Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De chip van de eID (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133955)

Pelgrim 18 januari 2010 14:30

De chip van de eID

Ik had ooit gezworen mijn oude pas bij te houden tot de feitelijke vervalsdatum die er op staat is overschreden (dus dat zou pas in 2012 zijn). De vraag voor inwisseling kreeg ik al anderhalf jaar geleden, maar dat papier werd verticaal geklasseerd.

Helaas ben ik de oude een paar weken geleden, stom als ik ben, kwijt geraakt. Sinds vrijdag zit ik dus toch met zo'n elektronische opgescheept. Die, zo bleek vandaag bij een toevallige controle op den tram, zelf ook al vervallen was sinds maart. :lol:

Maar ze konden de chip blijkbaar wel lezen... :-( Weet er iemand nog hoe je die kan onschadelijk maken? Ik vind de draad niet meer waar dat ooit eens ter sprake kwam.

Txiki 18 januari 2010 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4550537)
Ik had ooit gezworen mijn oude pas bij te houden tot de feitelijke vervalsdatum die er op staat is overschreden (dus dat zou pas in 2012 zijn). De vraag voor inwisseling kreeg ik al anderhalf jaar geleden, maar dat papier werd verticaal geklasseerd.

Helaas ben ik de oude een paar weken geleden, stom als ik ben, kwijt geraakt. Sinds vrijdag zit ik dus toch met zo'n elektronische opgescheept. Die, zo bleek vandaag bij een toevallige controle op den tram, zelf ook al vervallen was sinds maart. :lol:

Maar ze konden de chip blijkbaar wel lezen... :-( Weet er iemand nog hoe je die kan onschadelijk maken? Ik vind de draad niet meer waar dat ooit eens ter sprake kwam.

Jij hebt een nieuwe eID en die is al vervallen?

Pelgrim 18 januari 2010 14:37

die was niet nieuw; ik ben die gewoon véél te laat gaan ophalen :mrgreen:

Pelgrim 18 januari 2010 14:37

enfin, die mannen met hun leestoestel zeiden toch dat die vervallen was.

Vaganzza 18 januari 2010 14:39

Met mijn chip is iets mis. Ik kan er namelijk geen certificaten op geïnstalleerd krijgen om die kaart te kunnen gebruiken. Zijn er eigenlijk kosten om zo'n kapot exemplaar te laten vervangen? (heb hem nu ongeveer 3 jaar, moet er nog 2 jaar mee doen...) Ondertussen ben ik ook mijn pincode vergeten...

abou Anis 18 januari 2010 14:40

Misschien kun je ruilen met Pelgrim, die wil graag een kapotte chip.

Txiki 18 januari 2010 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4550556)
enfin, die mannen met hun leestoestel zeiden toch dat die vervallen was.

Ik geloof dat er eerder iets mis is met de code of met de chip. Kijk maar eens op uw kaartje tot wanneer die geldig is. 2014 ofzo?

bgf324 18 januari 2010 14:55

Citaat:

Kan niet echt handig zijn.
Iemand die ik ken had een afspraak bij het examencentrum (rijdbewijs), maar de chip op zijn kaart werkte niet. Gevolg: examen ging niet door (had eerst nieuwe kaart nodig). Maar de kosten van het geplande examen werden natuurlijk niet terug betaald.

Txiki 18 januari 2010 14:59

Citaat:

Zeg, wie deed die controle op de tram?

Anna List 18 januari 2010 15:00

Citaat:

jij geeft zomaar je idkaart af op de tram ???

Weezer 18 januari 2010 15:00

Citaat:

Ik ben bepaald geen kenner, maar heb weleens gehoord dat een nachtje diepvries wonderen doet.

Pelgrim 18 januari 2010 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4550599)
Kan niet echt handig zijn.
Iemand die ik ken had een afspraak bij het examencentrum (rijdbewijs), maar de chip op zijn kaart werkte niet. Gevolg: examen ging niet door (had eerst nieuwe kaart nodig). Maar de kosten van het geplande examen werden natuurlijk niet terug betaald.

Ik heb tot nu toe die kaart alleen "nodig" gehad voor iets waar ik nooit vragende partij voor ben geweest. En in twee van die drie gevallen leidde dat 1° tot een andere oplossing en 2° nooit meer iets van gehoord.

Dus heb ik die kaart zelf ook niet nodig. ;)

Pelgrim 18 januari 2010 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4550611)
Zeg, wie deed die controle op de tram?

Controleurs tiens.

Txiki 18 januari 2010 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4550632)
Controleurs tiens.

Die mogen dat niet.

Anna List 18 januari 2010 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4550636)
Die mogen dat niet.

² of de wet moest gewijzigd zijn ... dacht dat alleen politieagenten dat mochten, en dan nog met gerechtvaardigde oorzaak ...

Pelgrim 18 januari 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4550636)
Die mogen dat niet.

Hoezo?

Txiki 18 januari 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4550643)
² of de wet moest gewijzigd zijn ... dacht dat alleen politieagenten dat mochten, en dan nog met gerechtvaardigde oorzaak ...

Totnogtoe mogen controleurs op bussen, treinen, trams, metro's, noch conducteurs uw identiteit controleren. Ze mogen dat vragen natuurlijk, maar gij moogt weigeren. Ze kunnen u niets doen. Bij weigering mogen ze de politie bellen. Maar dat doen ze meestal nooit.

Txiki 18 januari 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4550649)
Hoezo?

Neen, simpel, die mogen dat niet.

Pelgrim 18 januari 2010 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4550650)
Totnogtoe mogen controleurs op bussen, treinen, trams, metro's, noch conducteurs uw identiteit controleren. Ze mogen dat vragen natuurlijk, maar gij moogt weigeren. Ze kunnen u niets doen. Bij weigering mogen ze de politie bellen. Maar dat doen ze meestal nooit.

Cool, wist ik niet? :-D

Hoe komt dat?

Anna List 18 januari 2010 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4550676)
Cool, wist ik niet? :-D

Hoe komt dat?

politiemonopolie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be