afkomst, een minderwaardig salaris toebedelen

Zij zijn het gespuis, die ons het beslissingsrecht ontstelen, alsook de producten van onze arbeid, onze tijd, ons leven, het zijn zij die een klimaat onderhouden van competitie, wantrouwen en onveiligheid onder onszelf.

Het is niet door te gaan stemmen dat we de ongelijkheden van het kapitalistische systeem zullen doen verdwijnen. Het is door te strijden dat we onze levens- en werkomstandigheden zullen verbeteren, net zoals we dat in het verleden hebben gedaan. Het is door ons te organiseren vanaf de basis, zonder tussenpersonen, in onze eigen wijken, op onze werk- en studeerplaatsen, dat we een betere wereld zullen construeren.

Laten we ons organiseren !

AdrianHealey 18 januari 2010 19:40

Vooral, natuurlijk, omdat ik geen idee heb wat je bedoelt met 'de som van de economie' en hoe dat je daar 'meer' van kan zijn.

2 is meer dan 1. Dat is voor mij iets dat ik kan begrijpen. Dat soort metaforen zijn mij echter te dubieus.

guerin 18 januari 2010 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4551429)
Vooral, natuurlijk, omdat ik geen idee heb wat je bedoelt met 'de som van de economie' en hoe dat je daar 'meer' van kan zijn.

2 is meer dan 1. Dat is voor mij iets dat ik kan begrijpen. Dat soort metaforen zijn mij echter te dubieus.

Die economie is op de kop toe abstract want er wordt niet naar de noden maar naar de winsten gekeken.

Praetorian 18 januari 2010 20:09

Zijn hoofdwerk "L'Etre et l'évènement" houdt haast een copernicaanse omwenteling in de filosofie in betreffende ontologie en concept (dankzij zijn wiskundige achtergrond, leve interdisciplinair denken). Zeer aan te raden.

Lysander 18 januari 2010 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guerin (Bericht 4551445)
Die economie is op de kop toe abstract want er wordt niet naar de noden maar naar de winsten gekeken.

Das gewoon een willekeurige slogan da ge dertussen smijt. Das noch een argument noch een reactie op iets. Het is enkel hol want het is inhoudsloos.

guerin 18 januari 2010 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4551638)
Das gewoon een willekeurige slogan da ge dertussen smijt. Das noch een argument noch een reactie op iets. Het is enkel hol want het is inhoudsloos.

wel,dat is dat jammer voor jou :lol:

Kallikles 18 januari 2010 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4551127)
Zo ongelooflijk moeilijk kan het toch niet zijn om een definitie te geven van het kapitalisme waarmee je kan aantonen waarom je daar tegen bent?

Dat kan systematischer, hé Adrian.

Het kapitalisme is op de eerst plaats een productiewijze met volgende karakteristieken:
- private eigendom van productiemiddelen
- productie gericht op winst en kapitaalsaccumulatie
- productie van waren om te verkopen op de markt
- productie door loonarbeid

Organisaties die op deze manier produceren, noemen we kapitalistische bedrijven. Een economie waarbij de belangrijkste economische activiteit in kapitalistische bedrijven plaatsvindt (dus niet bij de paters trappisten b.v.) noemen we een kapitalistische economie.

Praetorian 18 januari 2010 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4551743)
Dat kan systematischer, hé Adrian.

Het kapitalisme is op de eerst plaats een productiewijze met volgende karakteristieken:
- private eigendom van productiemiddelen
- productie gericht op winst en kapitaalsaccumulatie
- productie van waren om te verkopen op de markt
- productie door loonarbeid

Organisaties die op deze manier produceren, noemen we kapitalistische bedrijven. Een economie waarbij de belangrijkste economische activiteit in kapitalistische bedrijven plaatsvindt (dus niet bij de paters trappisten b.v.) noemen we een kapitalistische economie.

Jamaar ja, Kallikles, het formele niveau dicteert ons dat het gaat om een rationeel systeem van prijzen waarbij lonen en winsten via deze weg tot stand komen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be