Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Rechter verliest ambt om crucifix (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134223)

Travis66 23 januari 2010 16:56

Rechter verliest ambt om crucifix

MACERATA (ANP/DPA) – Een Italiaanse rechter is uit zijn ambt ontheven omdat hij niet in een rechtszaal met een beeld van een gekruisigde Jezus wilde werken. De tuchtraad van de Opperste Raad voor de Magistratuur, de instantie die toeziet op de rechterlijke macht, heeft de straf opgelegd.

Citaat:

„Het gaat om het principe”, zei de geroyeerde rechter over zijn beweegreden. „De aanwezig*heid van een kruisbeeld is gewoonweg onverenigbaar met het verheven basisprincipe van de scheiding tussen kerk en staat en de principes van gelijkheid en vrijheid van religie.”
volledige artikel

Het meest verbazingwekkende is eigelijk dat hij geen gelijk kreeg van die tuchtraad.

the_dude 23 januari 2010 17:27

religie is een ziekte die mensen hun gezond verstand ontneemt.

Pieter B 23 januari 2010 17:48

Want een kruisbeeld in de rechtszaal zorgt ervoor dat die rechter continu beïnvloed wordt door de Kerk...

Travis66 23 januari 2010 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4559553)
Want een kruisbeeld in de rechtszaal zorgt ervoor dat die rechter continu beïnvloed wordt door de Kerk...

Ben je echt zo kortzichtig of kom je maar wat jennen?

bgf324 23 januari 2010 18:16

Is dit de 21ste eeuw of heeft die artikel zo'n 200 jaar vertraging opgelopen ofzo? 8O

Inno 23 januari 2010 18:27

Als de rechter problemen daarmee heeft, dat hij een andere job zoekt.

Bobke 23 januari 2010 18:42

Een beeld van een gekruisigde Jezus hoort in de kerk thuis, niet in een rechtszaal.

Pieter B 23 januari 2010 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4559599)
Ben je echt zo kortzichtig of kom je maar wat jennen?

Geen van beide. Ik vind dit een goed voorbeeld van een ziekelijke drang tot scheiding van kerk en staat. Doet me denken aan het voorstel van de Gucht junior om grote kruisbeelden op de kerkhoven te verbieden. Belachelijke symbool gevechten zijn dat.

Esperanza 23 januari 2010 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4559553)

Gezien jouw reacties in deze draad kun je ongetwijfeld een goede reden aanbrengen waarom een religieus symbool in een rechtbank dient aanwezig te zijn? Ik ben benieuwd.

Travis66 23 januari 2010 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4559752)
Geen van beide. Ik vind dit een goed voorbeeld van een ziekelijke drang tot scheiding van kerk en staat. Doet me denken aan het voorstel van de Gucht junior om grote kruisbeelden op de kerkhoven te verbieden. Belachelijke symbool gevechten zijn dat.

Kortzichtig dus.
Je zal maar een rechtzaak starten tegen een pastoor die uw kind heeft verkracht. En dan een rechter treffen die eerst een kruisteken maakt.

Rechtspraak hoort geen voorkeur te hebben.

Johan Bollen 23 januari 2010 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4559688)
Een beeld van een gekruisigde Jezus hoort in de kerk thuis, niet in een rechtszaal.

want in een rechtszaal komen niet alleen christenen, noch hoeft een rechter christelijk te zijn om recht te kunnen spreken.

Je zou eventueel kunnen overwegen om symbolen van andere religies en levensovertuigingen er ook op te hangen. Voor je het weet hangt er dan welliswaar een reklame van de Mc donalds of zo tussen.

Johan Bollen 23 januari 2010 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4559752)

Zoals dat gevecht om hoofddoekjes nietwaar?

Johan Bollen 23 januari 2010 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 4559841)
Gezien jouw reacties in deze draad kun je ongetwijfeld een goede reden aanbrengen waarom een religieus symbool in een rechtbank dient aanwezig te zijn? Ik ben benieuwd.

Het hing er al dat kruis.

Albrecht 23 januari 2010 20:58

Citaat:

religie is een ziekte die mensen hun gezond verstand ontneemt.
Want de ongelovige rechter toonde hier veel gezond verstand. :|
Citaat:

Macerata hoorde tot 1860 tot de Pauselijke Staat. En nu nog is het merendeel van Italië Katholiek.

Bobke 23 januari 2010 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4559879)

Ooit lag er ook een bijbel waar men moest op zweren.
Ondertussen lopen er al wat aanhangers van verschillende religies rond.

Esperanza 23 januari 2010 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4559879)

Tja, dat is zowat de enige reden die men kan inroepen ter rechtvaardiging.

Esperanza 23 januari 2010 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4559888)
Want de ongelovige rechter toonde hier veel gezond verstand. :|

Ik zou het eerder principiëel van die rechter willen noemen. Voor sommigen betekent dat nog iets.
Citaat:

Macerata hoorde tot 1860 tot de Pauselijke Staat.

150 jaar geleden dus. Wauw!
Citaat:

En nu nog is het merendeel van Italië Katholiek.

Ja, en dan?

D�*t zijn jouw tegenargumenten?

:roll:

fonne 23 januari 2010 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4559463)
MACERATA (ANP/DPA) – Een Italiaanse rechter is uit zijn ambt ontheven omdat hij niet in een rechtszaal met een beeld van een gekruisigde Jezus wilde werken. De tuchtraad van de Opperste Raad voor de Magistratuur, de instantie die toeziet op de rechterlijke macht, heeft de straf opgelegd.

volledige artikel

Het meest verbazingwekkende is eigelijk dat hij geen gelijk kreeg van die tuchtraad.

Als die rechter echt zo "onbevooroordeeld" wou zijn, waarom wou hij dan dat kruis weg? Hinderde het hem om zijn job correct uit te voeren? Nee, hoe zou het? Maar waarom voert hij dan zo'n kruistocht? Daar is toch maar één reden voor: namelijk dat hij zijn vrijzinnige levensbeschouwing voorrang verleent aan zijn openbare opdracht om de wetten van het land toe te passen. Iets waarin hij in niets verschilt van de loge-rechters in België die elke dag opnieuw hun eigen levensbeschouwelijke opvattingen opdringen eerder dan de wet toe te passen zoals ze bedoeld was (met het excuus dat "de wereld veranderd is", u kent de drogredenen wel).

Eén ding maakt het verhaal wel duidelijk: dat de blinde haat tegen het religieuze, zelfs tegen een zo onschuldig symbool als het kruis, hem hinderde om onbevooroordeeld recht te spreken ten opzichte van een grote meerderheid van de Italiaanse bevolking. En daarom is het maar al te terecht dat zo'n rabiate papenfretter uit zijn ambt wordt ontzet. Bravo voor het feit dat ze daar in Italie nog te moed toe hebben.

respublica 23 januari 2010 21:42

Ook in België zijn er rechtszalen met kruistekens, omdat die nu eenmaal deel zijn van historische gebouwen. Als het dus een oud rechtsgebouw was, had de rechter geen poot om op te staan. Hij is dan zeer terecht ontslagen.

filosoof 23 januari 2010 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4559463)

volledige artikel

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4559928)
Ook in België zijn er rechtszalen met kruistekens, omdat die nu eenmaal deel zijn van historische gebouwen. Als het dus een oud rechtsgebouw was, had de rechter geen poot om op te staan. Hij is dan zeer terecht ontslagen.

Ik zocht het enige tijd geleden op n.a.v. de rel over kruisbeelden in Italiaanse scholen: dat is nog een wet van Mussolini die men verzuimde af te schaffen na WO2.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be