Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Holocaust (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134339)

Zeikstraal 26 januari 2010 17:54

Holocaust

Zorgt het blijven vernoemen ervan nog steeds dagdagelijks er niet voor dat de israelis niet vooruitgeraken? Een blok aan hun been? Slachtofferrol? Niet moeilijk dat het gezien word als misbruik, in veel gevallen terecht ook. Hoe lang moeten we dat nog aanhoren? 1x per jaar zal wel goed zijn zeker, net zoals iedereen van toen uit de oorlog herdacht word.

Hertog van Gelre 26 januari 2010 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal (Bericht 4564939)
Zorgt het blijven vernoemen ervan nog steeds dagdagelijks er niet voor dat de israelis niet vooruitgeraken? Een blok aan hun been? Slachtofferrol? Niet moeilijk dat het gezien word als misbruik, in veel gevallen terecht ook. Hoe lang moeten we dat nog aanhoren? 1x per jaar zal wel goed zijn zeker, net zoals iedereen van toen uit de oorlog herdacht word.

Ik zal wel in andere kringen verkeren maar voor zover ik zie, lees en meemaak wordt er over het algemeen maar weinig over de Holocaust gesproken.
De enigen die er steeds opnieuw over beginnen zijn -ontkenners, antisemieten en 'anti-zionisten'. QED.

Argusx43 26 januari 2010 18:17

Citaat:

Het zich speciaal richten op een volk en alles in het werk stellen om dat volk uit te roeien over een heel continent is zo buitengewoon afschuwelijk dat we dit moeten blijven gedenken dat het niet meer nog eens gebeurt. Dat zigeuners hierook een doel waren mag wel ook meer aan bod komen.

Vergeet niet dat mensen heel snel vergeten. Hoeveel jonge mensen weten wie Hitler was bijvoorbeeld?

Zeikstraal 26 januari 2010 18:17

Ik lees er vrij frequent over, uiteraard vooral bij het lezen van berichten uit israelische pers.
In belgie word daar niet echt over gesproken nee. Kheb het dan ook over de inpact ervan op eigen volk en in internationale politiek, waar het ook frequent in voorkomt. En daarbuiten waarom er nog steeds voor betaald word? Geld dit ook voor de slachtoffers van chemische ali bvb?

Zeikstraal 26 januari 2010 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 4564995)
Het zich speciaal richten op een volk en alles in het werk stellen om dat volk uit te roeien over een heel continent is zo buitengewoon afschuwelijk dat we dit moeten blijven gedenken dat het niet meer nog eens gebeurt. Dat zigeuners hierook een doel waren mag wel ook meer aan bod komen.

Vergeet niet dat mensen heel snel vergeten. Hoeveel jonge mensen weten wie Hitler was bijvoorbeeld?

Ik zie heden ten dage minder snel nog een hitler oprijzen, al waren bush en co aardig op weg. Al moeten we uiteraard wel alert blijven. Overigens zijn de banken mede verantwoordelijk voor het oprijzen van hitler. Op dat vlak is er weinig veranderd. Laten we ons daar op focussen.

liberalist_NL 26 januari 2010 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal (Bericht 4564996)
Ik lees er vrij frequent over, uiteraard vooral bij het lezen van berichten uit israelische pers.
In belgie word daar niet echt over gesproken nee. Kheb het dan ook over de inpact ervan op eigen volk en in internationale politiek, waar het ook frequent in voorkomt. En daarbuiten waarom er nog steeds voor betaald word? Geld dit ook voor de slachtoffers van chemische ali bvb?

Door wie moeten zij betaald worden? Volgens mij heeft deze kerel niet stabiele belastinginkomens.

straddle 26 januari 2010 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4564980)
Ik zal wel in andere kringen verkeren maar voor zover ik zie, lees en meemaak wordt er over het algemeen maar weinig over de Holocaust gesproken.
De enigen die er steeds opnieuw over beginnen zijn -ontkenners, antisemieten en 'anti-zionisten'. QED.

Complete utter bullshit.

De israelische kranten staan er ELKE dag vol van, het zijn vooral de joden die eraan herinnerd worden. ''Never forget and never forgive''

Gij hebt die documentaire film ''Defamation'' niet bekeken uiteraard.

man man man toch

ministe van agitatie 26 januari 2010 18:28

Citaat:

Daar ben ik het mee eens. De geplande, systematische, georganiseerde en overdachte uitroeiïng van joden - maar ook van gehandicapten, zigeuners, homo's of politieke tegenstanders - is geen 'gewone' gebeurtenis of 'normale' oorlogshandeling.

Maar veeleer dan ons te richten op de slachtoffers, zou ik graag zien dat we ons richten op de daders, op het soort van politieke systemen en het soort denken en mensen die tot dat soort dingen kunnen leiden.

Hier in Antwerpen staat een gedenkteken voor de joodse slachtoffers van de tweede wereldoorlog. Wat me daaraan stoort is dat dat uitsluitend voor hen is. Zeker waar: ze zijn op een andere manier en een anders schaal het slachtoffer geworden, maar daar gaat het toch niet om?

Als je steeds de slachtoffers gedenkt, zet je jezelf een beetje in een passieve, onderdanige en machteloze situatie. Als je daarentegen telkens de daders, hun ideeën, gedachten en politieke systemen aanvalt en vooral onze overwinning daarop, dan zetten we ons in een actieve, dynamische positie: dan zijn we allemaal overlevende overwinnaars en bestrijders van dat kwaad. Dat lijkt me naar de toekomst interessanter.

Van daaruit kan je iets leren. vanuit de rol van slachtoffer kan je niet veel leren. Misschien is dat ook interessant ivm het zionisme: de zionisten hebben op sommige vlakken en in zekere zin de praktijken van de nazi's over genomen. Ze geven op hun beurt niet om de slachtoffers die ze maken en koesteren eigenlijk eenzelfde virulent nationalisme en eigenwaan waarbij ze zichzelf een trapje hoger zetten.
In die zin is er dus niets geleerd uit de opkomst en ondergang van het nazisme.

liberalist_NL 26 januari 2010 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 4565018)
Van daaruit kan je iets leren. vanuit de rol van slachtoffer kan je niet veel leren. Misschien is dat ook interessant ivm het zionisme: de zionisten hebben op sommige vlakken en in zekere zin de praktijken van de nazi's over genomen. Ze geven op hun beurt niet om de slachtoffers die ze maken en koesteren eigenlijk eenzelfde virulent nationalisme en eigenwaan waarbij ze zichzelf een trapje hoger zetten.
In die zin is er dus niets geleerd uit de opkomst en ondergang van het nazisme.

Ik wist dat uw positieve begin een staartje zou krijgen.

straddle 26 januari 2010 18:33

Citaat:

Ge zegt daar wat. Hoeveel mensen weten van de andere genocides af?

De Gulag, De Holomodor?

liberalist_NL 26 januari 2010 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straddle (Bericht 4565025)
Ge zegt daar wat. Hoeveel mensen weten van de andere genocides af?

De Gulag, De Holomodor?

Zijn die ook hier gebeurd, met medewerking van West-Europeanen?

Andro 26 januari 2010 18:39

Citaat:

Zo veel mogelijk, de mens heeft zo een beetje last van kortetermijngeheugen.

straddle 26 januari 2010 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4565027)
Zijn die ook hier gebeurd, met medewerking van West-Europeanen?

Doet het ertoe waar genocides plaatsgrijpen?

Ik hoop dat ge weet wie er voor die zaken verantwoordelijk was.

liberalist_NL 26 januari 2010 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straddle (Bericht 4565039)
Doet het ertoe waar genocides plaatsgrijpen?

Dat doet ertoe, ja. Wij herdenken hier onze doden, Joodse Nederlanders, Nederlandse soldaten die gestorven zijn in de verdediging van het land, vermoorde verzetskopstukken, Nederlanders die zijn omgekomen in Duitse fabrieken. Met goelags hebben wij niets te maken. De Russen moeten zelf maar kiezen of ze dat herdenken.

Zeikstraal 26 januari 2010 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4565036)
Zo veel mogelijk, de mens heeft zo een beetje last van kortetermijngeheugen.

Dat is zo, maar er is nog maar weinig uit geleerd, dat in al die tijd. Tijd om dat aan banden te leggen. Al goed dat ge inziet dat het onproductief is.

straddle 26 januari 2010 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4565050)
Dat doet ertoe, ja. Wij herdenken hier onze doden, Joodse Nederlanders, Nederlandse soldaten die gestorven zijn in de verdediging van het land, vermoorde verzetskopstukken, Nederlanders die zijn omgekomen in Duitse fabrieken. Met goelags hebben wij niets te maken. De Russen moeten zelf maar kiezen of ze dat herdenken.

En daarom moeten er dan zoveel holocaustmuseums in de VS zijn? Daar staan er al 15, en ze blijven maar komen. Zijn daar zoveel nederlanders?

liberalist_NL 26 januari 2010 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straddle (Bericht 4565065)
En daarom moeten er dan zoveel holocaustmuseums in de VS zijn? Daar staan er al 15, en ze blijven maar komen. Zijn daar zoveel nederlanders?

Omdat Amerika ook betrokken was in de Tweede Wereldoorlog.

straddle 26 januari 2010 18:56

Notoire joodse bolsjevieken aan het hoofd van de Cheka, de NKVD en de KGB leden van het Politburo en Centraal Committee, Genrich Yagoda, Lazar Kaganovich en Leonid Reichman zijn direct verantwoordelijk voor 20,000,000 doden in de voormalige soviet unie. Direct verantwoordelijk vanwege de Gulag en de Holomodor in Oekraine.

Zulks zijn niet mijn woorden, maar de woorden van gerespecteerde israelisch joodse historici en schrijvers. Dr Igal Halfin (Univ. Tel Aviv) en de joodse historicus Sebag Montefiore. Of lees eens wat Sever Plocker schrijft in het Israelische Ynet (21.12.2006), getiteld Stalin's Jews - We musn't forget that some of greatest murderers of modern times were Jewish ''.

straddle 26 januari 2010 18:58

daar krijgen we nooit niet te veel over te horen natuurlijk.

Hoogmoed 26 januari 2010 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4565072)
Omdat Amerika ook betrokken was in de Tweede Wereldoorlog.

En de Russen niet dat scheelt :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be