Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   333333 mensen die hun schulden niet terugbetalen in dit land (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134131)

eno2 22 januari 2010 11:24

333333 mensen die hun schulden niet terugbetalen in dit land

333333 mensen die hun schulden niet terugbetalen in dit land: is arm en eerlijk zijn dan niet beter?

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 22 januari 2010 11:26

Wat heeft arm met eerlijk te maken ?

eno2 22 januari 2010 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4557506)
Wat heeft arm met eerlijk te maken ?

Arm zijn en geen schulden maken die je niet kan terugbetalen is eerlijker dan niet arm zijn en schulden maken die niet kan terugbetaalt.

Het is niet alleen eerlijker, het is ook verstandiger.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 22 januari 2010 11:30

Sinds wanneer heeft eerlijkheid iets met pragmatisch te maken ?

eno2 22 januari 2010 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4557517)
Sinds wanneer heeft eerlijkheid iets met pragmatisch te maken ?

Sinds het pragmatischer is, eerlijk te zijn.

Schelfie 22 januari 2010 11:47

Opmerkelijk is vaak over de verhalen die ik hoor van arme mensen die geen geld hebben om een nagel van hun gat te krabben, maar ze hebben wel de laatste peperdure plasmatv en een nieuwe (de zoveelste dit jaar) GSM. Kopen al die troep op krediet, en verschieten ervan dat ze die schulden niet kunnen afbetalen, en worden dan nog armer.
Of je eerlijk bent of niet, maar enorm dom ben je dan alleszinds wel.

eno2 22 januari 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 4557546)
Opmerkelijk is vaak over de verhalen die ik hoor van arme mensen die geen geld hebben om een nagel van hun gat te krabben, maar ze hebben wel de laatste peperdure plasmatv en een nieuwe (de zoveelste dit jaar) GSM. Kopen al die troep op krediet, en verschieten ervan dat ze die schulden niet kunnen afbetalen, en worden dan nog armer.

Enorm dom al die indianenverhalen te geloven.

Het zijn hoofdzakelijk de middengroepen die hun consumptiepatroon niet weten in te perken, die schulden maken.

Schelfie 22 januari 2010 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4557553)

Het zijn hoofdzakelijk de middengroepen die hun consumptiepatroon niet weten in te perken, die schulden maken.

Indianenverhalen? Ik geloof mijn vader wel als hij uit zijn eigen ervaring praat.

backfire 22 januari 2010 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4557502)
333333 mensen die hun schulden niet terugbetalen in dit land: is arm en eerlijk zijn dan niet beter?

Arm maar slim, bedoel je? Alhoewel die twee niet altijd even compatibel zijn.
Schulden komen vaak door onwetendheid en domheid. Soms door schier ongeluk.

Eigenzinnig 22 januari 2010 12:00

Citaat:

Opmerkelijk is vaak over de verhalen die ik hoor van arme mensen die geen geld hebben om een nagel van hun gat te krabben, maar ze hebben wel de laatste peperdure plasmatv en een nieuwe (de zoveelste dit jaar) GSM. Kopen al die troep op krediet,.

Evenveel de schuld van kredietmaatschappijen en grote ketens..ze verpatsen geld en consumptiegoederen om hun eigen omzetten en winsten op te smukken

backfire 22 januari 2010 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4557516)
Arm zijn en geen schulden maken die je niet kan terugbetalen is eerlijker dan niet arm zijn en schulden maken die niet kan terugbetaalt.

Het is niet alleen eerlijker, het is ook verstandiger.

Akkoord. Maar dat 'eerlijker', nuanceer dat maar. Ik ken wel gevallen, hoor, maar ik ken er meer die zich gewoon hebben laten vangen aan de bloeddorstige kredietverleners en de consumptiedraak. Domheid, dus.

backfire 22 januari 2010 12:04

Citaat:

Ook weer akkoord (amai!). Echte armen zijn trouwens geen goede klanten voor die kredietverleners. Zij zoeken specifiek naar mensen mét een inkomen, maar met een nog groter uitgavedrang (te dure wagen, te grote TV, te verre reis, te overbodige tweede auto, ..........).

Schelfie 22 januari 2010 12:15

Uiteraard, maar ze weigeren ook niet die mensen met een penibeler budget (geld is geld denken ze dan, waarschijnlijk).

Mambo 24 januari 2010 01:07

Het probleem met mensen die bv al onder schuldbemiddeling staan is dat ze verder kunnen consumeren naar goeddunken.
Ik ken zo"n koppel, beide onder schuldbemiddeling en een budget van 2 keer niks. Toch bestellen ze verder via internet al wat ze willen, de facturen trekken ze zich niet aan want dat is voor de schuldbemiddelaar die er maar zijn plan moet mee trekken.

Wat er moet komen is een sluitend systeem waarmee verkopers meteen kunnen zien of de klant solvabel is en dat het geld meteen overgeschreven wordt. Ook voor kleine handelaren!

Nr.10 24 januari 2010 02:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4557516)

²

Bobke 24 januari 2010 11:55

Citaat:

2

Bobke 24 januari 2010 11:59

Citaat:

Maar die wel iets bezitten om terug af te pakken.

Depth of Field 24 januari 2010 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4560089)
Wat er moet komen is een sluitend systeem waarmee verkopers meteen kunnen zien of de klant solvabel is en dat het geld meteen overgeschreven wordt. Ook voor kleine handelaren!

Dat heet de klant eerst laten betalen.

Bobke 24 januari 2010 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4557571)
Ook weer akkoord (amai!). Echte armen zijn trouwens geen goede klanten voor die kredietverleners. Zij zoeken specifiek naar mensen mét een inkomen, maar met een nog groter uitgavedrang (te dure wagen, te grote TV, te verre reis, te overbodige tweede auto, ..........).

Als je eens wist wat ze allemaal proberen om die kredietverleners te misleiden.

Bobke 24 januari 2010 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 4557587)
Uiteraard, maar ze weigeren ook niet die mensen met een penibeler budget (geld is geld denken ze dan, waarschijnlijk).

Maar waarom hoor ik dan zoveel kritiek op het gebruik van zwarte lijsten ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be